Volkswagen T3 Multivan - Op de Rollenbank
Niks Zwitsers aan
17 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Sommige aanmeldingen voor Op de Rollenbank kún je niet negeren. Wat te denken van de gezellig blauwe Volkswagen T3 Multivan van Arie Piet. Die nodigen we alleen al uit om het geluid van de benzinegestookte boxer nog een keer te horen. En bovendien hoort er een heel apart verhaal bij deze auto.
Het is nog een hele toer om de specificaties van de Volkswagen Multivan uit het laatste bouwjaar van de T3 naar boven te halen. En als we dan eindelijk de goede cijfers hebben gevonden, blijkt dat de auto van Arie Piet Zwitserse specificaties heeft. Want daar is de auto ooit nieuw geleverd. “Hij zou dus maar 85 pk moeten hebben door de lagere compressie die de Zwitserse motor heeft”, zegt Arie. Hij is werkzaam in de bloemenbusiness en zodoende raakte hij eens verzeild op een Zwitserse kwekerij. Daar reed een aantal T3’s rond als een soort van veredelde kruiwagen. “Ik denk dat deze auto op die manier tien jaar lang vijf kilometer per dag heeft afgelegd. De kweker heb ik toen gevraagd om het mij te melden als de busjes uit dienst gingen. Dat gebeurde een aantal jaren daarna. Van alle auto’s die hij had, heb ik deze uitgezocht.” Toen begon het opknapwerk en werd de kruiwagen weer in ere hersteld.
De eerste keer dat we ermee op vakantie gingen, merkten we echt dat we de motor moesten losrijden. Aan het einde van de rit was hij alweer een stuk sneller.”Op een gegeven moment krijg je toch wat met zo’n auto, dus is Arie zelfs zo ver gegaan dat hij de eerste eigenaar heeft opgespoord. “Dat was een Zwitserse familie met vier kinderen. Die deden de Multivan alweer gauw van de hand omdat er altijd iemand tegengesteld aan de rijrichting moet zitten. In de bergen leverde dat altijd één brakend kind op”, lacht hij. Arie wordt vandaag vergezeld door zijn zoon Jeroen. Dat is niet zomaar iemand, want hij werkt als techneut bij de Porsche-dealer in Amsterdam. Je kunt dus een slechtere treffen om het onderhoud van deze auto te doen. Jeroen zelf loopt rond met het wilde plan om eens een T3 te bouwen met een 911-motor erin. “Als je maar van deze afblijft”, bijt zijn vader hem toe.
Maar de wens van Jeroen is om nog eens een T3 helemaal naar zijn eigen wens om te bouwen. “Eentje met een dieselmotor leent zich daar het beste voor; want met zo’n oude diesel mag je toch nergens meer komen.” Arie is terecht zuinig op zijn T3: zijn mooie originele bus wordt inmiddels zeldzaam, al helemaal in deze uitvoering vind je hem zelden. Daarmee moet je dus voorzichtig omspringen. En de techniek blijkt ook nog eens gezond.
Als de boxermotor zijn Porsche 356-achtige liedje zingt, blijkt al snel dat hij gemakkelijk over de fabrieksopgave heen gaat. En dan hebben we het niet over de Zwitserse specificaties, maar over de échte getallen. Het lijkt wel of het ‘lage compressie’-verhaal alleen voor de bühne is bedacht. Maar over Volkswagens en sjoemelen zul je ons niet horen. Niet in deze rubriek tenminste.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (17) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.