Toyota Avensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea Sol (2004)

autoreview

Toyota Avensis Wagon
Toyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis - interieur

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 1.8 16v VVT-i Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst250.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste mijlpaal

  • 200.000 km

De eerste 200.000 km zijn achter de rug, dus mooi moment voor eerste review.

Het is (nog steeds) een lekker stille en comfortabele auto met meer dan voldoende ruimte voor gezin en bagage. Ook na lange reizen stap ik uitgerust uit omdat ik met mijn lengte (1.80) prima zitpostie kan instellen. Vandaar comfort op 5 sterren.

In Nederland zijn de prestaties (129 PK) ruim voldoende. Enige moment dat ik het idee heb dat de auto wat tekort kom is als je in het buitenland op een flinke helling je snelheid wil vasthouden. Dan zul je soms van z'n 5 naar z'n 4 terug moeten.

Betrouwbaarheid kan ik heel kort over zijn. In ruim 8 jaar en 200.000 km is de Avensis buiten de normale beurten nooit in de garage geweest. Kan hier niet anders dan 5 sterren voor geven.

De gebruikskosten heb ik op 4 sterren gezet. Onderhoudskosten zijn laag: afgezien van nieuwe banden is vrijwel alles nog origineel. De airco is 1 keer opnieuw gevuld. Benzineverbruik is acceptabel. Over laatste half jaar zit ik op 1:14.5. Dat zit aardig in de buurt van de fabrieksopgave bij gemengd gebruik. De boordcomputer is wat optimistisch. Dat scheelt ruim een halve liter. De enige reden dat ik de gebruikskosten niet op 5 sterren heb gezet, is dat Toyota nog steeds iedere 15000 km een beurt 'voorschrijft'.

Ben van plan de auto in ieder geval tot 300.000 km te rijden.

Kleine beurt

  • 203.000 km

3 weken en 3000 km verder sinds vorige update. Bij de 200000 km had hij eigenlijk al even een beurt moeten hebben, maar heb deze gezien het vrij groot aantal kilometers dat ik nu maak even uitgesteld.

De kleine beurt (200 Euro) leverde niet al te veel verrassingen op. Remvloeistof is vervangen. Ik had bij garage al aangegeven dat ik het idee had dat de schokbrekers minder begonnen te worden. Dat bleek inderdaad te kloppen. 1 van de schokbrekers aan de voorkant is aan het lekken. Garage heeft twee nieuwe schokbrekers besteld (waarom hebben ze dit soort gangbare onderdelen niet meer op voorraad?) en worden deze week gemonteerd. Inclusief materiaal en arbeid is dat 400 Euro.

Als er verder geen rare dingen gebeuren is de volgende update bij 220.000 km als de Avensis weer een grote beurt nodig heeft.

Grote beurt + APK

  • 220.000 km

Grote beurt + APK is weer uitgevoerd. Eigenlijk geen bijzonderheden, afgezien van vervangen van remschijven + remblokken voor. Kan daar dus nu weer 100k km mee vooruit. Verder een of andere reflector (?) van een achteruitrijlicht. Dat was de enige voorwaarde om door de APK te komen. Totale rekening: 740 Euro bij officiele Toyota dealer.

De volledige uitlaat, radiator, dynamo en startmotor zijn overigens nog origineel.

Afhankelijk van het aantal km's dat ik per jaar rij (20 - 30k) kost het onderhoud me tot nu toe tussen de 2.5 en 3 cent per km.

Het verbruik over het hele jaar ligt rond de 1 op 14. Met de huidige benzineprijzen kost me dat 11 a 12 cent per km.

Met andere woorden, dit is nog steeds een redelijk voordelige auto om te rijden.

Kleine beurt

  • 235.000 km

Auto terug van kleine beurt en ook maar gelijk weer APK voor een jaar.

Enige bijzonderheid: afgelopen periode voor de eerste keer tussentijds wat olie bijgevuld. Garage wist te melden dat er wat slijtage aan de zuigerveren te zien/meten was, en dat ik over 3000 km even moet kijken of hij inderdaad olie verbruikt. Als er verder tussentijds niks te melden is komt de volgende update bij de 250.000 km (grote beurt).

Groot onderhoud

  • 250.000 km

De Avensis is net terug van de garage voor de apk keuring (moeiteloos doorgekomen) en grote beurt. Van te voren afgestemd wat er moest gebeuren. Omdat de auto de laatste tijd boven de 120 km/h meer lawaai maakte wist ik al dat er een versnellingsbak revisie aan zat te komen. Op de rekening (van 3 pagina's!) stond dus uiteindelijk het volgende:

- 4 nieuwe banden
- vervangen waterpomp (was nog origineel) ivm lekkage
- kleppen deksel pakking ivm olie lekkage
- nog wat andere pakkingen/ringetjes/etc
- thermostaat
- koppelingsplaten
- revisie versnellingsbak: lagers, drukgroep

Totaal: 2400 Euro. Dat is zo'n beetje vergelijkbaar met de dagwaarde van deze ruim 11 jaar oude auto. Wat levert dat nu uiteindelijk op? Koppelingspedaal en schakelen gaan weer erg licht en soepel. En het belangrijkste: ook bij hogere snelheden is de auto weer lekker stil.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.