Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Luna (2003)
Goed zakendoen
Er is Toyota alles aan gelegen om met de nieuwe Avensis stevige voet aan Europese grond te krijgen. Er is goed geluisterd naar de wensen en eisen van de Europese automobilist, meent Toyota. En ongetwijfeld zijn de concurrenten Passat, Mondeo en Laguna met meer dan bovengemiddelde interesse bekeken. Laatstgenoemde kan wel eens model gestaan hebben voor de veiligheid van de Avensis, die vijf sterren scoorde in de meest recente EuroNCAP-botsproeven. Het is de eerste auto die is voorzien van een knieairbag voor de bestuurder. Bij een frontale botsing verschijnt er onder de stuurkolom een airbag die de knieschijven beschermt. Rijden zonder gordel om is in deze Toyota definitief over. Een verre van subtiele en steeds harder wordende pieptoon dwingt je gewoon om aan te gespen. De uitstraling van een auto is in dit segment heel belangrijk. De Avensis mag dan qua design geen baanbrekende auto zijn, hij ziet er wél goed uit. Vooral deze Wagon is geslaagd. Waarbij gezegd moet worden dat deze kleur (platinum silver) de Avensis erg goed staat. Het interieur, ook een belangrijk visitekaartje, kan zich ook meten met dat van de concurrentie. We zien alleen maar fraaie materialen. Vanaf de Linea Sol is er een mooie, met aluminium afgewerkte middenconsole. De daarin ondergebrachte stereoset krijgt een dikke voldoende. Kortom, een mooi afgewerkt en stil interieur, dat maakt veel rijden er altijd aangenamer op.
Koersvast
We zetten de Avensis in voor een trip naar het zuiden van Duitsland, met volop Autobahn in het verschiet en dus stevig doorpoken. Moet geen probleem zijn voor de 116 pk sterke tweeliter dieselmotor. We zetten de cruise control op 170 km/h, een prettige kruissnelheid in deze auto. Het geluidsniveau blijft aangenaam laag, alleen ontstaat er zo nu en dan een hinderlijk gefluit bij de buitenspiegel. Dat gebeurt overigens alleen bij wind uit een bepaalde hoek. Op lange, rechte stukken draaft de snelheidsmeter door tot 210 km/h. Opvallend is ook de manier waarop het onderstel het wegdek verwerkt. De inzittenden krijgen daar weinig van mee, vibraties dringen niet door tot de cabine. Via het stuur houd je prima contact met het wegdek en dat is wel zo prettig. De Avensis houdt zijn koers goed vast en laat zich door zijwind niet van de wijs brengen. Onder 'normale' omstandigheden scoor je zonder al te veel moeite 1 op 16. Zeker als je je aan de hier geldende maximumsnelheden houdt.
Een minpuntje van deze motor is het doodvallen onder de 2.000 toeren. Kom je na een haaks bochtje met lage snelheid een voorrangsweg op in de tweede versnelling, dan komt de Avensis in eerste instantie moeizaam op gang. Passeert de naald van de toerenteller de kritische waarde van 2.000, dan sleurt de D4-D er weer lekker aan. Was dat alle kritiek? Nou, nee. De boordcomputer is ook niet echt super. Na een halfuurtje pauze start hij weer bij nul, zodat je nooit een dag- of weekgemiddelde kunt maken. Nog een puntje van kritiek is de cruise control. Als je om wat voor reden dan ook even snelheid moet minderen en je wilt via 'resume' weer terug naar het eerder ingestelde tempo, dan duurt het erg lang voordat de motor daadwerkelijk begint te accelereren. Het lokt bumperkleven en seinen met grootlicht uit bij achteropkomende doorstomers. Inderdaad, feitelijk maar weinig serieus commentaar op deze auto.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Avensis Wagon 2.0 D-4D Linea Luna |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.800 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 116 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.700 mm / 1.760 mm / 1.525 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.405 kg |
Laadvermogen | 565 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 500 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,8 s (fabrieksopgave: 11,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,8 s / 6,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,5 s / 13,3 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 158 g/km |