Toyota RAV4 2.0 VVT-i 4WD Executive Business (2013)

SUV met groeistuipen

Toyota RAV4 2.0 VVT-i 4WD Executive Business - Aut
Toyota heeft zijn nieuwe RAV4 klaar. Hij is groter en volwassener dan ooit, beweert het merk. Vast, maar kan hij de strijd nog steeds aan tegenover de inmiddels ook groter en volwassener geworden concurrenten?

Middelgrote SUV's zijn er tegenwoordig te kust en te keur, maar ooit was dat allesbehalve een vanzelfsprekendheid. Je kunt gerust stellen dat Toyota met zijn 'Recreational Activity Vehicle' destijds een voorloper was. De RAV4 bleef één van de toonaangevers in dit genre en nu hij toe is aan zijn vierde generatie, zijn de verwachtingen dan ook hoog gespannen. Toyota heeft de laatste jaren hard gewerkt aan een wat meer eenduidig, herkenbaar familiegezicht en het zal je amper verbazen dat ook de nieuwe RAV4 in dat plaatje past. De grille-koplamppartij vormt samen een lichte V, en aan gene zijde van de koets zijn de achterlichten dermate om de hoeken heen gevouwen dat het horizontale deel haast een helikopterplatform kan huisvesten. De daklijn loopt vanaf de B-stijl vrij snel naar beneden af. De lage raampartijen, hoge flanken en dito neus geven de RAV in elk geval het robuuste voorkomen dat je in deze klasse zoekt.

Fris en origineel

Het interieur is naar Japanse begrippen best fris en origineel vormgegeven. Aluminiumkleurige panelen fleuren het vele zwart en grijs wat op. Heel fraai is het vele gestikte leer waarmee het dashboard is verrijkt. Wat minder enthousiast zijn we over de wel erg nepperige koolstofvezelimitaties die hier en daar zijn aangebracht. En de pook van de automaat ziet er wel heel erg vorige eeuw uit. Of zou dat juist weer retro zijn? De stoelen zijn wat vlak, maar wel lekker stevig.

De grote winst zit echter achterin. De auto is maar liefst twintig centimeter langer geworden en de wielbasis groeide tien centimeter. Die winst is geheel ten goede gekomen aan de ruimte achterin. De beenruimte is werkelijk van limousineformaat en ook de hoofdruimte is, ondanks de drie centimeter lagere daklijn, nog steeds heel behoorlijk. Hier kunnen heel grote mensen mee. De bagageruimte nam met een kwart toe, zodat je nu 577 liter kwijt kunt. Opmerkelijk is verder dat de achterklep niet langer zijwaarts opengaat, maar naar boven. Dat was mogelijk doordat de optie van een reservewiel achterop van de prijslijst is verdwenen. Met dat wiel is het geheel namelijk veel te zwaar om naar boven toe te openen.
De Toyota stuurt volwassen. Ietwat licht, maar beslist scherp, en vooral het onderstel is een stuk verfijnder geworden. Ondanks zijn afmetingen en gewicht houdt de RAV4 zich erg netjes in bochten. Overhellen doet hij maar weinig, ondanks het vrij comfortabele karakter. Zo verfijnd als veel Europese midsize-SUV's is hij nog niet, maar hij komt er aardig bij in de buurt.

Met 151 pk en 195 Nm is de ongeblazen tweeliter maar krap aan om een auto van dit formaat aan te drijven. De CVT-transmissie is daarnaast een domper op de feestvreugde. De motor gilt al gauw hoog in toeren wanneer je serieus aanspraak op hem maakt, en dan nog gebeurt er niet zo gek veel. Zolang je verwachtingen niet al te hoog zijn, valt er prima mee te leven, maar niet meer dan dat.

Oordeel

4 sterren

De nieuwe RAV4 is een ruimtewonder en rijdt voor een SUV heel netjes. De motor is wat krap bemeten en de CVT neemt wat beleving weg.

Signalement

Merk Toyota
Model RAV4 2.0 VVT-i 4WD Executive Business
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 42.195

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.987 cc
Maximaal vermogen 111 kW / 151 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 195 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.570 mm / 1.845 mm / 1.660 mm
Wielbasis 2.660 mm
Massa leeg 1.495 kg
Laadvermogen 615 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden225/55R18Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,7 s (fabrieksopgave: 10,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,0s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 167 g/km

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum