Toyota Funcruiser 2.0i SR (1995)
4x4 nieuwe stijl?
De FunCruiser is een 'gewone' vierwielaangedreven personenauto, met terreincapaciteiten die nauwelijks beter zijn dan van een oud model Volkswagenbus. Zijn capaciteiten op de openbare weg overtreffen die van menige personenauto echter met overmacht. Onder de apart gevormde motorkap huist de 2-liter 16-klepper uit de Carina E. Deze vierpitter en produceert een niet misselijke 95 kW (129 pk) en weet zijn 175 Nm trekkracht via overbrengingsverhoudingen die wel degelijk bij een terreinwagen passen overtuigend om te zetten in een acceleratie die een willekeurige GTI niet misstaat. In iets meer dan 10 seconden zijn de 100 kilometers in het uur bereikt, en vervolgens verzorgt de voor een terreinwagen-achtige redelijk gestroomlijnde carrosserie (Cw 0,39) een nauwelijks gehinderde voortgang naar de 170 km/h. Dat kan een normale personenauto met tweelitermotor ook, zou je zeggen. Dus waarom een terrein-achtig 4x4-apparaat? Imago.
Alles draait bij de FunCruiser om imago. Hoe trendgevoelig het publiek voor funauto's tegenwoordig is, bewijst het recente succes van bijvoorbeeld de Suzuki Vitara. Toyota weet net zo goed als ieder ander dat terreinwagens in Nederland nooit Šcht in het terrein komen, maar dat men wel graag in een 4x4 rijdt. Zo graag zelfs, dat men alle ongemakken op de koop toe neemt. Remedie: maak een auto die op een terreinwagen lijkt, maar aanmerkelijk comfortabeler is en veel beter rijdt. De FunCruiser dus. Die 4x4 komt van pas bij de wegligging en - in uitzonderlijke gevallen - acceleratie. Zie de volle trekkracht maar eens met een tweewielaandrijver zonder gillende bandjes aan de weg te krijgen. Dat gaat met 4wd beter.
Personen-4x4
Het 4x4-systeem van de FunCruiser is dat van een personenauto. Bij de FunCruiser zien we dat de onafhankelijk opgehangen voorassen direct uit het motorblok (lijken te) komen. Hun aandrijving wordt niet, zoals gebruikelijk bij echte terreinwagens, vanuit de versnellingsbak met een tussenas naar een apart differentieel op een starre vooras overgebracht. Het voordifferentieel is - net als het centrale differentieel - ge‹ntegreerd in de versnellingsbak onder de motor. De handgeschakelde versie van de FunCruiser bezit in het dashboard nog een knopje dat de mechanische sper op het centrale differentieel bedient. Met de aldus ontstane vaste verbinding tussen voor- en achterassen kunnen eventueel optredende tractieproblemen enigszins worden verholpen. Mocht een automatische 4-versnellingsbak in de auto besteld zijn dan gaat dat geheel automatisch. Als deze spermogelijkheid nog niet voldoende is, dan biedt Toyota voor net geen twee mille een Torsen Limited Slip-differentieel voor de achteras aan. Dan moet het wel heel erg bar worden als de FunCruiser met doorslaande wielen stilstaat. Dat moet dan haast wel op een ijsbaan of een nat grasveld zijn, want Toyota wil de FunCruiser geen terreinwagen noemen. Dat is hij ook niet, want het onderstel met onafhankelijke wielophanging - McPherson voor en Double Wishbone achter - is vanwege het ontbreken van behoorlijke veerwegen en het daaruit volgende gebrek aan bodemvrijheid niet geschikt voor hobbels en heuvels. Het onderstel is wŠl geschikt, en zelfs bedoeld, voor de geplaveide weg, en voldoet daar dan ook uitstekend. Alle vier de wielen volgen de weg naar behoren, en maken (voor een terreinwagen-achtige) idiote bochtsnelheden mogelijk.
De afdeling fun beperkt zich niet alleen tot het rijden, want de luxueuze 2.0i SR is redelijk compleet. Naast de meest opvallende extra's van de basisversie 2.0i - getint glas rondom, uitzetbare achterramen, achterruitwisser, toerenteller, consolebox, in delen neerklapbare achterbank en stuurbekrachtiging - vinden we op de SR lichtmetalen velgen, hoogteverstelling voor het stuur, 2 sunroofs, regelbare dashboardverlichting en een elektriek-pakket dat de bediening van de buitenspiegels, achterdeurontgrendeling, raambediening en centrale deurvergrendeling van de bestuurder overneemt. Het optiepakket omvat verder ABS en airbag.
De FunCruiser levert lol op ieder gebied, en wie dat zoekt, is aan het juiste adres. Praktisch is de auto niet echt, maar dat is voor het fun-publiek waarschijnlijk van ondergeschikt belang.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Funcruiser 2.0i SR |
Carrosserie | 3-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 24.726 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 95 kW / 129 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 175 Nm bij 4.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.705 mm / 1.695 mm / 1.655 mm |
Wielbasis | 2.200 mm |
Massa leeg | 1.150 kg |
Laadvermogen | 415 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 610 kg |
Banden | 215/70R16Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,1 s (fabrieksopgave: 10,1 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |