Toyota Camry - Mazda 6 - Vergelijkende Test

Ouderwets genieten

Toyota Camry Mazda 6 sedan Rotterdam Erasmus
AutoWeek 40 2019
AutoWeek 40 2019

Je leest het in AutoWeek 40 2019

Jawel, ze bestaan nog: grote sedans van volumemerken vol ruimte en luxe. Een verademing in deze tijden vol SUV’s en cross-overs. De nieuwe Toyota Camry neemt het op tegen de allerdikste Mazda 6.

Het zijn zwarte, donkere dagen voor de sedan. Het autotype was in Nederland al niet zo populair als elders in de wereld; wij hadden liever hatchbacks en stationswagons. Maar de opkomst van SUV’s en cross-overs is helemaal fataal voor de aloude koets met kofferbak. Van de kleinste sedans tot de meeste luxe limo’s, ze verstoffen in showrooms omdat mensen liever een hoge instap willen. Het feit dat je daar veel meer voor betaalt, schrikt duidelijk niet af. En juist in dat gure klimaat brengt Toyota zijn grote slee van weleer terug: de Camry. De auto vervangt bij ons de Avensis, die van het toneel is verdwenen.

Helemaal nieuw is de auto niet. Hij is al sinds 2017 leverbaar in andere markten, zoals de Amerikaanse en Australische. Technisch kennen we ook hier de auto al iets langer. Hij is onderhuids verregaand gelijk aan de Lexus ES, een model dat sinds vorig jaar bij ons de Lexus GS vervangt. Kijk je naar de algemene specificaties, dan zie je dat deze auto net als de ES een hybride aandrijflijn met 218 pk heeft. Dat vermogen gaat enkel naar de voorwielen. De auto heeft een relatief grote motor van 2,5 liter, die (een magere) 178 pk levert. De elektromotor voegt daar 120 pk aan toe, maar zoals wel vaker bij hybrides mag je die getallen niet zomaar bij elkaar optellen.

Het maakt het leveringsgamma van de Camry wel overzichtelijk, want de hybride is de enige versie die hier in de showroom staat. Geen diesel, geen instapper, geen dikke powersedan. Probeer dan maar eens iets leuks te vinden om er tegenover te zetten! Gevoelsmatig is de Skoda Suberb een mooie tegenstander. Dat is ook zo’n lange auto met een grote achterbank. Alleen is die Skoda er met óf 150 pk, óf 280 pk en vierwielaandrijving. Dat maakt het kiezen van een directe concurrent wat lastig.

VOLWAARDIGE TEGENSTANDER

Een andere leuke Japanse sedan wellicht? Neem de Mazda 6. Die is er ook met een forse 2,5-liter viercilinder Skyactiv-motor, een blok dat in Nederland een stuk minder populair is dan de 2.0-variant. De 2,5-liter beschikt over 194 pk, genoeg om het tegen de nieuwe Camry op te kunnen nemen. Hij is er bovendien enkel met automaat. Iets wat geldt voor elke hybride van Toyota, dus ook de Camry. Qua prijzen ontlopen de twee elkaar ook niet veel. Van beide modellen hebben we de meeste luxe versie als test auto meegekregen. Bij Toyota is dat de Premium, bij Mazda de Signature. Met een prijs van € 48.690 is de Mazda 6 zo’n € 1.200 duurder dan de Toyota.

De twee auto’s kennen weinig losse opties, omdat beide merken in Nederland vooral werken met uitvoeringen, wat het bestellen gemakkelijk maakt. Alleen de lak komt erbij; beide sedans blijven daarmee net onder de € 50.000. De Camry is wellicht gebaseerd op de Lexus ES, maar het design is wel even anders. Toyota heeft het saaie van voorheen van zich afgeschud, maar heel strak kun je de Camry toch niet noemen. Een overdosis lamellen op de neus en de brede achterlichten maken het tot een typisch Aziatische auto. We zien daar vaak ontwerpafdelingen waar design zich op een heel ander niveau beweegt dan in Europa.

Aan de binnenkant wordt die lijn voortgezet. Het dashboard is zonder meer hoogwaardiger, maar de lijnen gaan alle kanten op. Ook worden prachtige materialen en mooie knoppen afgewisseld met goedkope klepjes en simpel plastic. Ook dat is een combinatie waarvan we in een Japanse auto niet meer opkijken.

STRAK EN VLOEIEND

In die zin is de Mazda een opvallende uitzondering, maar de auto doet voor het oog allerminst gedateerd aan. De lijnen van het Kodo-design zijn strak en vloeiend: het geheel oogt mooi in balans. Hij heeft inmiddels de grille van de CX-5 gekregen en die vernieuwing doet niet gekunsteld aan, wat bij een facelift nogal eens het geval is. Aan de binnenkant zijn er ook wat kleine upgrades doorgevoerd. Zo heeft de auto geen volledige analoge tellers meer, maar een blackscreen waarop de snelheidsmeter wordt getoond. Zeker in de Signatureuitvoering zijn de materialen erg mooi, met bijvoorbeeld gestikt leer op het dashboard. Evengoed is te zien dat de jaren zijn gaan tellen, wat blijkt uit bijvoorbeeld het relatief kleine multimediasysteem boven op het dashboard. Het systeem is prettig qua bediening, maar vrij beperkt in zijn opties.

In de Toyota is het andersom: het systeem is uitgebreid en biedt veel mogelijkheden, maar is onoverzichtelijk en omslachtig in het bedienen ervan. Ook jammer dat het niet verkrijgbaar is met Apple CarPlay of Android Auto, dieToyota lang buiten de deur heeft gehouden. Voor enkele modellen is het merk inmiddels om, wellicht is er ook hoop voor de Camry in de toekomst. Verplaatsen we ons naar de achterbank, dan blijkt de Camry een klasse apart. Onze Premium-uitvoering heeft in de midden armsteun zelfs een apart bedieningspaneel voor achterpassagiers. Dat komen we normaal alleen tegen bij auto’s die het driedubbele kosten. Je zit vorstelijk en kunt zelfs de rugleuning van de zetel elektrisch verstellen. Ruimte voor hoofd en benen is er royaal en het geheel voelt luxe aan.

De Mazda kan met deze overdaad niet meekomen. De ruimte is redelijk, maar verwacht geen extra verwennerij. Wel een voordeel ten opzichte van de Camry is dat je de banken kunt omklappen om meer kofferruimte te creëren. In de Toyota kan dat niet, wat zijn inzetbaarheid verkleint.

ZEER ZUINIG

Het hybridesysteem van Toyota is zoals we het kennen van het merk: een zeer zuinige motor met een efficiënte maar krachtloze Atkinson-loop, die is gekoppeld aan een elektromotor middels een planetair stelsel om het gebrek aan koppel van zo’n motor op te vangen. Het geheel werkt soepel en vlekkeloos, en door het vermogen van ruim 200 pk heb je zelden last van een ergerlijke CVT-huil. Op elk moment is het goed te doen om vaart in te auto te krijgen. Waar je echter niet op moet rekenen, is een directe gas respons. De power is er wel, maar alleen met veel vertraging in de bediening. Op je gemak van A naar B rijden, dat is het idee.

Maar de resultaten mogen er zijn. Toyota weet als geen ander hoe je hybrides zuinig maakt; de jarenlange ervaring werpt zijn vruchten af. En niet alleen op papier, ook in de praktijk weten de auto’s bijzonder goed te scoren. De Camry blijkt geen uitzondering. De auto is fors en zwaar, en er gaat enkel benzine in, maar we halen zonder moeite de 1:18, en dat is toch wel verbluffend goed. Ook Mazda’s Skyactivtechniek is bedoeld voor een goed rendement, maar de dikke 2,5-liter komt niet bij de Toyota-score in de buurt. Evengoed lijkt de aandrijflijn qua karakter wel op die van de Camry, want de grote viercilinder is niet bedoeld om lekker toeren mee te maken.

Het is een motor die vooral is bedoeld voor de Amerikaanse markt: door het grote slagvolume lekker veel koppel bij lage toerentallen en een automaat die veel vermogen wegfiltert. Je krijgt prima vaart in de auto als het moet, maar een directe reactie van de auto is er niet. De transmissie voelt ouderwets aan vergeleken met de snelle versnellingsbakken die we bij andere merken vinden. Het gaat zelfs zo ver dat het fijne rijkarakter van de Mazda 6 een beetje door deze aandrijflijn teniet wordt gedaan. De automaat maakt de auto wat loom, waardoor minder opvalt dat het eigenlijk best een fijne rijmachine is, zeker voor een voorwielaandrijver. Niet voor niets wist de 6 door de jaren heen veel vergelijkende testen te winnen. Maar de jaren beginnen te tellen voor deze Japanner.

Zijn uitrusting laat daar gelukkig niet veel van zien. Mazda heeft de laatste facelift aangegrepen om de auto te voorzien van moderne veiligheidsopties, zoals automatische cruisecontrol en autobrake. Ook zijn Apple CarPlay en Android Auto beschikbaar.

Kijken we naar de prijs die je moet betalen, dan maakt deze aandrijflijn de auto echter te duur. De Mazda is zowaar nog duurder dan de luxe Camry die we mogen rijden, en die auto voelt alsof hij in een klasse hoger hoort als je ziet wat hij zijn achterpassagiers ter beschikking stelt.

MEER AANDACHT

Sterker nog, waar we de Mazda vrij duur vinden (iets wat gemakkelijk is te verhelpen door voor de fijnere én goedkopere 2,0liter te gaan), achten we de Toyota heel aantrekkelijk geprijsd als je ziet hoeveel auto je ervoor krijgt. Je moet niet heel veel rijplezier verwachten, maar de auto is niet zo week als een Camry van weleer. Het extreem logge is er wel uit en de auto kan goed overweg met het jachtige Nederlandse verkeer. Ondertussen is hij erg comfortabel, bijzonder stil en bovendien heel zuinig.

De Nederlandse importeur verwacht er niet extreem veel te verkopen en wellicht is dat jammer. De Camry verdient meer aandacht dan hij vermoedelijk gaat krijgen, zeker in deze tijd waarin de interesse in auto’s zonder hoge instap is gedecimeerd.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

De Camry is terug van weggeweest en doet dat met een knal. De achterpassagiers hebben alle ruimte, de auto heeft veel opties en rijdt comfortabel en rustig, met merkbaar meer verfijning dan bijvoorbeeld een Skoda Suberb. Bovendien is hij ook in de praktijk extreem zuinig. Wel rijdt hij erg gezapig en afstandelijk. De in vergelijkende tests vaak scorende Mazda 6 begint nu echt op leeftijd te raken en komt bovendien in goedkopere uitvoeringen beter tot zijn recht als rijdersauto dan als dure limousine met deze aandrijflijn.

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum