Mercedes-Benz E 200 Kompressor Elegance (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 200 Kompressor Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 222.676 km |
KM-stand laatst | 227.000 km |
Terug naar de ster op de kap
- 227.000 km
Roadster eruit, limousine erin
Of de vakantiebestemming nou Frankrijk, Zwitserland of Oostenrijk was, altijd was er die ster aan het einde van de motorkap van de trouwe reisgenoot. In rust en comfort bracht de donkergroene W202 C-klasse mij en m'n ouders waar we ook naartoe wilde dat jaar. Mooie herinneringen en tevens de injectie van het MB virus jaren geleden. Sinds die W202 zijn een W126 500 SEL, een R129 SL280 en meest recent een R129 500 SL de revue gepasseerd. Stuk voor stuk echte Mercedessen met een eigen karakter. Met name de R129's heb ik er varen als echte "tour-de-forces' van die roemruchte jaren '90 periode van Mercedes-Benz. Een vol jaar heb ik van de SL 500 genoten met mooie reizen met het dak open in alle comfort en power van de V8. Helaas bleek dit exemplaar niet zo betrouwbaar als de voorgaande 280: verborgen gebreken en achterstallig onderhoud. Maar weer eens duidelijk dat een degelijke aankoopkeuring en een sluitende onderhoudshistorie onmisbaar is bij aankoop van een youngtimer. Maar wie z'n gat brandt moet ook op de blaren zitten dus werden de meeste zaken aanpakt om de SL in mooie conditie te krijgen en te houden. Waarom dan een ander auto zou je denken? Tja twijfels. De SL gebruikte ik dagelijks dus de km liep rap op richting de 170.000 km. Rap ging het ook met de brandstof en natuurlijk de stevige onderhouds- en reparatierekeningen van de laatste tijd. Steeds meer besefte ik dat de SL vroeg om een leven als gepensioneerde. Lekker warm gestald en met de mooie dagen naar buiten. Geen forensenritten meer in weer en wind. Helaas had ik zelf niet de mogelijkheid om de SL als tweede auto te gaan gebruiken (kosten, stalling etc.). Met de oplopende kilometerstand een goed moment dus om verder te kijken. Uiteraard moest de vervanger weer een MB worden en wel eentje zoals uit m'n herinneringen: een sedan met ster op de neus. De verleiding van een mooie S (W220 of W221) was groot maar ik hield de focus op de randvoorwaarden: voordeliger in vaste en variabele kosten dan de R129, betrouwbaar en praktisch. Een S-klasse was wellicht weer wat teveel van het goede. De W203 C-klasse en W204 C-klasse hebben me persoonlijk nooit aangetrokken. Wat dan wel?
Een taxi?
In Europa en zeker in Nederland lijdt de E-klasse onder het taxi-imago, maar elders in de wereld is een (nieuwe) E-klasse op de oprit een duidelijk signaal het goed met je gaat zonder dat je er mee te koop loopt. Persoonlijk heeft het taxi-imago mij nooit gestoord en het gezien als onderdeel van de geschiedenis van de Mercedes-Benz E-klasse. Van legendes als de W123 en de W124 tot de W210, W211, W212 en de huidige W213, de E-klasse is altijd één van de pijlers binnen het gamma van Mercedes-Benz geweest. De W211 heb ik altijd een schitterende auto gevonden, zowel de limousine als de kombi maar vanwege de problemen in de beginjaren (elektronica, SBC pomp, roest) dit model nooit echt overwogen. Toch maar eens in gaan verdiepen, reviews gelezen, het MB forum uitgespit en tot de conclusie gekomen dat ondanks de aandachtspunten van de eerste bouwjaren, de W211 een hele fijne, comfortabel reisauto is. Een echte Mercedes-Benz. En omdat het een massa geproduceerde auto is verschijnt er een enorme glimlach op m'n gezicht als ik de onderdeel- en onderhoudsprijzen vergelijk met die van de R129. Een W211 als vervanging van de R129 werd steeds concreter. Limousine of kombi maakte niet veel uit, de ruimte van de kombi had ik niet echt nodig maar persoonlijk vind ik het één van de mooiste kombi's die MB ooit gemaakt heeft. Gezien de mindere ervaring met de aankoop van de SL 500 nu maar weer eens contact gezocht met de beste youngtimer specialist die ik ken: Marco Hof. Bij Marco had ik eerder de SL 280 gekocht en het vertrouwen wat ik daar had was wat ik nu weer zocht voor de zoektocht naar een W211. De wens: een mooie sedan of combi vanaf half 2003, 230/240/280/320 benzine, schuifdak en stoelverwarming. Marco heeft altijd wel een paar mooie W211's in voorraad maar deze keer alleen 500's en AMG's. Heerlijk maar niet voor mij. Even afwachten dus.
Van acht cilinders naar vier
Vaste prik: dagelijks even kijken op de site van Marco Hof. Wat voor moois en bijzonders heeft hij nu weer gevonden? In het overzicht van alles wat hebberig maakt stond een "verwacht' advertentie van een W211 E200 kompressor. Mmm, ik had mezelf voorgenomen maximaal 2 cilinders in te leveren. Toch maar even mailen. Open dak? Ja, zelf een panorama dak. Stoelverwarming? Check. Uitvoering: Elegance in Obsidiaan zwart met Sahara bruin artico interieur en 4-zone airco. Als kers op de taart die fraaie 18 inch sportline velgen. Maar ook een stevige km stand van 222.000 km en de "instapmotor', de 1.8 4-cilinder. Een hoge km stand bij een Mercedes heeft me nooit afgeschrikt, de SL 280 en de W126 gingen met kilometerstanden van boven de 200k nog als een zonnetje en de groene W202 ging met de volgende eigenaar mee met 534.000 km op de teller. Toegegeven dat was een diesel. Na door Marco overtuigd te zijn dat de 200K met z'n 184pk lang niet gek rijdt, de trip naar Heerhugowaard gemaakt begin april.
Onthaastmobiel
De eerste indruk voor de deur van Marco was goed. Glimmend in z'n diepzwarte jas met bruin-beige voering en mooie velgen verving deze E200 het "taxi beeld' per direct met directie auto. Meer een diplomaat, statig en voornaam. De mooie grote grille van na de facelift en de vernieuwde koplamp (met intelligent light system!) en achterlichtclusters gaven het geheel een frisse indruk. Slechts de steenslag op de motorkop en op de vooruit verried de kilometerstand. Na een ritje door het Noord-Hollandse landschap met het panorama dak open was ik aangenaam verrast. Wat een comfort! Zoevend over de weg maar toch met voldoende communicatie via de 265 en 245 brede banden. De mooie lichte cabine dankzij de kleur (kunst)leer en glazen panorama dak brachten een heerlijk rustgevende sfeer. Ook in het interieur geen sporen van slijtage op het stuurwiel na (geverfd). Duidelijk te zien dat er netjes met de auto was omgesprongen door de vorige eigenaar. Dan die motor. Tja, duidelijk iets anders dan de beresterke V8 van de SL 500 maar viel zeker niet tegen. De 4-cilinder is wat rauw maar kompressor is goed bij de les en de automaat schakelde soepel. Concluderend een hele fijne auto die nagenoeg aan al mijn wensen voldeed. Terug bij Marco nog even nagepraat en de SL 500 ter inruil besproken, deal beklonken en met een goed gevoel twee weken later voor de laatste keer in de SL naar Heerhugowaard gereden om de E200 op te halen. Met de ster op de neus richting de horizon net zoals vroeger.
Kleine verbeteringen
Inmiddels enkele kleine verbeteringen doorgevoerd aan de E200K. Er zat een klein barstje in het derde remlicht in de kofferklep waardoor er een klein beetje vocht binnen kwam. Beetje secondelijm was voldoende, later maar eens kijken naar een nieuw glaasje. Verder sprong de kofferklep wel heel enthousiast open bij het ontgrendelen met de knop op de afstandsbediening of de knop in het portier. Kwestie van de 2 springveren aan de binnenzijde van de achterschermen een tandje minder strak zetten. Klusje van 10 minuten en direct resultaat. De klep gaat nu op een mooi gedempt tempo open. Ook het dashboardkastje ging erg enthousiast open. Dat wil zeggen dat, met een druk op de knop, de klep op een manier naar beneden kwam zoals ze het bij MB nooit bedoeld kunnen hebben. Een simpele fix door het losgeschoten elastiekje onder het dashboard weer te verbinden met het kunststof haakje gaf het gewenste resultaat: een mooi dempend openende klep. Kleine dingetjes maar geven voldoening als ze weer voor elkaar zijn. Verder nog de software en de kaarten van het COMAND systeem bijgewerkt naar de meest actuele versies en een originele uitklapbare bekerhouder gemonteerd in de middenconsole. Technisch gezien viel op dat de aanzuigslang van de luchtfilter z'n beste tijd had gehad en dus origineel vervangen voor 37 euro. Gelijk een verse luchtfilter gemonteerd. Belangrijkste verbetering kwam in de vorm van een nieuw stuurwiel. Zoals bij de proefrit duidelijk te zien was waren de km's voornamelijk in het stuurwiel gaan zitten en hoewel netjes in goed kleur geverfd was dit wel iets wat ik aan wilde pakken. De zoektocht werd door de kleur niet gemakkelijk gemaakt maar per toeval stuitte ik op een aangeboden stuur in Duitsland via Ebay Kleinanzeigen. Na prettige communicatie ontving ik een stuur wat werkelijk als nieuw was, geen enkele slijtage of verkleuring. Het wisselen was 20 minuten werk en maakt een wereld van verschil. Tevens nog een xenon lamp vervangen (was wat lila van kleur) en de koplamplenzen gepolijst.
Komende tijd
Voorlopig heeft de auto nog geen onderhoud nodig en komende maand staat er een mooie reis naar Italië gepland. Ik ben benieuwd hoe de auto zich gedraagt maar gezien het vertrouwen wat de auto geeft verwacht ik geen gekke dingen. Na de vakantie staan nieuwe bande op de planning en wellicht een automaatspoeling. De auto schakelt goed maar ik denk dat er winst te behalen valt. Verder nog wat twijfels om de Elegance vering te vervangen met Avantgarde vering. De E zoeft heerlijk comfortabel ondanks de relatief platte banden maar staat mijn inziens net even te hoog op z'n pootjes. Geen noodzaak dus ik kijk het even aan. Tevens in de toekomst de steenslag hier en daar weg laten werken. Updates m.b.t. tot verbruik en kosten zullen volgen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.