Toyota Avensis Wagon 2.4 16v VVT-i D-4 Executive (2004)
Avensis op glad ijs
Merknamen en de daarbij behorende status tellen. Een shirt is veel mooier met een logo van Hilfiger, en die polsklok van Rolex doet het ook altijd lekker. We willen merkspullen, maar er is ook een trend naar matiging: de prijsbewuste supermarktklant maakt een knieval voor het huismerk. Wie bij de aanschaf van een nieuwe auto net zo prijsbewust te werk gaat, kan zichzelf aardig in de watten leggen. Want deze Avensis is 'n bomvolle auto: leer, dvdnavigatie (heel Europa op één schijfje), xenonverlichting, lichtmetalen velgen, automatische transmissie, hij heeft het allemaal. En, minstens zo belangrijk: het is nog aardig verpakt ook. De Avensis 2.4 is het topmodel van Toyota, dat opereert in het segment van de BMW 3-serie en Mercedes-Benz C-Klasse. Voor 39 mille hangt Toyota een direct ingespoten 2,4-litermotor met directe brandstofinjectie in de Avensis. Deze methode van inspuiten kan om twee redenen worden toegepast: voor betere prestaties of voor een lager verbruik. Toyota kiest voor het laatste. De 2.4 is goed voor 163 pk en verschaft prima prestaties tegen een acceptabel verbruik. Een testgemiddelde van 1 op 10 is in deze klasse geen waarde om het schaamrood van op de kaken te krijgen.
Wie veel op de snelweg vertoeft en een defensieve rijstijl toepast, kan met gemak 1 op 12 scoren. De viercilinder doet zijn werk in alle rust, maar boven de 4.000 toeren zet de Japanse 2.4 een iets te luide keel op. Door de goede geluidsisolatie is dit weliswaar niet hinderlijk, maar echt geraffineerd is anders. De prestaties zijn echter prima. De viertrapsautomaat draagt daarin zijn steentje bij door adequaat te reageren. De koppelomvormer is tevens voorzien van een lock up, die de voor een automaat kenmerkende slip minimaliseert. Kort na het overschakelen naar de vierde versnelling zie je daardoor het toerental nóg ietsje zakken.
Tik op de vingers
Als de kleefkracht van de banden ophoudt, tikt de elektronische stabiliteitscontrole je op de vingers met remingrepen en het wegnemen van motorvermogen. Heel veilig, maar het systeem is wel erg actief. De feedback die je als bestuurder via het stuurwiel krijgt, is in de Avensis niet al te groot. Het stuur is in twee richtingen te verstellen.
Bij de Toyota valt op dat de zitpositie tamelijk hoog is, iets waar het merk zo langzamerhand patent op lijkt te krijgen. Die stoel zou verder omlaag moeten kunnen om een nóg betere zitpositie mogelijk te maken. Wie regelmatig volk op de achterbank heeft, doet een goede koop met de Avensis. Die biedt voldoende beenruimte. Ook de kofferruimte is groot genoeg. Het interieur ziet er goed uit. Het goedkope grijs dat de interieurs van vroegere Toyota's te vaak typeerde, is volledig verdwenen. Met de huidige kleurstellingen, materiaalsoorten en afwerking komt de Toyota prima voor de dag tussen zijn concurrenten.
De Avensis Wagon 2.4 Executive is een ruime en complete auto. Alles wat je hartje begeert, is aan boord. De elektrisch verstel- en verwarmbare leren stoelen, 17-inch lichtmetaal, xenon-koplampen en zelfs een dvd-navigatiesysteem. Maar dan heb je het ook wel over een Avensis van dik 39.000 euro. Zoals bekend, scoort Toyota erg goed in allerhande consumentenonderzoeken. Hij gaat dan ook met een driejarige garantie de showroom uit.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Avensis Wagon 2.4 16v VVT-i D4 Executive |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.650 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.362 cc |
Maximaal vermogen | 120 kW / 163 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 230 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.700 mm / 1.760 mm / 1.525 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.370 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 500 kg |
Banden | 215/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s (fabrieksopgave: 9,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,2s |
Brandstofverbruik | 9,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 228 g/km |
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.