Test: Volkswagen Passat (2019)

Twee keer kijken

53 reacties

Video
AutoWeek 28 2019
AutoWeek 28 2019

Je leest het in AutoWeek 28 2019

Pak de beelden van voor de facelift er maar bij want ingrijpend zijn de wijzigingen aan de Volkswagen Passat niet. En dan te bedenken dat het model al vijf jaar geleden gepresenteerd is. Gelukkig verandert er onderhuids wel het nodige, wat, vertellen we je in deze video.

Volkswagen spant zich vooral in op de twee fronten waar je je als automerk nu echt nadrukkelijk moet melden. Daarom ziet de ene na de andere nieuwe SUV er het levenslicht, terwijl de elektrificatie via de ID-modellijn gestalte krijgt. Probeer dan ook nog maar eens de traditionele pijlers de aandacht te geven die ze verdienen. De Passat, al acht generaties een fundament onder het succes van het merk, heeft het tegenwoordig moeilijker dan ooit. De markt schreeuwt om SUV’s en vooral het voormalige D-segment lijdt daaronder. Dat de huidige Passat pas na vijf jaar een update krijgt, zegt iets over de tijd die het model nog heeft te gaan. VW verzekert ons wel dat de negende generatie, de Passat B9, in de steigers staat.

LEDMATRIX

Wat zijn de uiterlijke wijzigingen aan de middenklasser? We noteren wat gebruikelijk is bij een facelift, dus nieuwe bumpers en een andere layout van de verlichting, met ledmatrix-technologie die bij Volkswagen vanaf de Touareg is doorgesijpeld naar een lager niveau. Ook het interieur ondergaat bij zo’n modelaanpassing een update. De Passat is zijn centraal in het dashboard geplaatste klokje kwijt, want daar staat nu simpelweg ‘Passat’.

Verder monteert VW voortaan een ander stuur en wordt de Passat leverbaar met een doorontwikkelde versie van het digitale instrumentarium. Via de knoppen op het nieuwe stuur zijn de nieuwe assistentiesystemen te bedienen. Travel Assist werkt tot 210 km/h, waarbij de auto op de snelweg al ver van tevoren een baanvak met een andere snelheidslimiet herkent. Als bestuurder hoef je slechts lichtjes het stuur vast te houden; de adaptieve cruisecontrol regelt dat de auto al vanaf het betreffende bord de geldende limiet aanhoudt. De rijstrookhulp werkt goed en houdt de auto keurig binnen de lijntjes; wel grijpt het soms wat laat in. De aanpassing aan de snelheidslimiet werkt ook zonder dat er in het navigatiesysteem een bestemming is ingevoerd. Verder waarschuwt de auto met het meest uitgebreide pakket voor scherpe bochten en geeft hij via het display een bijbehorende adviessnelheid. Wat assistentiesystemen betreft zit het bij de aangepaste Passat dus wel snor.

VERDER PUUR ELEKTRISCH

Op het gebied van aandrijflijnen zijn we het meest nieuwsgierig naar de aangepakte GTE. Deze plug-in hybride was een tijdlang zeer populair vanwege een bijtellingsvoordeel. Hoewel er inmiddels andere regels gelden, blijkt er nog altijd vraag te zijn naar plug-in hybrides: veel zakelijke rijders moeten van hun werkgever modellen kiezen met een zo laag mogelijke CO2-uitstoot. De gegevens van de vernieuwde GTE zijn op dit vlak nog niet exact bekend. Wel weten we dat de 115 pk genererende elektromotor, die samenwerkt met de al bekende 1.4 TSI-verbrandings motor van 156 pk, de beschikking krijgt over een accupakket met een grotere capaciteit.

De lithium-ion accu’s leverden voorheen 9,9 kWh, maar nu is dat 13,3 kWh. Daarmee is de Passat GTE in staat om een grotere afstand geheel op elektrische kracht af te leggen. Volgens WLTP is de elektrische actieradius nu 56 kilometer. Voorheen was dat volgens fabrieksopgave 50 kilometer naar NEDC-normen. Zou je de nieuwe WLTP-actieradius omrekenen naar NEDC, dan zou die op 70 kilometer uitkomen.

De Passat GTE rijdt de eerste meters altijd elektrisch. Vervolgens springt de benzinemotor bij wanneer de accu niet voldoende is opgeladen. Bij vertrek met een via de stekker volgeladen accu kun je tot 130 km/h geheel elektrisch rijden, maar dan moet je niet al te bruut op het gaspedaal gaan staan. Deze E-modus kun je uiteraard het beste gebruiken in stadsverkeer of voor woonwerkverkeer bij grote verkeersdrukte. Dat de Passat GTE veel techniek aan boord heeft, voel je aan de auto. Het systeemvermogen bedraagt weliswaar nog steeds 218 pk, maar de auto voelt verre van snel of lichtvoetig aan.

De Passat laat ook na de facelift bij het rijden geen heel enthousiaste indruk achter. De auto doet nog altijd prima wat hij moet doen, met niet al te veel terugkoppeling, maar wel comfortabel en stil. Dat meegaande karakter is iets wat de auto al bijna vijf decennia een grote vriendenkring oplevert.

Ook de 1.5 TSI en de 2.0 TSI’s zijn aangepast, net als de diesels. De 1.6 TDI met 120 pk blijft de instapdiesel, de 2.0 TDI’s met 150 en 190 pk krijgen de toevoeging ‘Evo’. Er is inwendig het nodige veranderd om de auto klaar te maken voor Euro 6d Temp, de nieuwste emissie-eisen, zoals nieuwe lagers, een andere krukas en een gewijzigde inspuiting. Wie een echt dikke Passat wil, kan in Nederland wel de 272 pk sterke 2.0 TSI bestellen; de 240 pk Bi-TDI wordt hier niet leverbaar. Hetzelfde geldt voor de gelimiteerde R-Line Edition, die je alleen kunt combineren met de dikste benzine- of dieselmotor. Deze versie is herkenbaar aan de matgrijze lak en het zwarte front.

Ook de benamingen voor de uitrustingsniveaus zijn aangepast. De basisversie heet voortaan gewoon Passat, daarna volgt de Business. De Elegance heeft de topuitrusting en die kun je net als de Business opfruiten met R-Linepakketten. Dan is er nog de GTE, die zijn eigen uiterlijk houdt. Zo is hij ook na de facelift van verre herkenbaar aan de uit gebreide leddagrijverlichtingsbalken die de hoeken van de voorbumper domineren.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Rijhulpsystemen
  • +Elektrisch bereik gte
  • -Niet sprankelend
  • -Gte voelt zwaarlijvig aan

Lezersreacties (53) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum