Citroën C6 - BMW 530i - Mercedes-Benz E 280 - Op zoek naar

Geniet er nog maar van

AutoWeek 23 Citroen C6
AutoWeek 23 2021
AutoWeek 23 2021

Je leest het in AutoWeek 23 2021

Als een auto vijftien jaar wordt, komt die – mits zakelijk gereden – in een gunstige bijtellingsregeling. Met bijvoorbeeld en Citroën C6, BMW 5-serie of Mercedes-Benz E-klasse rijd je heel wat voornamer dan een vergelijkbare nieuwe auto.

Als een auto vijftien jaar wordt, komt hij – mits zakelijk gereden – in een gunstige bijtellingsregeling: je betaalt als ondernemer niet meer dan 35 procent over de dagwaarde, die uiteraard veel lager ligt dan de nieuwwaarde. Omdat auto’s van die leeftijd vaak nog lang niet aan het einde van hun latijn zijn, is dit een aantrekkelijke optie voor veel zelfstandigen. Voor een prikkie rij je er immers riant bij. Zeker met al die hedendaagse downsized driecilinderturbotorretjes doet zo’n zalig zoevende zespitter weldadig aan.

Nadelen zijn er ook. Op het gebied van veiligheid en infotainment is het uiteraard een stap terug en ook mag je hogere exploitatiekosten verwachten. Maar ach, dat laatste drukt de winst, wat weer scheelt in de vennootschapsbelasting. En moet je eens zien wat voor heerlijks je voor de prijs van een nieuwe stadsauto ook kunt krijgen. Dus: geniet ervan zolang het kan, want met de (belasting-)wetgeving weet je het maar nooit.

ZWEVENDE COCON: Citroën C6 V6 Exclusive (2006)

Grote Citroëns – Traction Avant, DS, CX en XM – leden na hun verscheiden aan enorme waardedaling, maar zie deze C6 eens: de hoogste kilometerstand en toch een stuk duurder dan de Duitse elite. En denk maar niet dat de Helderse Citroën-dealer ermee blijft zitten, want ‘tot in Frankrijk is er belangstelling voor deze occasion’. De zwarte slee is zijn leven begonnen als demo bij Peeman & Slot en heeft daarna nog twee eigenaren gehad, van wie de laatste hem heeft ingeruild op een C5 Aircross. Zo gaat dat tegenwoordig: van een fraaie lage sedan naar een cross-over.

Enfin, de C6 heeft stijlkenmerken van bovengenoemde voitures, zoals frameloze portierruiten à la DS en de ‘holle’ achterruit van de CX, en is dik en toch rank zoals de SM was. De lange, lage C6 is een ontzettend fraaie sloep, die veel forser aandoet dan hij in werkelijkheid is. Ten opzichte van de BMW en de Benz scheelt het slechts enkele centimeters, maar daarvan profiteren passagiers voor en achter in de breedte plus de benen van de inzittenden achterin. De aflopende daklijn zorgt dat de hoofdruimte daar wat minder is, zodat je algauw onderuitgezakt gaat zitten. Erg is dat niet: het zitcomfort is van hoog niveau en het rijcomfort is dat dankzij de typische Citroënvering eveneens. Daarbij zorgt geluidsisolerend dubbelglas dat je in een zwevende cocon zit, waardoor elke rit een bijzondere ervaring is. Een ideale reiswagen, hoewel? De bagageruimte is, ook weer vanwege de koets, bepaald niet overbemeten. De V6 is dat met drie liter inhoud misschien wel, maar in pure kracht moet de zespitter de Duitse concurrentie voorlaten. Omdat ook het wagengewicht het hoogst is, biedt de C6 relatief de minste prestaties bij de grootste dorst. Als je pure sportiviteit wilt, heb je in een C6 echt weinig te zoeken. Dat geldt ook als je een overzichtelijk dashboard wenst. De schermpjes zijn niet al te groot, terwijl de middenconsole met de vele knopjes gedateerd aandoet.

Deze Exclusive is heel compleet: zijairbags achter, knieairbag bestuurder, rijstrookassistent, verwarmbare zitplaatsen, leren interieur en lichtmetalen 18-inch wielen (Mercedes-Benz 16 inch, BMW 17 inch) treffen we enkel op de C6 aan. Met de BMW deelt de Citroën een navigatiesysteem, met de Benz onder meer elektrische stoelverstelling met verstelbare lendensteunen met geheugen, houtafwerking en bi-xenonverlichting. Ook zijn de onderhoudsintervallen van de C6 het grootst. Een uiterst riante youngtimer, waarmee je zo naar Zuid-Frankrijk wilt rijden, als deze auto daar nu al niet rijdt …

DE ONMEETBARE STATUS: Mercedes-Benz E 280 Avantgarde (2006)

Op menige shortlist met youngtimers prijkt hij en daarom mag de E-klasse niet ontbreken in deze zoektocht. En terecht. Rond de millenniumwisseling was Mercedes-Benz de weg nogal kwijt (elektronicaen roestproblemen), maar deze auto uit januari 2006 laat zien dat de weg omhoog was hervonden.

Dat deze occasion al acht eigenaren heeft gehad, merk je namelijk maar aan één enkele slijtplek. Nu wil het geval wel dat al die eigenaren er gezamenlijk nog geen 140.000 kilometer mee hebben gereden, wat neerkomt op een jaarkilometrage van amper 9.300 kilometer. Volgens de verkoper heeft de laatste eigenaar hem weggedaan omdat de exploitatiekosten hem te hoog werden. Tja, als er ‘280’ op het kofferdeksel staat, verwacht je wellicht niet met een drieliter van doen te hebben (hoe anders is dat nu, met 2.0’s die als 300 te boek staan). Die (voorname) terughoudendheid kenmerkt eigenlijk de hele auto. Er staat best wat, maar patserig is de auto in het geheel niet. Van ons drietal is hij de minst opvallende.

Wat deze youngtimer nog het meest kenmerkt, is dat hij bij het rijden een beetje op twee gedachten hinkt. Dit is namelijk de Avantgarde-uitvoering, die als sportieve telg van de E-familie fungeert. Dat sportieve uit zich onder meer in het verlaagde sportonderstel en de sportstoelen, maar die zijn allebei aan de harde kant. Met oneffenheden in het wegdek kan het onderstel niet altijd goed overweg, iets wat nog meer opvalt als je net uit de ‘drempelvretende’ C6 stapt. Het is zelfs zo dat de BMW 530i veel meer uitgebalanceerd overkomt als het gaat om de combinatie van comfort en sportiviteit. Wie had dat gedacht? Het is ook in tegenspraak met de klassieke uitstraling van tellers en meters. En nu we het daar toch over hebben: de Benz-commandopost ziet er prachtig uit, is opgebouwd uit mooie materialen en blinkt uit in overzichtelijkheid. Op één ding na: alle stengels zitten – typisch Mercedes – links achter het stuur, zodat je in het begin nogal eens misgrijpt als je de ruitenwissers wilt inschakelen. Of aan de verkeerde hendel trekt of erop drukt wanneer je wilt afslaan of de cruisecontrol wilt inschakelen.

Het ruimteaanbod is zowel voorals achterin (op de breedte na) dik in orde, de bagageruimte is met 540 liter het royaalst. Bovendien is er nog de onmeetbare status: als je met een E-klasse voor komt rijden, hoef je niets uit te leggen. Het is een vanzelfsprekendheid die voor de andere twee niet direct geldt.

MIJMEREN OVER VROEGER: BMW 530i Executive (2007)

De wereld was te klein toen BMW aan het begin van de 21e eeuw met de door Chris Bangle ontworpen 7-serie (E65) op de proppen kwam, wat het merk in 2003 nog eens dunnetjes overdeed met deze 5-serie. Tijd heelt alle wonden, want moet je nu eens zien in BMW’s ondoorgrondelijke stal: voorwielaandrijving, drie cilinders, MPV’s, beversnuiten … Met het huidige blingblinggeweld doet zo’n E60 ineens lief aan. Dat geldt zeker voor het geportretteerde faceliftmodel, waarvan de scherpste kantjes af zijn gehaald.

Genoeg gemijmerd, terug naar het heden. Ons fotomodel namen we mee van een universeel bedrijf in Alkmaar, pal tegenover de BMW-dealer. Hoewel deze 530i slechts één eigenaar heeft gehad, die er 170.000 kilometers mee heeft afgelegd, zag de dealer er geen brood in, waarna VDN Automobielen hem overnam. BMW staat voor sportiviteit. Zo is deze zes-in-lijn voorzien van directe inspuiting en mede daardoor is het Beierse aggregaat het meest krachtig, trakteert het je op de hoogste prestaties (al is het verschil met de E280 klein) en is het opmerkelijk bescheiden met de brandstofconsumptie. Een fraaie combi, waaraan ook het relatief lage wagengewicht bijdraagt. De 530i is namelijk 275 kilo lichter dan de Citroën. Comfort en sportiviteit komen beide aan hun trekken: je kunt deze Fünfer actief rijden door de directe besturing en de mogelijkheid tot zelf schakelen met de automaat, en het comfort lijdt daar geenszins onder. We vinden hem wat dat betreft beter geslaagd dan de Avantgardeuitvoering van de E-klasse en bestempelen de 530i dus als het meest allround van de drie. Wat betreft de hoofdruimte zit je in de BMW goed, maar in veiligheid en luxe draagt de Münchener de rode lantaarn. Zo zijn de voorstoelen slechts deels elektrisch te verstellen en scoorde deze 5-serie vier sterren in de Euro NCAP-crasttest, terwijl de C6 en de E280 er vijf scoorden. Daar wreekt zich de leeftijd, want de E60 is er alweer achttien jaar.

Ook doet het interieur minder luxueus aan. Maar ach, tijdens een lekker potje sturen let je daar niet op, toch? Onze keuze? De C6 op één, vanwege de bijzondere beleving die hij biedt. De 530i zetten we op twee, vanwege het allround karakter. De E280 Avantgarde hinkt te veel op twee gedachten om de andere twee expressieve youngtimers voorbij te kunnen streven, maar diens vanzelfsprekende voorkomen zal ongetwijfeld een blije negende eigenaar opleveren.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren