Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid First Edition
Beter dan de rest?
Al kort na zijn introductie bleek de Toyota C-HR een schot in de roos te zijn en de dealers schreven hun vingers dan ook likkebaardend blauw aan verkooporders. Die compacte cross-over is vervolgens gefacelift en dan rijst de vraag of hij in aangepaste vorm net zo’n voltreffer is.
Toyota blinkt misschien niet altijd uit door zijn sprankelende ontwerpen, maar de C-HR sprankelt beslist wel. Al kort na zijn introductie wemelt het van de C-HR’s op de wegen en dat is natuurlijk deels te danken aan het feit dat cross-overs de laatste jaren sowieso booming zijn, of het nu gaat om het compacte segment of om de absolute top. Renault weet met onder meer de Captur de wereld een klein beetje te veranderen, Lamborghini behaalt dankzij de Urus verkooprecords en daartussenin ... tja, alles eigenlijk. Niet voor niets zetten veel fabrikanten hun eerste elektrische stappen in een cross-over. Puur technisch gezien geen slimme keuze, gezien het hogere verbruik en dus kleinere actieradius, maar je verkoopt er beslist meer van en dat is hard nodig om de enorme investeringen terug te verdienen. En natuurlijk om je gemiddelde uitstoot onder de 95 g/km-grens te krijgen. De Toyota C-HR heeft een volledig hybride aandrijflijn. In de evolutie van MPV en/of SUV naar cross-over werden de koetsen steeds ranker en sierlijker, maar ging de binnenruimte er vaak niet op vooruit. Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden, dat geldt ook voor auto’s. Hoe praktisch is zo’n auto dan nog?
Gezicht
Het nieuwe gezicht van de Toyota C-HR wordt vooral bepaald door zaken als de bumpers, koplampen die voortaan standaard ledstadsverlichting hebben, led-achterlichtunits met dynamische richtingaanwijzers en een smal spoilertje dat beide lichtblokken verbindt. Aan de onderkant van de achterbumper zitten twee chroomkleurige lijsten waaraan je kunt zien dat dit de meest krachtige motorisering van de vernieuwde C-HR is. Afgezien daarvan is het uiterlijk van de C-HR met rust gelaten. Dat is prima, want het model was bij zijn onthulling drie jaar geleden vooruitstrevend genoeg om lange tijd mee te kunnen. Scherpe, onverwachte lijnen, een hoge taille en raampartijen die naar achteren in een punt aan de bovenkant van de C-stijl uitkomen, resulteren in een model dat akelig dicht tegen een coupé aan schurkt. Wat betreft gewaagdheid doet Toyota voor niemand onder.
Binnenin
Ook vanbinnen is alles grotendeels bij het oude gebleven, enkele materialen en tinten daargelaten. Wel vermeldenswaardig is het (voor de C-HR) nieuwe infotainmentsysteem. De belangrijkste vooruitgang daarvan is de aanwezigheid van Android Auto en Apple CarPlay. Verder zijn we erg blij met de toevoeging van fysieke knoppen, vooral die voor het volume. Dat is mooi, maar de snelheid en overzichtelijkheid van het systeem zijn nog niet helemaal wat je ervan verwacht. Datzelfde geldt voor de aansluitmogelijkheden. Voorin zitten twee USB-poorten en een gewone 12V-voeding, achterin helemaal niets.
Het dashboard ziet er chic en uitnodigend uit, met verrassende vormen, zoals het asymmetrische scherm dat zich als het ware naar boven toe aan het paneel lijkt te onttrekken. Het zicht naar voren is mede dankzij de
royale extra zijruitjes netjes, maar naar achteren betaal je de prijs voor de gedrongen raampartij daar. Ook de inzittenden achterin lijden daaronder; het is al niet erg ruim, maar door de kleine raampjes doet het nog wat krapper aan. Met 358 liter heeft de C-HR de kleinste kofferbak.
Praktisch
Nee, erg praktisch is de Toyota C-HR beslist niet, maar dat maakt hij ruimschoots goed tijdens het rijden. De C-HR stuurt verrassend scherp en levendig, maar is tegelijkertijd in de middenstand heel rustig. Het onderstel is vrij stevig
geveerd en gedempt, maar blijft desondanks comfortabel genoeg. Waar de C-HR verder uitstekend mee scoort, is de aandrijflijn. Met zijn 180 pk speelt hij in het middenveld, maar qua prestaties zit hij ruim boven de middenmoot. Op de acceleratie van 80 naar 120 is hij zelfs heel snel en dat is precies waar je bij inhaalacties op provinciale en snelwegen veel baat bij hebt.
De C-HR die wij reden is een First Edition. Deze versie is gebaseerd op de Dynamic, die standaard al is voorzien van onder meer hoogteverstelling bijrijdersstoel, parkeersensoren voor en achter, blauwe sfeerverlichting, zelfdimmende binnenspiegel, regensensor, smart entry met startknop, 18-inch wielen en navigatie. De First Edition heeft daarbovenop nog ledkop-, mist- en achterlichten, dynamische richtingaanwijzers achter, stoelverwarming voor, dodehoeksensoren, rear cross trafic alert, een JBL-geluidsysteem, elektrisch verstelbare lendensteun voor de bestuurder, donker glas achter en two tone-lak.
Oordeel
De combinatie van sportiviteit met comfort én het koppel en verbruik van de uitstekend gerijpte hybridetechniek maken van de Toyota C-HR een uitstekende keus.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | C-HR 2.0 Hybrid First Edition |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 35.145 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.987 cc |
Maximaal vermogen | 135 kW / 184 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 286 Nm bij 6.000 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 4 kWh |
Inhoud brandstoftank | 43 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.395 mm / 1.795 mm / 1.555 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.450 kg |
Laadvermogen | 480 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 725 kg / 725 kg |
Banden | 225/50R18Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,2 s (fabrieksopgave: 8,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,4s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km (fabrieksopgave: 3,9 l/100km) |
CO2-uitstoot (WLTP) | 119 g/km |
PRIVATE LEASE Toyota C-HR
Uitgelicht aanbod

Toyota C-HR 2.0 Hybrid Style Limited Bi-Tone | Rijklaar | Apple/Android | Clima | Stoel/Stuurverwarming | Cruise
- 2021
- 817 km

Toyota C-HR 1.8 Hybrid Bi-Tone I Navigatie I Climate Control I Cruise Control I Camera I USB I LM Velgen I 1e Eigenaar I Volledig LOUWMAN Onderhouden I JBL Soundsystem + Subwoofer I
- 2020
- 26.488 km

Toyota C-HR 1.8 Hybrid Style Dodehoeksensoren
- 2022
- 15.946 km
Lees ook

Zo zuinig is de Toyota C-HR 1.8 Hybrid in de praktijk

Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Hoe verhoudt de Toyota Yaris Cross zich tot de C-HR?

Toyota C-HR vs Toyota Yaris Cross - Dubbeltest

Test: Renault Arkana vs. Toyota C-HR

Test: Kia XCeed 1.6 GDi PHEV – Toyota C-HR 1.8 Hybrid
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (68) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.