Occasion koopadvies: Kia Picanto 2011 – 2017
Past als een puzzelstukje
De Kia Picanto was in zijn jonge dagen een waanzinnig goed verkopende auto. Hij kwam in een tijd dat hij in de laagste bijtellingsklasse viel; wat het goed deed in de zakelijke markt. Zeven jaar fabrieksgarantie haalde ook nog eens de particuliere koper over. Maar hoe goed is een Picanto nog als hij op leeftijd is?
Een Kia Picanto past als een puzzelstukje in de Nederlandse markt. Want met zeven jaar fabrieksgarantie koop je zekerheid en daar houden wij van. Bij die zeven jaar garantie horen echter ook kleine lettertjes: die geldt alleen als je auto staat ‘geregistreerd’ bij een Kia-dealer. Inmiddels zijn er natuurlijik massa’s gebruikte Picanto’s die niet meer bij een dealer staan geregistreerd. Een auto uit de kleine klasse die op leeftijd raakt, gaat doorgaans niet vaak meer naar de dealer voor het reguliere onderhoud. Kortom, als je een gebruikte Kia koopt omdat er nog fabrieksgarantie op zit, pluis dan eerst eens alle documenten uit om te zien of de voorwaarden eigenlijk nog wel gelden voor de auto van jouw keuze.
AANPOTEN
Mocht dat dan uitlopen op een teleurstelling, vraag je dan eens af of je die garantie eigenlijk wel nodig hebt. Een Kia Picanto van deze generatie staat namelijk bekend als storingsvrij en zeer degelijk. En mocht er dan wat kapotgaan, dan zijn de reparatiekosten te overzien. Het motorenprogramma is zeldzaam overzichtelijk: er is een 1.0 met 69 pk die een driecilinder is en er is een 1.2 met 85 pk die een viercilinder is. Op papier wekken die alle twee de indruk dat een Picanto er goed mee vooruitkomt, maar neem van ons aan: helemaal met de driecilinder is het aanpoten. Inhaalacties op de snelweg moet je echt gaan plannen. Wat dat betreft is de 1.2 wel wat beter, maar ook niet echt een strepentrekker. De ideale motor is er gewoon niet. Overigens is de Picanto ook enige tijd af fabriek met een lpg-installatie te koop is geweest, dus als je echt goedkoop wilt autorijden, moet dat je keuze zijn. Alle motoren hebben een onderhoudsvrije distributieketting.
De Picanto is er ook met automaat en die is helemaal niet slecht als je bedenkt dat het hier om een auto uit het lage segment gaat. Verder bestaat de Picanto als drie- en als vijfdeurs, waarbij is geprobeerd de driedeurs een wat sportiever uiterlijk te geven. Hij heeft andere bumpers, een GTI-achtige rode bies in de grille en altijd een dubbele uitlaat. Een vijfdeurs ziet er wat alledaagser uit, maar is dus wel handiger. En dat laatste is waar de Picanto in uitblinkt. Hij biedt voor zijn soort ruim plaats aan vier personen; achterin kun je best twee volwassenen kwijt. Die ruimte gaat dan wel ten koste van de bagageruimte. Die is niet groter dan tweehonderd liter, wat zelfs voor dit type auto aan de krappe kant is.
KLEIN LEED
Dan het rijden: de besturing en de wegligging zijn dik in orde. Wat dat betreft is het één van de betere in zijn klasse. Voor zo’n klein ding is hij tot veel in staat en hij voelt vertrouwd en solide aan. De technische gebreken bij zo’n Picanto zijn echt beperkt. De grootste klacht bij deze auto’s betreft het brandstofverbruik. Dat is echt veel meer dan in de folder staat; veel beter dan 1:15, 1:16 haalt hij gemiddeld niet. Meer dan bij andere auto’s hangt het ervan af hoe zwaar je rechtervoet is. Verder is de koppeling nog van de ouderwetse soort die met een kabel kan worden gesteld. Als die dus te vroeg of te laat aangrijpt, weet je waar je moet zijn.
Als we de klachten over de Picanto bekijken, komen we alleen klein leed tegen. Zo is er een Bluetooth-aansluiting die niet altijd lekker contact maakt en een slecht geluid geeft. Verder is de geluidsinstallatie in deze Picanto’s berucht vanwege heel slechte speakers. Tot slot zijn er eigenaren die erover klagen dat de achterruitwisser niet altijd het hele raam bestrijkt.
GEBRUIKERS OVER HUN PICANTO
“Het verbruik valt erg tegen. Ik kom niet verder dan een gemiddelde van 1:14,5 en mijn vriendin zit rond 1:15,5. De dealer adviseert om wat verder door te trekken in de versnellingen, de banden wat harder op te pompen en weet ik veel wat. Hoe dan ook komt hij niet in de buurt van 1:19.”
“Bij 159.500 km naar de Bosch-garage gebracht voor een grote beurt. Besloten om de remschijven en -blokken aan de voorzijde te laten vervangen. Verder de remcilinders achter vervangen, omdat die lekten. Grote beurt, nieuwe bougies, remschijven, remblokken, twee remcilinders en remvloeistof en andere vloeistoffen bijvullen, bracht een rekening van € 603.”
“Vergeleken met onze vorige auto, een Toyota Aygo, is het autogevoel in de Picanto beter, door de zwaardere deuren en minder goedkope kunststof op het dashboard. Verder is hij iets pittiger
bij het optrekken, is er een prima radio en is hij ruimer. De Picanto overstijgt daarmee het niveau van een stadsauto.”
“Helaas moet ik wel vaak terug naar Kia voor dingen die onder garantie vallen, zoals het motormanagementstoringslampje, dat telkens weer gaat branden. De oorzaak zou de distributieketting zijn, dus die is onder garantie vervangen bij 45.000 km. De service bij de Kia-dealer is overigens echt super.”
IN 'T KORT
Bouwjaren 2011-2017
Benzinemotoren 69 of 85 pk
Lpg 67 pk
Te koop vanaf 4.000 euro
Aanrader want Ruim, probleemloze techniek
Let op Voorwaarden, fabrieksgarantie, gevoelig voor een zware rechtervoet
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Citroën C1 - Fiat Panda - Hyundai i10 - Kia Picanto - Peugeot 108 - Skoda Citigo

Test: Skoda Citigo - Citroën C1 - Renault Twingo - Hyundai i10 - Mitsubishi Space Star - Kia Picanto - Suzuki Alto

Test: Hyundai i10 - Suzuki Alto - Mitsubishi Space Star - Kia Picanto

Kia Picanto - Volkswagen Up - Renault Twingo

Test: Citroen C1 - Fiat Panda - Kia Picanto

Volkswagen Up vs Kia Picanto
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.