Volkswagen Golf 1.6/2.0 TDI - 2013 - 750.286 km - Klokje Rond
Zeldzaam slecht
218 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Golf is de populairste occasion van de Nederlandse automarkt, maar is dat terecht? Wij verwelkomen rijschoolhouder en -instructeur Jim Hinneman met zijn Volkswagen Golf diesel, met op de klok 750.000 kilometers. We onderzoeken of deze VW het kan schoppen tot miljonair.
'Het onderhoud doen we zelf'
Om maar meteen met het slechte nieuws te bgeinnen: na de proefrit kan dat ‘miljonair’ meteen de prullenbak in. “Dit is één van de slechtste auto’s die ik sinds lange tijd heb gereden”, klinkt keurmeester Joep Schuurman hevig verontwaardigd. En hij vraagt zich bovendien hardop af hoe je dit voertuig als lesauto kunt aanbieden.
Rijschoolhouder en -instructeur Luuk Hinneman heeft de Golf weliswaar bij ons aangemeld, maar door zijn overvolle lesprogramma maken we vandaag kennis met zoonlief Jim. Prima, want die kent de VW door en door. Hij is eveneens rij-instructeur in het familiebedrijf en voorziet de Golf van onderhoud. “We hebben vier lesauto’s en we doen zoveel mogelijk onderhoud zelf. Dus elke 20.000 km voeren we zelf een beurtje uit”, aldus Jim. Dat doet hij samen met nog een collega. “We hebben een brug, dus dat is prettig. Alleen echt ingewikkelde dingen laten we buiten de deur doen.”
Andere motor
En dan nóg een aanpassing in het scenario. De oorspronkelijke 1,6-liter diesel zit niet meer in het vooronder. “Bij een kilomerterstand van 450.000 hebben we pro-actief de motor vervangen. Er ligt nu een 2-liter turbodiesel van een Skoda in”, legt Jim uit. Voor meer trekkracht bij rijlessen met aanhangwagen voor rijbewijs E achter B was dit een welkome transplantatie.
Dat betekent een paar punten aftrek voor deze Golf, want het zou mooi zijn geweest als de oorspronkelijke zelfontbrander nog dienst had gedaan. “Hij deed het nog wel hoor, maar die andere motor kwam voorbij en het leek ons een goed idee om die erin te lepelen.” Dat was geen nieuwe krachtbron en inmiddels heeft die ook al weer drie ton gedraaid in de Golf. Vier lesauto’s rijden er dus rond bij Hinneman en deze is inmiddels op de reservebank beland. “Deze Golf wordt niet meer ingezet voor rijles, we gebruiken hem alleen nog zelf, voor klusjes en boodschappen.”
Dat is maar goed ook. Want er deugt niet veel van. Je moet je afvragen of je deze auto überhaupt nog wilt inzetten, moppert onze keurmeester “Als mijn zoon of dochter rijles zou krijgen in dit ding, dan zou ik zeker even het gesprek aangaan met de rijschoolhouder.” Het is zo langzamerhand een ietwat ongemakkelijke sessie ... Jim haalt nogmaals aan dat de Golf inmiddels uit de poule van vaste lesauto’s is gehaald. Maar hij staat wel reserve en kan dus invallen. We vermoeden dat de rijschool daar na vandaag definitief een punt achter zet.
Vooraf door de telefoon vertelde rijschoolhouder Luuk ‘dat het wel wat minder aan het worden is’ met deze Golf. Vandaag tijdens de keuring geeft ook Jim ter plekke toe dat het geen topper is. “De onderhoudshistorie van alle lesauto’s wordt bijgehouden in een schoolschrift. Daarin staat per kenteken wanneer een auto zijn onderhoud heeft gehad.” Dat bestaat volgens Jim voornamelijk uit olie verversen. “Verder is het onderhoud heel summier. ”Dat kan betekenen dat er nooit iets aan de Golf hoeft te worden gedaan, of dat er nooit iets aan de Golf wordt gedaan.
Waarom trouwens een Golf? “We rijden al heel lang met Golfs. De leerlingen vinden hem fijn en logisch. Hij blijkt in de praktijk betrouwbaar, gemakkelijk en betaalbaar in onderhoud. Een allemansvriend, en dat is voor ons fijn want iedereen kan er in leren autorijden.” Jim is nog jong, maar het beroep van rijinstructeur lijkt hem te passen als een handschoen. Hij houdt van onderweg zijn. “Ik rijd af en toe ook nog op een vrachtwagen in het weekend. Dan mag ik lekker zelf aan de bak in plaats van ernaast te zitten.”
Het valt Jim op dat nogal wat leerlingen rond de vijftiende rijles nauwelijks vooruitgang boeken in hun rijvaardigheid. “Dan verbeteren ze zich enige tijd niet, alsof ze even vastzitten. Blijven rijden is het devies, dan komen ze daar weer doorheen.” Anticiperen op wat er gebeurt in het verkeer blijft volgens Jim lastig voor veel leerlingen. Verder oefent hij van tijd tot tijd de noodstop met zijn leerlingen. “Als ik merk dat er een bepaalde angst is bij leerlingen om gas te geven en harder te rijden, dan ga ik dat wel eens oefenen. Om ze vertrouwen te geven dat het rempedaal er niet voor niets zit.”
Over de datum
Joep geeft inmiddels signalen vanaf de brug dat het erop lijkt alsof deze Golf elke dag een stuk of tien noodstops heeft gemaakt. En dan vanaf 100 km/h. “Ik word een beetje somber en chagrijnig van wat ik tegenkom en krijg kramp van het schrijven. Onder de motorkap liggen zelfs dingen los die vast horen te zitten en van die banden krijg ik tranen in mijn ogen.” Dat belooft wat voor het eindoordeel …
Jim staat erbij en kijkt ernaar en is niet gelukkig met de situatie. In ons gesprek vlak voor de keuring teken ik uit zijn mond nog op: ‘geen nieuwe auto maar netjes onderhouden’ en dan gaat het dus over de Golf die vandaag op de brug staat. Dat maakt het begrijpelijk dat Jim onaangenaam verrast is met de uitslag van de keuring. Het is gashelder: deze Volkswagen Golf is de uiterste houdbaarheidsdatum al lang en breed gepasseerd.
Eigenaar Volkswagen Golf
Naam Jim Hinneman
Bouwjaar 2001
Woonplaats IJzendijke
Beroep Rij-instructeur
Eerste auto VW Golf 4 1.4 1998
Vorige auto VW Golf GTI - 2000
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Meer luxe.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Vilnius, 3.500 km.”
Wat mankeert eraan?
De auto vraagt om groot onderhoud
De motor maakt diverse, zorgwekkende bijgeluiden
De motor loopt onregelmatig stationair
Het koppelingsgevoel is afwijkend
Het onderstel/de schokdempers voelen zeer versleten/slecht aan
De voorbanden hebben bijzonder weinig grip, zelfs op droog wegdek
De airco koelt soms niet. Soms een beetje
Het stuur staat scheef met rechtuit rijden
Er is een klap voelbaar bij lastwissel
De auto trekt scheef met lastwissel
Er komt veel zwarte rook uit de uitlaat onder belasting
De motor bokt soms stevig onder belasting
De motor lekt op diverse plaatsen olie
Er zijn diverse koelwaterslangen aangetast door de gelekte olie
Er zijn diverse kabels, slangen, plastic klemmetjes etc. onder de motorkap, defect, niet/niet goed gemonteerd
De motor ECU ligt los en de bevestigingsmaterialen zijn weggeboord, verbogen/afgebroken
De koplampen zijn dof
De rechter motorsteun is ingezakt
De motor kantelsteun is volledig afgescheurd
De beide binnenste homokineten lijken te lekken
De achterste draagarmubbers zijn voor gescheurd
De stofhoezen van de koppelstangen en fuseekogels zijn in slechte staat
De linker fuseekogel zit niet met het juiste montagemateriaal vast
De voorbanden zijn tien jaar oud en van extreem slechte kwaliteit
De achterbanden zijn versleten
De velg rechtsachter is krom
De achterremmen zijn in slechte staat en lopen aan
De mening van Carrec Technocenter
“De waslijst die je ziet bij ‘wat mankeert eraan’ is wat we in de beperkte tijd met deze Golf hebben gevonden. Als je goed en langer gaat kijken komt er nog veel meer ellende achteraan. Deze auto had allang op de sloop moeten liggen en ik vind het bizar als hiermee les wordt gegeven.”
De reactie van rijschoolhouder Luuk Hinneman
Zoals uitgelegd kon eigenaar Luuk, de vader van Jim, niet bij de keuring zijn. Dus legden we de bevindingen aan hem voor. Zijn reactie: “Ik wilde hem eigenlijk al wegdoen, toen belden jullie. We onderhouden alles zelf, alleen voor de keuring brengen we hem weg. Daar kwam hij steeds doorheen dus bleef ik doorrijden. Ook omdat je niets meer terug krijgt voor een auto met deze kilometerstand. “
Over de gevonden punten tijdens de keuring zegt Luuk: “De Golf vraagt om service, dat komt omdat we het onderhoud zelf doen. De koppeling is net vernieuwd, dus daarom voelt hij zo aan. De schokdempers zijn ook net vernieuwd, die kunnen niet versleten zijn. Dat een motorsteun vergaan is, mag bij deze kilometerstand. Olielekkage lijkt me stug, want ik vul geen olie bij. Dat is dus oude lekkage. Zwarte rook uit de uitlaat komt doordat het roetfilter is verwijderd. De motor-ECU ligt los omdat hij is gechipt, en dat van die doffe koplampen klopt. Die banden zijn inderdaad niet veel, ik had er stoerdere 18-inch wielen opgezet voor de foto’s, maar dat was geen goede keuze. De fuseekogel zit prima vast, alleen met een andere bout dan voorgeschreven omdat ik een bout had afgedraaid. Lekkende homokineten lijkt me onjuist, want die zijn net nieuw. Dat zijn waarschijnlijk oude lekkagesporen. Verder is de auto jarenlang gebruikt met aanhanger erachter voor B achter E. Dat is hard werken geblazen.”
Lezersreacties (218) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.