Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 130pk 4Motion Highline (2003)

autoreview

Volkswagen Passat Variant
Volkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieur

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.9 TDI 130pk 4Motion Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf220.000 km
KM-stand laatst340.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Raar geluid, iets loopt aan.

  • 290.000 km

Ik heb de auto nu bijna 3 jaar. Gekocht bij 200K km en even blij met de ruimte (het is een station) als met de prestaties. Het is een 130 pk versie met 4Motion maar de verkoper meldde dat hij is gechipt naar 160 pk. Normaal is verbruik 1:15.4 (fabriekopgave bij 130 pk) maar dat red ik nog steeds met de 160 pk afstelling. Over in zijn 6e versn. even versnellen heb ik geen klagen! Trekt als een speer.
De wagen rijdt heerlijk! Met een vriendin in Engeland maak ik ook de oversteek naar Engeland vaak met de auto, dus eerst naar Calais, ferry en dan nog 4 uur rijden tot iets ten Z-W van Birmingham.
Tijdens mijn laatste bezoek kreeg ik problemen. Ik had al paar dagen wat zoemend geluid maar niks kunnen vinden, maar toevallig, aangekomen bij huis vriendin, maakte de auto ineens herrie onder de motorkap! Motorkap open en een uurman die buiten stond kwam ook verontrust kijken. De herrie kwam ergens voorin vandaan. Dus ik met herrie naar dichtbij zijnde garage op aangeven van de buurman.
Bij de garage keken de monteurs en zij kwamen tot de conclusie dat het moest liggen aan het lager van de aandrijving van de distributieriem. Flinke reparatie en ik zou maar 4 dagen blijven. Nou was het geen VW-dealer dus zij gingen kijken of zij op vrijdagmiddag nog de onderdelen konden krijgen. Dus ik rij daar weg (zij bellen mij nog wel) en na 500 m. bij een spoorovergang gaan de slagbomen net neer. Op dat moment hoor ik ineens de herrie toenemen en een flinke bonk! Verschrikt zet ik de motor uit. Ik denk: "Stuk! maar gelukkig sta ik nog in de buurt!"
Als de trein weg is, start ik om te draaien en proberen terug te rijden, maar als ik start, loopt de motor soepel en zonder bijgeluiden! He? Dus ik geef wat gas, niks, zoemt weer soepel. Nou, dan maar terugrijden naar het huis van mijn vriendin en de hele rit rijdt de auto prima.
Opgelucht bel ik daar aangekomen de garage dat het dan toch wat anders was (ook al heb ik geen idee wat). Na 3 dagen probleemloos rijden, ga ik weer naar huis. 700 km geen probleem maar ik ga wel meteen naar mijn vertrouwde eenmansgarage.
Na een inspectie komt de eigenaar er achter dat het zoemen werd veroorzaakt doordat het wiel voor de aandrijving van de aircopomp aan het doorbreken was en de as dus een beetje scheef ging staan waardoor deze aanliep. In Engeland nam de breuk in de as ineens toe en maakte dus het kabaal door echt aanlopen tegen wat daar omheen zit. De klap was dus het finaal afbreken van dat wiel en ik had geluk dat dat deel niet ergens anders tussen kwam (distributieriem of wat daar allemaal niet Het afgebroken deel lag nog in de motorruimte. De airco doet het nu niet maar het is nog geen zomer. Ik kan straks kijken of ik het wil repareren, wat dan kan samengaan met nieuwe distributieriem en alles wat er dan nog meer vervangen wordt. Aan de ene kant zit ik dan op 320.000 km dus tja, wel dure reparatie (plm. 1000,- euro).
Aan de andere kant rijdt de wagen nog heerlijk (laatst op cruise control 's avonds laat in Engeland flink stuk 150 km/u gereden, motor draait prachtig) en ik ben verwend met lederen interieur, 4Motion, 160 pk, radio met navigatie en toch 1:15 gemiddeld. Dus toch binnenkort maar laten maken.

Ervaring na 5 jaar Passat Variant TDI

  • 340.000 km

De Passat station was een 4-wheel drive, wat prima beviel. Het verbruik lag altijd rond de 1 op 15, maar ja was wel de getunede 160 pk versie.
De auto heeft altijd prima voldaan, op het ene incident na met de afgebroken as met loopwiel van de airco pomp (zie eerdere review). Qua ruimte in de bagagaruimte prima, zeker met vervoer van bijv. fietsen van de kinderen (volwassen afmeting fietsen), hop zo achterin. Prestaties van de 1.9 TDI-motor prima, comfort prima, etc. etc.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens