Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 100pk Trendline (2001)

Bewezen kwaliteit

Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 100 pk Trendline
De Volkswagen Passat Variant is eind 2000 gefacelift en dus nog helemaal berekend op de strijd in de zakelijke klasse. Met zijn diverse TDI-uitvoeringen is het een geduchte concurrent in dit segment.

Diesels zijn tegenwoordig geen stakkers meer. Mede dankzij de directe inspuiting. Een systeem dat Audi voor het eerst toepaste in een personenauto en dat ervoor zorgde dat de prestaties zonder meer vergelijkbaar zijn met benzinemotoren. De trekkracht vanaf lage toeren is zelfs beduidend beter en dat is wel zo prettig als je tienduizenden kilometers in de Nederlandse files doorbrengt.
De TDI van Volkswagen heeft nooit een naam van fluisterdiesel opgebouwd. Toch is zijn geluid niet echt onaangenaam. We hebben het hier over een 1,9-liter achtklepper waarbij de brandstof met vier pompverstuivers in de cilinders wordt gespoten. Klinkt nog wel als een diesel - zeker stationair, maar op snelheid wordt het prettiger. Alleen is er iets boven de 2.000 tpm een resonantie waar de asbak op reageert. Met zijn 100 pk is de zware Passat niet overbemeten en dat blijkt ook uit de metingen. De sprint van 0-100 kost 13 tellen, maar de tussenacceleraties vallen weer mee en daardoor voelt de Passat in de normale omgang niet traag in het verkeer. Pas als er echt prestaties worden gevraagd blijkt de TDI minder in huis te hebben dan de concurrenten en wens je de 130 pk versie. Maar ja, kost zo"n f 4.500 (e 2.000) extra. Zoals bekend is de TDI van VW zo"n beetje zuinigheidskampioen. Dat blijkt ook in deze test. Op één liter komt de Passat Variant 16 kilometer ver. Dat is heel netjes voor zo"n flinke auto.
Naast de motor zijn ook onderstel en besturing belangrijk voor een prettig comfort op de lange baan. Volkswagen construeerde een comfortabel onderstel en een wat minder directe besturing. Maakt van de Passat zeker een relaxte reisauto, maar een enthousiaste bestuurder duikt met minder plezier een bocht in. Je merkt dan een duidelijk onderstuur. Tenminste, als je ESP uitschakelt. Dit elektronische brein grijpt in als het mis gaat en voorkomt daarmee een driftende Variant.
We gooien de achterklep eens helemaal open. Daarachter zien we een keurig afgewerkte laadruimte met afdekzeiltje eroverheen. Het is een flinke bak waarin behoorlijk wat koffers mee gaan. Wil je meer kwijt dan kun je de achterbank opofferen door de leuningen neer te klappen. Krijg je een mooie vlakke vloer.
Zoals je van een auto in deze klasse mag verwachten, zit je achterin niet te krap.

Achter het stuur

Het is de hoogste tijd om eens plaats te nemen op de belangrijkste plek van de auto: achter het stuur. We beginnen met het zoeken van een lekkere zitpositie. Want goed zitten is enorm belangrijk als je veel rijdt. En we zijn er maar even vanuit gegaan dat dat gebeurt met deze diesel-station. In de Passat kan iedereen een hele lekker positie vinden op de stevige stoelen. Opvallend is dat je vrij diep zit. De onderkant van het raam zit wat hoger dan we gewend zijn. Verder heeft VW mooie materialen gebruikt. De gelukkige Passat-bestuurder hoeft niet op een houtje te bijten. Over ABS, dakrailings, centrale vegrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen vóór, cruise control, airco, mistlampen vóór, vier airbags en elektrisch bedienbare buitenspiegels hoeven we het natuurlijk niet te hebben. Verder heeft de Passat Comfortline - waarvoor we het ergste vreesden - een paar aansprekende extra"s: ESP, regensensor met automatisch dimmende binnenspiegel, airco en elektrische ramen achterin. Zijhoofdairbags voor- en achterin zijn tegen meerprijs leverbaar. Storend vinden we dat de derde hoofdsteun en driepunts gordel op de achterbank een optie zijn. De Passat Variant kennen we en tijdens het rijden vraag je je af: wat wil ik nog meer? Relaxte auto om vele kilometers mee te rijden, prima stoelen, hoogwaardig materiaalgebruik, laag verbruik en veiligheidsverhogend ESP. Uitrusting kon beter, maar het lage verbruik en de lage onderhoudskosten en afschrijving maken veel goed. Toch weten we wat we eigenlijk meer zouden willen. Of liever minder: onderstuur, dieselgeluid en filtering van weginformatie. Maar dat is dan ook alles.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Passat Variant 1.9 TDI 100pk Trendline
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.244

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.896 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.682 mm / 1.746 mm / 1.498 mm
Wielbasis 2.703 mm
Massa leeg 1.369 kg
Laadvermogen 621 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 650 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 184 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,0 s (fabrieksopgave: 12,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,0 s / 13,2 s
Brandstofverbruik 5,5 l/100km
CO2-uitstoot 149 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum