Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid - Eerste rijtest
Sneller en stiller
71 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
In 2016 was de Toyota C-HR één van de belangrijke pijlers in Toyota's strijd om een minder stoffig imago. Daarvoor kon de auto bogen op een opvallende koets en aansprekende rij-eigenschappen, maar nog niet op veel motorvermogen. Daar komt nu verandering in, dankzij een facelift die onder meer de High Power Hybrid-uitvoering brengt.
High Power Hybrid staat voor de aandrijflijn die ook in de Corolla voor het topvermogen zorgt. In plaats van de gebruikelijke 1.8 is er in de C-HR een 2.0-viercilinder die als basis dient. Het resultaat is een vermogen van 184 pk. Dat zijn er vier meer dan Toyota voor de Corolla opgeeft, maar dat verschil is er alleen in theorie. De Corolla is namelijk in Japan gemeten, terwijl het vermogen van de C-HR in Europa en op Europese benzine is vastgesteld.
Eigenlijk is alles aan de wereldwijd verkrijgbare C-HR in of voor Europa bedacht en gemaakt, want ons continent is waar Toyota met deze auto nadrukkelijk op mikt. Niet zonder succes, want in de eerste drie jaar van zijn leven wist de C-HR hier meer dan 400.000 kopers te verleiden. Dat is best opmerkelijk voor een auto waarvan het uiterlijk op z’n zachtst gezegd spraakmakend is.
BUNKERACHTIG
Bij de facelift blijft dat design grotendeels intact. Voorbumper en koplampen zijn wel nieuw, maar doen het oorspronkelijke ontwerp geen geweld aan. De lichtunits hebben nu standaard led-dimlicht, al zijn daar net als bij de Corolla nog verschillende versies van. Ook aan de achterkant is ledlicht standaard aanwezig, waarbij er opnieuw twee uitvoeringsafhankelijke varianten zijn. De lichtunits zijn hier optisch met elkaar verbonden door een zwarte strip die je met een beetje goede wil een spoiler zou kunnen noemen. De twee verchroomde ornamenten die de onderkant van de achterbumper sieren, zijn voorbehouden aan de High Power Hybrid.
Aan de binnenzijde is er ook wat gesleuteld met kleuren en materialen, maar daar concentreert het nieuws zich rond het infotainmentsysteem. Dat is voor de C-HR helemaal nieuw, maar kennen we al wel uit andere Toyota’s. Het systeem werkt prima, maar behoort wat snelheid en vormgeving betreft niet tot de wereldtop. Erg fijn is wel dat Android Auto en Apple Carplay nu eindelijk ook in dit model present zijn, al is het jammer dat we nog steeds maar één USB-poort aantreffen. Behalve een nieuwe digitale omgeving brengt het multimediasysteem ook een reeks fysieke knoppen mee. Zo is er een draaiknop die de volumeslider vervangt, een welkome verandering.
Ook de bestuurdersstoel krijgt er knopjes bij, want de C-HR is voor het eerst leverbaar met een elektrisch verstelbaar exemplaar. De rest van het binnenste behoudt zijn opvallende details en bijzondere vormgeving, maar ook de wat beperkte hoofdruimte achterin en het bunkerachtige karakter. Door de kleine ramen, het zwarte plafond en de enorme C-stijlen voelen met name achterpassagiers zich wat opgesloten. Een panoramadak zou verlichting bieden, maar is ook na de facelift niet leverbaar in de C-HR.
MISSIE GESLAAGD
Meer vermogen is erg welkom bij de C-HR. De auto was het tweede Toyota-model op het inmiddels breed ingezette TNGA-platform en beschikt daarmee over uitstekende rij-eigenschappen. Zeker gelet op zijn hoogte blijft de auto in een snel genomen bocht mooi vlak liggen, terwijl ook de trefzekere en behoorlijk communicatieve besturing bijdraagt aan het rijplezier. Knap is dat Toyota erin is geslaagd om de C-HR een dosis comfort mee te geven die past bij dit segment, waarin gezinnen en ouderen een belangrijk deel van de kopersgroep zijn. De C-HR is stevig geveerd, maar weet oneffenheden toch soepel weg te werken.
Stil is hij ook, want Toyota heeft extra aandacht besteed aan het hoofdstuk ‘Noise, Vibration & Harshness’. Missie geslaagd. Onder vollast laat de motor zich door het onvermijdelijke hoge toerental wel horen, maar bij een beschaafder rijgedrag blijft ook dit geluid binnen de perken.
De krachtigste C-HR is niet intimiderend snel, maar wel lekker vlot. Wat verfijning betreft kan de 2.0 zich goed meten met de 1.8. Ook hier verloopt de overgang tussen elektrisch en op benzine rijden vrijwel onmerkbaar, waarbij Toyota erg trots is dat de motor bij veel stadsgebruik meer dan de helft van de tijd uitgeschakeld is. Net als bij de Corolla is de 2.0 minder zuinig dan de basishybride, maar groot is dat verschil niet. Het prijsverschil is dat vooralsnog ook niet, want Toyota Nederland heeft besloten dat de 2.0 tot maart 2020 slechts 950 euro duurder is dan de 122 pk sterke 1,8-liter. Daarna loopt dat verschil op, al is nog niet bekend hoeveel. Naast de twee hybrides blijft ook de 1.2T leverbaar. Aan de prijs van die handgeschakelde variant en 1.8 Hybrid wordt nagenoeg niet getornd.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +2,0-liter welkome aanvulling
- +Uitgebalanceerd onderstel
- -Beperkte hoofdruimte achterin
- -Maar één usb-aansluiting
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | C-HR 2.0 Hybrid Dynamic |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.312 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.987 cc |
Maximaal vermogen | 135 kW / 184 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 286 Nm bij 6.000 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 4 kWh |
Inhoud brandstoftank | 43 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.395 mm / 1.795 mm / 1.555 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.460 kg |
Laadvermogen | 470 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 725 kg / 725 kg |
Banden | 225/50R18Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,2 s |
Brandstofverbruik | 5,3 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 119 g/km |
Lezersreacties (71) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.