Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Volkswagen
  • Golf Cabriolet

Volkswagen Golf Cabriolet 1.8 90pk (1997)

Vrije Golfslag

Volkswagen Golf Cabriolet 1.8 90pk (1997)
  • Autotest
5 juni 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Neerlands populairste open auto, de Volkswagen Golf Cabrio, wordt ook na de komst van de nieuwe Golf gewoon doorgebouwd. Is de Cabrio met 66 kW nog voldoende tegen de concurrentie opgewassen? Lees snel verder.

Destijds had Volkswagen al niet te klagen over de populariteit van de oude Golf Cabriolet, maar de jongste versie kom je op vrijwel elke straathoek wel tegen; logisch, want het is hier onder meer dankzij de scherpe basisprijs van nog geen 43.000 piek de best verkochte open auto.
Van alle open auto"s is de Golf eigenlijk een van de minst opvallende. Het is een (oude) Golf, zij het met een klein kontje dat hem goed staat. Ook de rolbeugel en een glazen, verwarmde achterruit horen bij het concept. Hij heeft een tijdloze lijn, die tien jaar na nu nog steeds goed zal ogen.
Voor de kapbediening heeft de Golf grendels links en rechts die gemakkelijk en trefzeker zijn te bedienen. De haakjes vallen vanzelf achter de voorruitstijl als je de hendels richting dak beweegt. De dikke, gevoerde kap heeft een zwarte binnenhemel; praktisch, maar het geeft in combinatie met een donker interieur een wat opgesloten gevoel.
Hoe snel kan de kap dicht bij regenspetters? Het opbergen van de makkelijk te bevestigen kaphoes kost al een kleine 20 tellen; gebruikten we dus niet, temeer het hemeltje toch zwart van kleur was. In een kleine 25 seconden heb je de Golf helemaal regendicht. Deze keer reden we heel wat in de regen; dat leverde geen klachten op. Daarnaast moet elke cabrio zich bloot stellen aan onze supergemene test op lekkages. Net als bij een eerdere test blijkt de Golf uitstekend te scoren. Wij kennen geen concurrent die hem kan evenaren.
Het wervende drukwerkje spreekt over een vierzitter, maar is onze testwagen dat ook werkelijk? Eerst maar eens de voorstoelen afstellen op 1,81 meter lengte en dan kijken of we nog achterin kunnen zitten. De knieën blijven enkele centimeters van de voorstoelen af en het hoofd toucheert de stoffen hemel nadrukkelijk. Je hebt echter de ruimte om ietsje onderuit te zakken. Een vierzitter dus. Bovendien zitten de achterpassagiers in deze Duitse cabrio lekker omdat het kapmechaniek smal is. Het neerklapbare dak snoept wat ruimte af van de kofferbak: verwacht dus geen echoput. Daarom ligt bij de Golf de kap wat hoger, dan hou je tenminste nog iets bagageruimte over. Daarnaast is de achterbank nog neerklapbaar. Op het gebied van carrosseriestijfheid blijft de Golf de absolute kampioen.

Comfortabel

De open Golf is lekker comfortabel geveerd, waarbij hij soms neigt naar deinen. Hij biedt een heel redelijk zicht naar achteren. Een ander pluspunt is het geplaatste bevestigingspunt van de gordel (dankzij de rolbeugel). De Golfrijder zal overigens wel moeten leven met extra windgeruis rond die (veilige) beugel.
De testauto beschikte over een vierpitter met ongeveer 90 pk en dat is genoeg voor een cabrio. Temeer daar er is gekozen voor een traditionele bouw met twee kleppen per cilinder; dat betekent prettig trekken vanaf lage toeren, iets waar de moderne zestienklepper nog wel eens moeite mee heeft. De VW- viercilinder loopt niet helemaal trillingvrij, maar is toch aardig stil. Supersportieve prestaties biedt de Golf daarmee niet. Optrekken naar 100 km/h kost net 13 tellen en ook de tussensprint van 80-120 was niet opvallend. Het verbruik ligt op een beetje stevige 1:10,3.
Voor een spannend, sportief rijgedrag moet je niet bij de Golf zijn. Hij gaat best goed de hoek om, maar inspireert zijn bestuurder weinig: hij voelt wat gezapig aan.
Hoogteverstelling voor de stoel van de berijder en het stuur is standaard. Het moet dus erg gek lopen als je geen goede rijpositie kunt instellen. Het meubilair is dik voor elkaar, met een eenvoudige stof op de wat harde zetels.
In vergelijking met de dichte Golf zijn er weinig verschillen op het dashboard. Er zitten hooguit een paar extra knopjes op, maar verder de no-nonsense opzet die prima voldoet.
Voor de uitrusting moet je de Golf niet kopen. Een airbag in het stuur is niet eens standaard. Pas als je er een Milestone- pakket van 2000 piek bij doet, zitten er alle echt noodzakelijke dingen op, behalve die airbag dan.
Wie rationeel een cabrio gaat kiezen, kan niet om de Golf heen. Ondanks de magere uitrusting is het verreweg de beste all-rounder en bovendien een echte vierzitter.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf Cabriolet 1.8 90pk
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 20.942

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.020 mm / 1.695 mm / 1.410 mm
Wielbasis 2.475 mm
Massa leeg 1.142 kg
Laadvermogen 438 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 500 kg
Banden185/60HR14Prijzen
Topsnelheid 172 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,0 s (fabrieksopgave: 13,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,4 s / 15,6 s
Brandstofverbruik 8,2 l/100km
CO2-uitstoot 202 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
Volkswagen Volkswagen Golf

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 489
Stel samen ▸
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 499
Stel samen ▸
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 545
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.8 Avantgarde Rijklaar, nieuwe apk !

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.8 Avantgarde Rijklaar, nieuwe apk !

    • 1995
    • 185.295 km

    € 2.450

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.8 Trendline rijklare cabrio, afdekhoes!

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.8 Trendline rijklare cabrio, afdekhoes!

    • 1998
    • 211.862 km

    € 2.950

    Volkswagen Golf 1.8 GL Atlanta

    Volkswagen Golf 1.8 GL Atlanta

    • 1997
    • 153.053 km

    € 2.200

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline...

    3
    • 27 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf R32 (2008)

    Volkswagen Golf R32 (2008)

    3
    • 13 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    10
    • 1 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (2021)

    Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style...

    7
    • 28 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 Highline (1999)

    Volkswagen Golf 1.6 Highline (1999)

    7
    • 28 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2001)

    5
    • 8 februari 2022
meer reviews
Volkswagen Golf III VR6 Cabriolet Abt - Kloppend Hart

Volkswagen Golf III VR6 Cabriolet Abt - Kloppend Hart

59

Over de Volkswagen Golf hoeven we je niks te vertellen. Tegenwoordig doet de zevende generatie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een R32?

    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een...

    16
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste Golf ooit

    Volkswagen Golf R 20 Years is sterkste...

    80
    • 24 mei 2022
  • Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 20 mei 2022
  • Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    43
    • 27 april 2022
  • Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant - Dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant...

    229
    • 22 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon...

    • 19 april 2022
  • Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km...

    • 14 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe Volkswagen Amarok laat zich zien

    Nieuwe Volkswagen Amarok laat zich zien

    10
    • 27 mei 2022
  • Nieuws
    Overname Europcar door Volkswagen bijna rond

    Overname Europcar door Volkswagen bijna...

    58
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen treft miljoenenschikking met Britten over dieselfraude

    Volkswagen treft miljoenenschikking met...

    123
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een R32?

    VW Golf R 20 jaar, wat betaal je voor een...

    16
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen brengt unieke 'Half-track Fox' opnieuw tot leven

    Volkswagen brengt unieke 'Half-track Fox'...

    13
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Dit kost de elektrische Volkswagen ID Buzz

    Dit kost de elektrische Volkswagen ID Buzz

    101
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    67
    • 25 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden