Mercedes-Benz E220 CDI – 2008 – 603.335 km – Klokje Rond
Op naar het miljoen
35 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Het merk heeft de auto uitgevonden. Het is innovatief, het is premium en de auto's zijn geliefd over de hele wereld door mensen van alle rangen en standen. Dan doe je iets goed. Deze keer in Klokje Rond een Mercedes-Benz E220 CDI met ervaring en met ambitie voor de mijlpaal der mijlpalen.
Taxi is een compliment voor de E-klasse
Sommige mensen noemen dit model een taxi. Dat bedoelen ze dan niet als compliment. Flauw eigenlijk, want waarvoor is een auto ooit bedoeld? Juist, om mensen veilig en comfortabel van A naar B te brengen. Dus als een auto wordt uitgemaakt voor taxi is dat in feite een compliment. Eigenaar Ewout Keegel schafte vijftien jaar geleden een Mercedes-Benz E220 CDI aan. Hij is vandaag bij ons op de brug met zijn diesel uit 2008 met meer dan een half miljoen op de teller. Wat hem betreft gaat hij nog even door met deze Mercedes, maar is dat wel mogelijk?
Overstap vanuit C-klasse
Ewout is weliswaar van 1966, maar hij bruist nog altijd als de branding van Rockanje, zeker als het gaat over zijn zwarte vierdeurs uit Stuttgart. Boerenkool met rookworst is top, maar elke dag die stamppot, dat hoeft niemand. Hoe houd je het dan vijftien jaar en 600.000 kilometers uit in één en dezelfde auto? “Ik heb voor de grap één keer een bod gedaan op een youngtimer die ik tegenkwam in de showroom. Ik dacht ‘ik doe het gewoon’, maar zat € 35.000 onder de vraagprijs, haha. Nee, ik ben zuinig op mijn spullen en gooi nooit wat weg. Ik houd van onderweg zijn met mijn auto, vind het nog steeds een heerlijk ding.” Hij moest er wel aan wennen toen hij in 2008 instapte. “Ik kwam uit een C-klasse diesel, ook een heerlijke auto, maar toen ik de E kwam ophalen en naar huis reed, was ik echt even ontdaan. Ik moest wennen aan al die ruimte om me heen.” Een proefrit had Ewout immers niet gemaakt, hij vertrouwde op die ster op de grille.
Naast de Mercedes een Saab 96 en een Kreidler
Ewout is een pietje-precies, houdt alles bij van zijn auto, trakteert zijn Mercedes en zichzelf elke drie, vier jaar op een glascoating. “Daarvan gaat hij echt stralen!” Bovendien geniet Ewout van de druppels op de lak die er na de glascoating zo van af glijden bij hard afremmen. Verder probeert hij het fenomeen fileparkeren zoveel mogelijk te vermijden. “Daaraan heb ik echt een hekel, ik rijd liever een straatje om of nog verder.” Tenslotte heeft hij nog een bijzonder ritueel; het schouderklopje. “Elke duizend kilometer klop ik hem even vriendschappelijk op zijn dashboard. Goed gedaan, jongen.” Ewout is een liefhebber, want hij koestert naast zijn Benz klassiek mobiel erfgoed. “Thuis heb ik nog een Saab 96 staan met meer dan twee ton op de klok en mijn eerste Kreidler-bromfiets heb ik ook nog. Een boel leeftijdsgenoten van me hebben hun eerste brommer weggedaan. Die balen, want die dingen zijn nu goud waard!” Ewout gooit nooit wat weg, dus ook zijn eerste twee motorfietsen staan nog bij hem thuis. Alles is pico bello in orde en staat er fraai bij. Zo ziet Ewout het graag: alles moet netjes en veilig zijn en goed functioneren.
Toen Ewout klaar was met zijn vorige auto, een C-klasse diesel ging hij voor een volgende. “Maar in de showroom stond deze E, splinternieuw en met leren bekleding en een dieselmotor, dus dat moest hem worden. Tegen een prima prijs, want het nieuwe model E kwam eraan.” Instappen, wegrijden en blijven rijden. Zo ging het daarna. Een platte accu en een losgeschoten slang van de turbo leverden oponthoud op, maar Ewout scoort een fraaie kilometerprijs van 28 cent. “Dat is door een paar reparaties, die niet echt goedkoop zijn bij Mercedes-Benz, de laatste tijd een tikkeltje opgelopen, dus ik ben wel benieuwd. Joep gaat vast wat vinden, maar ik denk dat het meevalt.”
Bepaalde plekken roestgevoelig
Dat is niet helemaal het geval. Het valt Ewout best een beetje tegen, al houdt hij altijd het totaalplaatje voor ogen. Keurmeester Joep Schuurman is zoals altijd recht-door-zee en noteert alles wat kaduuk is of wat op de nominatie staat om stuk te gaan. Dan loopt het aantal mankementen al snel op. “Het is niet zo gek dat je bij deze kilometerstand mankementen vindt. Geen auto kan zonder onderhoud en geen auto ontkomt aan slijtage, ook een Mercedes-Benz niet”, aldus Joep. Soms maakt een autofabrikant keuzes die nauwelijks te begrijpen zijn. Voorin, achter en naast de wielkasten heeft de E-klasse wat loze ruimtes. Dat zijn vergaarbakken voor vochtige herfstbladeren, die veranderen in één natte brei. Uiteindelijk veroorzaakt zoiets roest. Wie bedenkt dat? Wie keurt zoiets goed? Daarnaast zijn er de nodige technische ongemakken, maar niet onoverkomelijk. Joep: “Een auto rijden kan niet zonder onderhoud en dat kost geld. Hoe langer je met een en dezelfde auto rijdt, hoe meer en vaker je onderhoud moet laten plegen en hoe meer geld je kwijt bent. Deze Mercedes naar een miljoen kilometer sturen is best mogelijk, maar dan moet je blijven investeren.” Ewout pakt het constructief op. “Ik ga het even op een rijtje zetten en ga er stap voor stap mee aan de gang. Ik blijf erbij: op naar het miljoen, dus tot ziens!”
Eigenaar Mercedes-Benz E220 CDI
Naam: Ewout Keegel
Bouwjaar: 1966
Woonplaats: Oostvoorne
Beroep: ondernemer in klimaat advies voor gebouwen
Eerste auto: Suzuki Swift 1.0
Vorige auto: Mercedes-Benz C-klasse diesel
Wil je iets aan de auto veranderen?: “Nee, niets, heerlijke auto.”
Wat is je langste reis met deze auto?: “Naar de Oostenrijkse skigebieden.”
Wat mankeert eraan?
- Het stuur staat scheef met rechtuit rijden en de auto trekt nogal naar rechts
- De wisserbladen voor zijn matig
- De binnenverlichting en verlichting van de make-up spiegel van de bestuurder werken niet of niet goed
- De automaat is soms wat bokkig met schakelen, bij gas loslaten en net na het overschakelen
- Er ontbreken wat stukjes uit de multiriem
- Er ligt veel blad in de parafan linksvoor
- De achterste draagarmen aan de voorzijde zijn vergaand versleten
- De uitlaat is slecht bij het flexibele deel en de achterdemper en diverse ophangpunten zijn verroest
- De fuseekogelhoes rechtsboven lekt
- Er lag bedrading van de ABS- en remslijtage-indicatoren los (nu vastgezet)
- De achterste hardyschijf is versleten
- De wielkuip rechtsvoor heeft tegen de band aangelopen en nu zit er een gat in
- De voorwiellagers hebben speling
- De bodemplaat zit hier en daar niet goed vast, doordat de bevestigingen zijn afgebroken
- Het chassis is her en der aan het roesten. Dit is gevolg van de constructie van de auto
De mening van Carrec Technocenter
“Rijden in deze Mercedes-Benz zou veel leuker zijn als hij niet zo sterk naar rechts zou trekken. Dat doet er echt afbreuk aan. Verder vinden we weliswaar best wat dingen, maar hij is zeker niet slecht. Er is tijd en aandacht aan besteed, dat zie je en dat voel je.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | E 220 CDI Avantgarde |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 60.962 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.148 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 3.800 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.818 mm / 1.822 mm / 1.452 mm |
Wielbasis | 2.854 mm |
Massa leeg | 1.540 kg |
Laadvermogen | 600 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.900 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,6 s |
Brandstofverbruik | 6,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 177 g/km |
Lezersreacties (35) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.