Volkswagen CrossTouran

Schone schijn

Volkswagen CrossTouran
Volkswagen CrossTouranVolkswagen CrossTouranVolkswagen CrossTouranVolkswagen CrossTouranVolkswagen CrossTouranVolkswagen CrossTouran
AutoWeek 13 2007
AutoWeek 13 2007

Je leest het in AutoWeek 13 2007

Het trucje is al vele malen eerder uitgehaald: dikke zwarte bumpers en spatbordverbreders erop, iets hoger op de poten, en klaar is de semi-offroader. Niet dat je er in het terrein ver mee komt, maar ze houden de schijn mooi op. Volkswagen stoerde eerder al de Polo en Golf op, nu is het de beurt aan de Touran.

De Volkswagen Touran is een nuchter ingesteld type dat weinig op heeft met lifestyle en imago. Het is gewoon een brave MPV die doet wat er van hem verlangd wordt. Zo op het eerste gezicht lijkt de Touran dan ook niet de meest voor de hand liggende auto om aan te kleden met terreinwagenattributen. Maar eigelijk is het heel logisch, want de Cross-versies van de Polo en Golf verkopen als een speer. Blijkbaar is er behoefte aan auto's die zich net even weten te onderscheiden van het overige rondrijdende blik en brave familievaders ware avonturiers doen lijken. En het moet gezegd: die CrossTouran ziet er best goed uit. De dikke bumpers en spatbordranden passen uitstekend bij de hoekige lijnen en geven net dat beetje extra. Naast deze 'plasticinjecties' is de CrossTouran getooid met donkere koplampen en achterlichten, een matchromen grille en speciale 17-inch lichtmetalen wielen. Voor wie durft, zijn er opvallende lakkleuren leverbaar, waaronder feloranje.

Hip

Ook het interieur is desgewenst in die tint uit te voeren en wel de middenbanen van de stoelen, de stiknaden en de deurpanelen. Het ziet er hip uit. Het binnenste van de CrossTouran onderscheidt zich verder door matzilveren sierstrips en een lekker in de hand liggend driespaaks stuurtje. De rest is krek eender aan de normale Touran, maar da's geen nadeel. Hij is ruim en voorzien van comfortabel zitmeubilair. Wel zit hij wat ruimer in zijn uitrusting, dat mag ook wel gezien de meerprijs van E 4.900 ten opzichte van de Trendline, met standaard airco, radio/cd-speler en cruisecontrol. Verder is voor de CrossTouran een parkeerhulp leverbaar die speurt naar plekjes en de auto daar dan zelf instuurt. Je hoeft alleen nog maar gas te geven en te remmen.

Wannabe

De CrossTouran is een terreinwagen-wannabe, maar VW heeft gelukkig de verleiding kunnen weerstaan om hem veel hoger op de poten te zetten. De met 12 mm verlengde veren hebben geen al te nadelig effect op het weggedrag. De CrossTouran wil in lange doordraaiers best wat gaan 'hangen', maar gevaarlijk wordt het nooit. De wegligging is gewoon goed, bovendien is ESP standaard aan boord. De besturing biedt lekker veel gevoel en is redelijk direct, daarover geen klachten. Het motorenpallet van de CrossTouran komt redelijk overeen met dat van de gewone. Aan de benzinezijde is er een 1,6-liter met 102 pk en een 1,4-litermotor. Een 1,4-tje voor zo'n grote auto? Ja, maar vergis u niet, dit wondertje der techniek staat z'n mannetje. Hij is voorzien van zowel een turbo als een compressor en levert daardoor 140 of zelfs 170 pk. Wij reden met laatstgenoemde versie, die uitstekend raad weet met de CrossTouran. Als het moet, sleurt hij de 1.565 kilo zware MPV in 8,6 seconden naar de 100 km/h.

Smoel

Wat diesels betreft is er keuze uit de welbekende 1,9-liter TDI met 105 pk of de tweeliter die er met 140 of 170 pk is. De laatste is net als zijn even sterke benzinebroer standaard gekoppeld aan de fijn schakelende DSG-bak, die altijd het volgende verzet paraat heeft. De TDI's blijven wat knorrig klinken, maar compenseren dat ruimschoots met lekker veel koppel. Een koopje is de CrossTouran met een vanafprijs van E 30.650 niet. Of u bereid bent een behoorlijk forse meerprijs te betalen voor wat extra uitrusting en dikkere bumpers, blijft een persoonlijke keuze. Maar feit is dat de Cross-behandeling de ietwat suffige Touran smoel heeft gegeven.

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.