Volkswagen Polo 1.4 TSI GTI - Op de Rollenbank
'Nergens aankomen'
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Er zijn Volkswagen-bezitters die koude rillingen krijgen door de combinatie TSI en DSG. Die motor en de versnellingsbak kunnen namelijk garant staan voor dure reparaties. Vandaag de dag kan al die innovatieve en ingewikkelde techniek echter ook gewoon goed werken, zoals in het geval van de Polo GTI van Hidde Hes.
Het eerste wat we natuurlijk aan Hidde vragen, is hoeveel sores deze Polo hem al heeft bezorgd. Maar er blijkt niets aan de hand te zijn. “Ik rijd er al twee jaar en 50.000 kilometer mee, en er is nooit iets stukgegaan. Bovendien verbruikt hij geen druppel olie. Ik moet er eerlijk bij vertellen dat ik, toen ik deze auto kocht, helemaal niet op de hoogte was van de slechte reputatie. Toen ik dat eenmaal wist, ben ik eens in de onderhoudshistorie gedoken en kwam ik er achter dat deze auto in het verleden al flink wat problemen heeft gehad. Ik heb dus geluk gehad.” Nu doet Hidde er wel het nodige aan om voorzichtig met de techniek om te gaan. “Netjes warmrijden is bijvoorbeeld wel het minste wat je kunt doen.” Hij is vooral reuze benieuwd wat de meting oplevert. “Zo veel vermogen uit zo’n kleine motor, dat is toch een beetje een waagstuk.”
Natuurlijk is ook Ghisbert bekend met zowel TSI als DSG. “Er kan inderdaad een boel mee misgaan. Inmiddels is de stand van de techniek wel zo ver, dat het meeste netjes kan worden opgelost. Zo maak je er alsnog een betrouwbare auto van. Je moet er wel geluk mee hebben”, zegt hij. De meting die volgt, staat er snel op en stemt bovendien tot tevredenheid. De TSI scoort zelfs nog ietsje boven fabrieksopgave: hij krijgt er vandaag 8 pk en 29 Nm gratis bij. Dat hadden we toch echt niet verwacht. Vandaag begint de rehabilitatie van de TSI-motor, die dus echt geen rampenplan hoeft te zijn. Daar willen we ook nog even bij zeggen, dat – als het allemaal goed werkt – zowel de motor als de bak echt juweeltjes zijn. Zo’n Polo GTI rijdt heerlijk.
WARMLOPER
“Daar moet je echt tevreden mee zijn, hoor”, drukt Ghisbert de Polo-piloot op het hart. “Er bestaat wel tuning voor deze motor, maar dat is vaak maar een kortstondig genoegen. Door thermische problemen kan er een cilinder vastlopen en dan heb je een ouderwetse warmloper. Dan is de motor alsnog hartstikke kapot. Wel kun je hem eens langsbrengen bij de DSG-dokter. Die heeft een heel mooie upgrade voor de versnellingsbak, waarmee je het brommerige karakter kunt verhelpen.”
Op de grafiek wijst Ghisbert tot slot nog even aan waar de overboost te zien is. “Dan geeft de turbo net even wat extra druk, om daarna meteen weer naar de normale waarde te gaan. Dat is puur voor de beleving gedaan, zodat je het idee hebt dat je nóg sneller gaat.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Polo 1.4 TSI GTI |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.090 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.976 mm / 1.682 mm / 1.452 mm |
Wielbasis | 2.468 mm |
Massa leeg | 1.169 kg |
Laadvermogen | 511 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 630 kg |
Banden | 215/40R17Prijzen |
Topsnelheid | 229 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,9 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 139 g/km |