Test: Citroën C6 3.0 HDiF Exclusive (2010)
Topmachine
Niet dat de eigenaren van een Citroën C6 met de oude 2,7-liter HDiF te klagen hadden. Maar met de nieuwe, heerlijk smeuiige 3,0-liter HDiF-diesel onder de kap is de grootste Citroën helemaal een meditatieruimte op wielen.
We herhalen het nog maar een keer: de Citroën C6 is een heerlijk eigenzinnig alternatief voor de modellen in de Duitse topklasse. Als daar een nieuwe dikke diesel in komt, ben je geneigd om meteen te beginnen over acceleratietijden en topsnelheden. Die waarden zijn voor de nieuwe, 241 pk sterke V6 235 km/h en 8,5 seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/h. Wie eenmaal plaatsneemt in de C6 zal het niet interesseren. Alle haast en stress vallen subiet van je af. Bij de man met de Mercedes die op de parkeerplaats verkondigt dat zijn auto toch wel een stuk sneller is, vraag je je af waar hij zich in 's hemelsnaam druk om maakt. De C6-rijder zal het worst wezen.
Topsnelheid
We maakten met de top-C6 twee lange ritten door Duitsland. En we kunnen je melden: we hebben de opgegeven topsnelheid werkelijk gezien op de digitale meter, maar dan voelt de auto niet meer zo zeker aan. Het zweverige karakter doet hem dan de das om; het contact met de weg voelt niet zo intensief als je zou wensen. De besturing is daarbij tamelijk gevoelloos. Dat betekent overigens niet dat de C6 vaag stuurt. De limo reageert op de minste beweging van het stuurwiel. Bochten die de Duitse concurrentie met gemak neemt, zijn in de C6 ineens een heel obstakel, al is het maar omdat de Citroën flink overhelt. Onze limo voelt zich bij 180 km/h het prettigst. Sneller hoeft niet.
De 3,0-liter V6 is een doorontwikkeling van de oude 2,7-liter. Net als de oude krachtbron wordt de nieuwe diesel ook weer gedeeld met producten van Jaguar en Land Rover. Bij de Britten is zelfs een variant van 275 pk te koop, maar dat durft PSA kennelijk niet aan op de voorwielaandrijvers. Aan de oude motor koesteren we goede herinneringen, maar de nieuwe is helemaal een juweel.
De zescilinder loopt prachtig rustig, al hoor je bij een koude start best dat het een diesel is. Door het indrukwekkende koppel van 450 Nm heb je nooit het idee dat de 1.848 kilo zware limo iets tekortkomt. De nieuwe motor heeft dan wel een fractie meer inhoud, hij is ook een stukje zuiniger. Tijdens de testperiode kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 11,7 en dat is voor een auto van dit formaat en dit gewicht zeker niet slecht. Ook de zestrapsautomaat helpt mee aan het spreekwoordelijke comfort. Onze bange dromen van de klonk-klonkviertrapstransmissie van een voormalige duurtest-C5 zijn verdwenen sinds de louterende C6-ervaring.
Bijzonder karakter
Ondanks al zijn kwaliteiten zal Citroën flink zijn best moeten doen om de dure klant in een C6 te praten. Zijn bijzondere karakter moet je maar net aanspreken. Maar hoe zit het met de stengels aan het stuur? Die komen uit de PSA-magazijnen en die vind je dus ook gewoon terug in het 207'tje van de secretaresse. Wereldmotor of niet, op het gebied van kwaliteit en afwerking hebben de Fransen nog een lange weg te gaan als ze de Duitsers willen bijbenen. Of zouden mensen die een dergelijk bedrag te besteden hebben voor een auto daar ook lak aan hebben?
PLUS & MIN
- +Fijne motor en transmissie
- +Royale veiligheidsuitrusting
- +Net brandstofverbruik
- -Vage besturing op hoge snelheid
- -Erg zacht onderstel
- -Materiaalgebruik kan beter
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C6 3.0 HDiF V6 Exclusive |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 77.800 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.992 cc |
Maximaal vermogen | 177 kW / 241 pk bij 3.800 tpm |
Maximaal koppel | 450 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 72 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.908 mm / 1.860 mm / 1.464 mm |
Wielbasis | 2.900 mm |
Massa leeg | 1.848 kg |
Laadvermogen | 492 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.620 kg / 750 kg |
Banden | 245/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,8 s (fabrieksopgave: 8,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,8s |
Brandstofverbruik | 8,5 l/100km (fabrieksopgave: 7,4 l/100km) |
CO2-uitstoot | 195 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Vijf auto's die net youngtimer zijn geworden

Citroën C6 - BMW 530i - Mercedes-Benz E 280 - Op zoek naar

Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: sedans

Klokje Rond: Citroën C6 2.7 HDiF (2006) - 416.101 km

Occasion Test: Citroën C6 vs Renault Vel Satis

Citroën C6 2.7 HDiF Lignage (2008)
Lezersreacties (61) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.