Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid First Edition

Beter dan de rest?

Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid First Edition
Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid First EditionToyota C-HR 2.0 High Power Hybrid First EditionToyota C-HR 2.0 High Power Hybrid First EditionToyota C-HR 2.0 High Power Hybrid First EditionToyota C-HR 2.0 High Power Hybrid First Edition
AutoWeek 6 2020
AutoWeek 6 2020

Je leest het in AutoWeek 6 2020

Al kort na zijn introductie bleek de Toyota C-HR een schot in de roos te zijn en de dealers schreven hun vingers dan ook likkebaardend blauw aan verkooporders. Die compacte cross-over is vervolgens gefacelift en dan rijst de vraag of hij in aangepaste vorm net zo’n voltreffer is.

Toyota blinkt misschien niet altijd uit door zijn sprankelende ontwerpen, maar de C-HR sprankelt beslist wel. Al kort na zijn introductie wemelt het van de C-HR’s op de wegen en dat is natuurlijk deels te danken aan het feit dat cross-overs de laatste jaren sowieso booming zijn, of het nu gaat om het compacte segment of om de absolute top. Renault weet met onder meer de Captur de wereld een klein beetje te veranderen, Lamborghini behaalt dankzij de Urus verkooprecords en daartussenin ... tja, alles eigenlijk. Niet voor niets zetten veel fabrikanten hun eerste elektrische stappen in een cross-over. Puur technisch gezien geen slimme keuze, gezien het hogere verbruik en dus kleinere actieradius, maar je verkoopt er beslist meer van en dat is hard nodig om de enorme investeringen terug te verdienen. En natuurlijk om je gemiddelde uitstoot onder de 95 g/km-grens te krijgen. De Toyota C-HR heeft een volledig hybride aandrijflijn. In de evolutie van MPV en/of SUV naar cross-over werden de koetsen steeds ranker en sierlijker, maar ging de binnenruimte er vaak niet op vooruit. Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden, dat geldt ook voor auto’s. Hoe praktisch is zo’n auto dan nog?

Gezicht

Het nieuwe gezicht van de Toyota C-HR wordt vooral bepaald door zaken als de bumpers, koplampen die voortaan standaard ledstadsverlichting hebben, led-achterlichtunits met dynamische richtingaanwijzers en een smal spoilertje dat beide lichtblokken verbindt. Aan de onderkant van de achterbumper zitten twee chroomkleurige lijsten waaraan je kunt zien dat dit de meest krachtige motorisering van de vernieuwde C-HR is. Afgezien daarvan is het uiterlijk van de C-HR met rust gelaten. Dat is prima, want het model was bij zijn onthulling drie jaar geleden vooruitstrevend genoeg om lange tijd mee te kunnen. Scherpe, onverwachte lijnen, een hoge taille en raampartijen die naar achteren in een punt aan de bovenkant van de C-stijl uitkomen, resulteren in een model dat akelig dicht tegen een coupé aan schurkt. Wat betreft gewaagdheid doet Toyota voor niemand onder.

Binnenin

Ook vanbinnen is alles grotendeels bij het oude gebleven, enkele materialen en tinten daargelaten. Wel vermeldenswaardig is het (voor de C-HR) nieuwe infotainmentsysteem. De belangrijkste vooruitgang daarvan is de aanwezigheid van Android Auto en Apple CarPlay. Verder zijn we erg blij met de toevoeging van fysieke knoppen, vooral die voor het volume. Dat is mooi, maar de snelheid en overzichtelijkheid van het systeem zijn nog niet helemaal wat je ervan verwacht. Datzelfde geldt voor de aansluitmogelijkheden. Voorin zitten twee USB-poorten en een gewone 12V-voeding, achterin helemaal niets.
Het dashboard ziet er chic en uitnodigend uit, met verrassende vormen, zoals het asymmetrische scherm dat zich als het ware naar boven toe aan het paneel lijkt te onttrekken. Het zicht naar voren is mede dankzij de
royale extra zijruitjes netjes, maar naar achteren betaal je de prijs voor de gedrongen raampartij daar. Ook de inzittenden achterin lijden daaronder; het is al niet erg ruim, maar door de kleine raampjes doet het nog wat krapper aan. Met 358 liter heeft de C-HR de kleinste kofferbak.

Praktisch

Nee, erg praktisch is de Toyota C-HR beslist niet, maar dat maakt hij ruimschoots goed tijdens het rijden. De C-HR stuurt verrassend scherp en levendig, maar is tegelijkertijd in de middenstand heel rustig. Het onderstel is vrij stevig
geveerd en gedempt, maar blijft desondanks comfortabel genoeg. Waar de C-HR verder uitstekend mee scoort, is de aandrijflijn. Met zijn 180 pk speelt hij in het middenveld, maar qua prestaties zit hij ruim boven de middenmoot. Op de acceleratie van 80 naar 120 is hij zelfs heel snel en dat is precies waar je bij inhaalacties op provinciale en snelwegen veel baat bij hebt.

De C-HR die wij reden is een First Edition. Deze versie is gebaseerd op de Dynamic, die standaard al is voorzien van onder meer hoogteverstelling bijrijdersstoel, parkeersensoren voor en achter, blauwe sfeerverlichting, zelfdimmende binnenspiegel, regensensor, smart entry met startknop, 18-inch wielen en navigatie. De First Edition heeft daarbovenop nog ledkop-, mist- en achterlichten, dynamische richtingaanwijzers achter, stoelverwarming voor, dodehoeksensoren, rear cross trafic alert, een JBL-geluidsysteem, elektrisch verstelbare lendensteun voor de bestuurder, donker glas achter en two tone-lak.

Oordeel

4 sterren

De combinatie van sportiviteit met comfort én het koppel en verbruik van de uitstekend gerijpte hybridetechniek maken van de Toyota C-HR een uitstekende keus.

Signalement

Merk Toyota
Model C-HR 2.0 Hybrid First Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 35.145

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.987 cc
Maximaal vermogen 135 kW / 184 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 286 Nm bij 6.000 tpm
Accu capaciteit (bruto) 4 kWh
Inhoud brandstoftank 43 l
Lengte / breedte / hoogte 4.395 mm / 1.795 mm / 1.555 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.450 kg
Laadvermogen 480 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 725 kg / 725 kg
Banden225/50R18Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,2 s (fabrieksopgave: 8,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,4s
Brandstofverbruik 6,5 l/100km (fabrieksopgave: 3,9 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 119 g/km

PRIVATE LEASE Toyota C-HR

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (68) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum