Volkswagen Golf GTE (2016) - Op de rollenbank

Gekocht voor snelheid, ook nog getuned en nooit aan de stekker

60 reacties

Video

Eieren voor je geld kiezen, heet dat in goed Nederlands. Als je het prestatieniveau wenst van een Golf GTI, maar je wilt minder geld uitgeven, dan koop je een Golf GTE. En dat is precies wat Joey Visser uit Beverwijk deed. Wij zoeken uit wát die Golf nog kan.

'De Volkswagen Golf klopt van alle kanten'

Best bijzonder: de plug-in hybride Volkswagen Golf GTE krijgt min of meer onbedoeld de status van ‘een interessant alternatief’. Een betaalbaar alternatief voor een ‘echte’ Golf GTI. Hoor maar wat de 27-jarige Joey Visser te vertellen heeft. “Ik kocht deze GTE twee jaar geleden. Dat het een Golf zou worden, stond voor mij vast. Ik vind het een ijzersterke optie in de compacte klasse. Bovendien vind ik hem gewoon mooi. Hij klopt van alle kanten.” Joey kan het weten, want hij was eerder al eigenaar van een Golf VI met 1,2-liter motor.

Maar hoe komt Joey terecht bij een GTE? “Ik zocht eigenlijk een occasion met de kracht van een GTI, maar dan wat betaalbaarder. Toen kwam ik deze tegen, in Amsterdam bij de Volkswagen-dealer. Dat werd hem.” Joey ging er even mee aan de slag en schroefde er een GTI-diffuser en - einddemper op. Verder liet hij vier nieuwe velgen aanrukken, exemplaren van 18-inch. Hij eindresultaat is een Golf GTE om door een ringetje te halen.

Stekkerboycot

Joey was vast van plan om daarna nog iets aan het vermogen te doen. “Daarom heb ik mezelf een nieuwe chip cadeau gedaan. De auto is Stage 1 plus getuned.” Dat schept verwachtingen voor de rollenbanktest in Den Haag. Deze auto komt ongetwijfeld vlot van zijn plek, maar komt hij aan de beloofde pk’s en Nm’s? De Golf GTE zou op papier 310 pk en 480 Nm moeten kunnen hebben. Dat is behoorlijk serieus en maakt de hatchback echt snel.

Daarnaast kun je met een volgeladen batterij in deze GTE tussen de dertig en veertig kilometer volledig elektrisch rijden. Toch, Joey? “Ik stekker nooit. Ik rijd mijn Golf in de GTE-stand voor maximaal gecombineerd vermogen. Want daarvoor heb ik de auto gekocht.” Hij is vast en zeker niet de enige. Rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven is intussen druk met het vastsnoeren van de voorwielaandrijver uit Wolfsburg. Hij kent de verhalen wel, van die dekselse jeugd die accu-met-elektromotor misbruikt voor lekkere tussensprintjes in plaats van voor het redden van de planeet.

Geen scheurneus

Golf GTE-eigenaar Joey is een liefhebber van sportieve auto’s, maar meldt ons geen onverbeterlijke scheurneus te zijn. “Het is gewoon prettig om wat vermogen en trekkracht achter de hand te hebben. Stoplichtsprintjes interesseren me niet zo.”

Feit is dat hij elke keer met plezier instapt. “Sterke eigenschappen van een Golf zijn de zitpositie en de fijne bediening. Maar ook het rijden is een feest, want hij ligt goed op de weg, is een tikkeltje onderstuurd maar niet te veel. Daarnaast is het onderstel niet door en door keihard sportief. Je kunt er als je wilt heel normaal mee rijden, zonder dat je door elkaar wordt gerammeld.”

Intussen heeft Ghisbert de kalibratie voor elkaar en kan de Golf GTE uit 2016 serieus aan de bak. Iedereen zet zich schrap en ... de auto levert! Maar die 310 pk komt niet in beeld op de monitor. Toch is de eigenaar niet uit het veld geslagen. Joey: “Ik ben tevreden hoor. Met 285 pk kan ik prima uit de voeten.” Ghisbert sluit zich daarbij aan: “Het is een mooie auto met een lekkere motor. Je moet er niets meer aan doen!”

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf 1.4 TSI GTE
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 38.090

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.395 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 1.500 tpm
Accu capaciteit (bruto) 9 kWh
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 4.270 mm / 1.799 mm / 1.449 mm
Wielbasis 2.631 mm
Massa leeg 1.499 kg
Laadvermogen 521 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 217 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s
Brandstofverbruik 1,5 l/100km
CO2-uitstoot 35 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (60) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum