Toyota Auris Touring Sport 1.8 Hybrid Trend - Doorgelicht
Degelijk met twee gezichten
- AutoBild
- Doorgelicht
Zuinig, praktisch, betrouwbaar: de Toyota Auris Hybrid scoort. Alleen de fun factor ontbreekt.
Kalm en relaxed. Voor een hybride is een relaxte chauffeur de ideale bestuurder. Tussen de talloze rotondes en vele snelheidsbeperkingen is de Auris Hybrid hier duidelijk in zijn element. Zacht zoemend zoekt hij zijn weg. Knikkebollen ligt op de loer. Laat dus maar komen die bochten. Gas op de plank! De traploze transmissie laat de onwillige viercilinder loeien, de banden met lage rolweerstand verliezen gierend hun grip en de achteras klappert er lustig op los.
Eén auto, twee gezichten. Liefhebbers van rustige ritten roemen de stilte, de mogelijkheid om brandstof te besparen met de hybride aandrijving en het geruststellende gevoel ‘schoon’ te rijden. Anderen hebben een hekel aan het gespleten design, de gevoelloze, kunstmatige besturing en bovenal de herrie die de motor maakt als hij daadwerkelijk aan de bak moet, waarbij de transmissie aanvoelt alsof er continu slip optreedt. Het sfeerloze interieur met al dat harde plastic maakt het er niet beter op.
Daar staat het kwaliteitspeil tegenover. Sinds de komst van de eerste Prius beheerst Toyota de hybridetechniek tot in de puntjes, zoveel is zeker, en zwakke punten moet je bij deze auto echt met een vergrootglas zoeken. Zelfs het feit dat de remmen voor problemen kunnen zorgen, moet je eigenlijk als iets positiefs zien. Door de effectieve energieterugwinning die optreedt bij het afremmen op de motor – de accu’s worden dan opgeladen – worden de schijfremmen nauwelijks gebruikt, wat leidt tot roestafzetting. Bij de eerste series gaf de 12 volt-accu soms de geest en de bodem zou wat beter tegen corrosie beschermd kunnen worden. Nou, als dit de grootste problemen zijn, zegt dat wel iets over de algehele kwaliteit van een auto.
Jammer genoeg is dat geen geheim en dus zijn gebruikte exemplaren van de Auris Hybrid flink aan de prijs – als je er al een vindt die aan je verlangens beantwoordt. Een Auris Hybrid is verkocht voordat je het weet. Grote kans dat die dan een nieuw leven in het buitenland tegemoetgaat.
NAUWELIJKS ZWAKKE PUNTEN
De motor doet dan wel alsof hij het moeilijk heeft, kapot gaat hij niet. Problemen met de aandrijflijn komen vrijwel niet voor. Bij de regelelektronica iets vaker, want die kan soms overbelast worden. Bij een terugroepactie in 2015 is dit aangepakt. In zeven jaar is er één grote update geweest; de jongste generatie is herkenbaar aan de doorgetrokken luchtinlaat in het front.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De Toyota Auris is niet voor petrolheads bedoeld: te weinig karakter, niet subtiel genoeg. Maar wie daar niet mee zit, heeft er een oerdegelijke alleskunner aan die je nooit in de steek laat.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Trend |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.950 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.798 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 5.200 tpm |
Maximaal koppel | 142 Nm bij 2.800 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.560 mm / 1.760 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.335 kg |
Laadvermogen | 480 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 345 kg / 345 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s |
Brandstofverbruik | 3,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 82 g/km |