Test Mazda 6 Sportbreak: Krasse knar komt nog prima mee
Zonder elekrificatie, maar met dikke viercilinder
Wanneer zijn dikke viercilinders zonder turbo of elektro-ondersteuning geschiedenis? Dat zal niet lang meer duren en dat maakt de Mazda 6 interessant voor wie daar nog niet aan toe is, hoewel het al best een behoorlijk krasse knar is.
Tegelijk is het ook een beetje schijn. De buitenkant is vrijwel ongewijzigd, maar onderhuids is er bij de Mazda 6 in de loop van de jaren best veel veranderd. Mazda heeft de gewoonte elk jaar of om het jaar z’n modellen up-to-date te brengen. Het uiterlijk verandert dan amper, maar wie in een Mazda 6 van 2013 gaat zitten en daarna in deze nieuwe denkt dat hij in een compleet andere auto zit. Trouwens, die buitenkant kan met deze opvallende roodbruine metallic lak en lichtmetalen wielen nog best op wat aandacht rekenen.
Mazda 6
Focus op bestuurder
Het is een 20th Anniversary-versie en dat is op dit moment de meest complete van de reeks. Hij viert het twintigjarig jubileum van de Mazda 6, maar het model is eigenlijk te laat voor z’n eigen verjaardag. De eerste Mazda 6 kwam namelijk al in 2002. Het meest in het oog springend van deze feestversie is wel het interieur. Trek de deur open en je ziet het leren binnenste in een wat ongewone kleur. Mazda noemt het Tan, wij zeggen bruin. Nu zijn kleuren uiteraard een kwestie van smaak, maar het is ieder geval bijzonder aanwezig. De afwerking is keurig: niet alleen de stoelen zijn voorzien van het soepele leer, ook de deurpanelen en het dashboard zijn ermee afgewerkt. Hier en daar een donkerhouten paneel erbij en zo maakt het geheel gewoon een luxe indruk.
De leeftijd verraadt zich wel een beetje in de vormgeving van het dashboard. Vandaag de dag omringen grote schermen jou als bestuurder, maar in de Mazda 6 vind je achter het stuur nog gewoon drie klokken met daarin een klein display van de boordcomputer en midden op het dashboard staat een scherm voor de multimedia. Dat heeft een bescheiden doorsnee. Je kunt je overigens afvragen of Mazda in geval van een opvolger van zo’n grote middenklasser wel mee zou gaan in die trend van grote displays, want het merk hecht heel erg aan bestuurder-gefocuste vormgeving en zegt wars te zijn van onnodige, afleidende zaken. En dat is precies wat veel uitgebreide systemen met zich meebrengen.
De zitpositie is fijn. Je zit lekker diep in de auto en het stuur staat rechtop voor je. Alle knoppen (gelukkig zijn die er nog) zitten logisch gerangschikt binnen handbereik. Alles wat met de klimaatregeling te maken heeft zit ‘ouderwets’ op het dashboard. Het multimediasysteem laat zich bedienen met een draaiknop op de middenconsole en dat werkt prima voor de meeste functies zoals het wisselen tussen bijvoorbeeld audio en navigatie. Maar een adres invoeren met die draaiknop is wel echt uit de tijd. Bij stilstand is het scherm ook een touchscreen, maar zodra je rijdt vervalt die aanraakmogelijkheid; een logica die verder geen enkel merk volgt.
Mazda 6
De stoelen zitten goed en zijn in deze uitvoering elektrisch verstelbaar. Op de achterbank houdt de ruimte niet over, maar de twee buitenste zitplaatsen hebben stoelverwarming en in de middenarmsteun zit een setje usb-poorten. De bagageruimte heeft een aardige inhoud van 506 liter, maar hij heeft niet de meest handige vorm door de vrij hoge laadvloer en nogal schuine achterklep.
Grote motor in Mazda 6
Onder de motorkap vind je een viercilindermotor die we in 2023 als haast onwaarschijnlijk groot beschouwen. De cilinderinhoud is bijna 2,5 liter en hij krijgt geen ondersteuning van turbo’s of elektromotoren. Een configuratie die zeldzaam is geworden in de strijd tegen de CO2-uitstoot. Mazda lukt het nog altijd met de zogenoemde Skyactiv-G-technologie (onder meer een hoge compressieverhouding van 13,0:1 en cilinderuitschakeling) het verbruik binnen de perken te houden.
Mazda 6
Een nadeel is wel dat de prestaties van de motor het beste zijn als het toerental hoog is. Maar dan is de motor rumoerig en dat terwijl de auto helemaal niet uitnodigt tot doortrappen. In combinatie met de tweelitermotor hebben we de automaat altijd maar matig en lui gevonden, maar gekoppeld aan deze 2,5 bevalt hij stukken beter. Rijd je deze motor op koppel en vraag je niet het onderste uit de kan, dan is het een mooie, fijne combinatie. En nog redelijk zuinig bovendien; we haalden de fabrieksopgave van 7,6 liter per 100 km ook gemakkelijk in de praktijk. Sterker nog, we reden zelfs zuiniger.
Mazda 6
Bij snelwegritten geeft de auto soms ineens een schokje, alsof de motor even een slag overslaat. Een fractie van een seconde voel je twijfel. Het blijkt de cilinderuitschakeling te zijn. Als hij van 4 naar 2 cilinders gaat bij geringe belasting voel je het, en andersom merk je ook dat hij weer van 2 naar 4 gaat als er wat meer wordt gevraagd. Klein smetje.
De rijeigenschappen doen op geen enkele manier verouderd aan. De besturing is prettig licht, maar zeer direct. Hij is veilig onderstuurd als je snel rijdt en de vering is comfortabel. De dempers zijn stevig, dat merk je vooral bij drempels, maar al met al is het een auto die je betrekt bij het rijden en veel plezier geeft.
Mazda 6
Geen koopje
Zo’n uitgerijpte auto in een jubileumvariant heeft een lijst met standaarduitrusting van heb ik jou daar. De auto op de foto’s is van slechts één optie voorzien, en dat is die donkerrode metallic lak en daarmee is de hele optielijst ook aangekruist. Dit ‘artisan red’ kost extra, maar verder zit alles erop: het opvallende leer, een schuifdak, een Bose-audio-installatie, stoelverwarming op vier plaatsen en adaptieve cruisecontrol met lane keep assist, een head-up display en draadloos Android Auto of Apple CarPlay. Een koopje is hij overigens niet, want deze versie gaat richting de €60.000.
Met name mensen die nog niet veel op hebben met elektrificatie zouden deze auto op hun lijstje kunnen zetten. Geen gedoe met stekkers of andere zware techniek, een dikke viercilinder onder de kap en de mogelijkheid 1.500 kg te trekken: het duurt niet lang meer of we vinden zoiets alleen nog in de geschiedenisboekjes. En vergeet niet, het uiterlijk vertoont misschien een ouderdomsrimpeltje, maar deze krasse knar is onderhuids goed bij de tijd.
- +Zeer luxe uitvoering
- +Goed onderstel, dat je betrekt bij het rijden
- -Ruimte op achterbank niet geweldig
- -Voelbare cilinderuitschakeling
Oordeel
Mazda heeft de 6 niet oud laten worden zonder het nodige onderhoud. Hij is daarom mooi bij de tijd en heeft gelukkig niets van z’n speelsheid verloren. Het is nog steeds een leuke auto om te rijden en zo’n jubileumversie barst uit elkaar van de spullen. Het ruimteaanbod houdt niet over en de cilinderuitschakeling veroorzaakt wat irritatie, maar verder past hij als een jas.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | 6 SportBreak SkyActiv-G 2.5 194 20th Anniversary |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 61.250 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.488 cc |
Maximaal vermogen | 143 kW / 194 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 258 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.800 mm / 1.840 mm / 1.480 mm |
Wielbasis | 2.750 mm |
Massa leeg | 1.441 kg |
Laadvermogen | 672 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 680 kg |
Banden | 225/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 223 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,1 s |
Brandstofverbruik | 7,6 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 172 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (30) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.