Volkswagen Golf Cabriolet 1.8 90pk (1997)
Vrije Golfslag
Destijds had Volkswagen al niet te klagen over de populariteit van de oude Golf Cabriolet, maar de jongste versie kom je op vrijwel elke straathoek wel tegen; logisch, want het is hier onder meer dankzij de scherpe basisprijs van nog geen 43.000 piek de best verkochte open auto.
Van alle open auto"s is de Golf eigenlijk een van de minst opvallende. Het is een (oude) Golf, zij het met een klein kontje dat hem goed staat. Ook de rolbeugel en een glazen, verwarmde achterruit horen bij het concept. Hij heeft een tijdloze lijn, die tien jaar na nu nog steeds goed zal ogen.
Voor de kapbediening heeft de Golf grendels links en rechts die gemakkelijk en trefzeker zijn te bedienen. De haakjes vallen vanzelf achter de voorruitstijl als je de hendels richting dak beweegt. De dikke, gevoerde kap heeft een zwarte binnenhemel; praktisch, maar het geeft in combinatie met een donker interieur een wat opgesloten gevoel.
Hoe snel kan de kap dicht bij regenspetters? Het opbergen van de makkelijk te bevestigen kaphoes kost al een kleine 20 tellen; gebruikten we dus niet, temeer het hemeltje toch zwart van kleur was. In een kleine 25 seconden heb je de Golf helemaal regendicht. Deze keer reden we heel wat in de regen; dat leverde geen klachten op. Daarnaast moet elke cabrio zich bloot stellen aan onze supergemene test op lekkages. Net als bij een eerdere test blijkt de Golf uitstekend te scoren. Wij kennen geen concurrent die hem kan evenaren.
Het wervende drukwerkje spreekt over een vierzitter, maar is onze testwagen dat ook werkelijk? Eerst maar eens de voorstoelen afstellen op 1,81 meter lengte en dan kijken of we nog achterin kunnen zitten. De knieën blijven enkele centimeters van de voorstoelen af en het hoofd toucheert de stoffen hemel nadrukkelijk. Je hebt echter de ruimte om ietsje onderuit te zakken. Een vierzitter dus. Bovendien zitten de achterpassagiers in deze Duitse cabrio lekker omdat het kapmechaniek smal is. Het neerklapbare dak snoept wat ruimte af van de kofferbak: verwacht dus geen echoput. Daarom ligt bij de Golf de kap wat hoger, dan hou je tenminste nog iets bagageruimte over. Daarnaast is de achterbank nog neerklapbaar. Op het gebied van carrosseriestijfheid blijft de Golf de absolute kampioen.
Comfortabel
De open Golf is lekker comfortabel geveerd, waarbij hij soms neigt naar deinen. Hij biedt een heel redelijk zicht naar achteren. Een ander pluspunt is het geplaatste bevestigingspunt van de gordel (dankzij de rolbeugel). De Golfrijder zal overigens wel moeten leven met extra windgeruis rond die (veilige) beugel.
De testauto beschikte over een vierpitter met ongeveer 90 pk en dat is genoeg voor een cabrio. Temeer daar er is gekozen voor een traditionele bouw met twee kleppen per cilinder; dat betekent prettig trekken vanaf lage toeren, iets waar de moderne zestienklepper nog wel eens moeite mee heeft. De VW- viercilinder loopt niet helemaal trillingvrij, maar is toch aardig stil. Supersportieve prestaties biedt de Golf daarmee niet. Optrekken naar 100 km/h kost net 13 tellen en ook de tussensprint van 80-120 was niet opvallend. Het verbruik ligt op een beetje stevige 1:10,3.
Voor een spannend, sportief rijgedrag moet je niet bij de Golf zijn. Hij gaat best goed de hoek om, maar inspireert zijn bestuurder weinig: hij voelt wat gezapig aan.
Hoogteverstelling voor de stoel van de berijder en het stuur is standaard. Het moet dus erg gek lopen als je geen goede rijpositie kunt instellen. Het meubilair is dik voor elkaar, met een eenvoudige stof op de wat harde zetels.
In vergelijking met de dichte Golf zijn er weinig verschillen op het dashboard. Er zitten hooguit een paar extra knopjes op, maar verder de no-nonsense opzet die prima voldoet.
Voor de uitrusting moet je de Golf niet kopen. Een airbag in het stuur is niet eens standaard. Pas als je er een Milestone- pakket van 2000 piek bij doet, zitten er alle echt noodzakelijke dingen op, behalve die airbag dan.
Wie rationeel een cabrio gaat kiezen, kan niet om de Golf heen. Ondanks de magere uitrusting is het verreweg de beste all-rounder en bovendien een echte vierzitter.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf Cabriolet 1.8 90pk |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.942 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.781 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 145 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.020 mm / 1.695 mm / 1.410 mm |
Wielbasis | 2.475 mm |
Massa leeg | 1.142 kg |
Laadvermogen | 438 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 185/60HR14Prijzen |
Topsnelheid | 172 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,0 s (fabrieksopgave: 13,1 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,4 s / 15,6 s |
Brandstofverbruik | 8,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 202 g/km |