Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 Luxury (2019) #2

autoreview

Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 Luxury (2019)

Signalement

Uitvoering6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 Luxury
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf100 km
KM-stand laatst3.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wederom beste koop

  • 3.000 km

Eindelijk weer een man! Na bijna een half jaartje wachten heb ik vier weken geleden eindelijk mijn Mazda 6 mogen ontvangen. Wat een mooie wagen is het toch! Het is niet mijn eerste. Ik heb er al eerder één gehad, van 2013 – 2018. Ik heb er een fotootje van bijgedaan. Dus ondanks de weinige km’s weet ik er al veel van. Helaas zijn er veel te weinig reviews beschikbaar over deze wagen, dus dat is een belangrijke reden om er één toe te voegen. Tijdens mijn zoektocht heb ik zelf ook veel plezier beleefd aan het lezen van de beschikbare ervaringen.

Zoektocht
Mijn keuze voor de Mazda 6 was niet heel logisch. Liever had ik eens een dikke Passat of nieuwe Peugeot 508 SW gekozen, maar ja… Na het inleveren van mijn vorige Mazda 6, welke ik al een jaar langer mocht rijden, moest ik een Mitsubishi Outlander van een vertrokken collega overnemen. Groot, redelijke uitstraling, lekker goedkoop in de bijtelling, maar vooral op de lange afstanden een continu gevecht tussen mens en machine en dat bijna dagelijkse tanken…. Korte stukjes geen probleem, maar zeker geen aanrader. Gelukkig hoefde ik maar en jaar en stond ik snel voor de keuze.
Alles op en rijtje gezet:
- Electrisch of Verbrandingsmotor
- Diesel of benzine
- Stationmodel of SUV
- D-segmenter
- Uitstraling
- Nieuw model
- Rijdersauto
- Stevige motor
- Handgeschakeld
- Max. € 40.000

Al snel een paar strepen gezet:
- Vebrandingsmotor; actieradius en dat gestekker vind ik maar niks
- Benzine i.v.m. bijtelling; voor de werkgever maakt het niet uit
- Stationsmodel; het laagzitten bevalt me veel beter. Ook een proefrit in bv. een Tiguan heeft me niet overtuigd. Het blijven voor mij veredelde tractoren op de snelweg. Uiteindelijk wel lang getwijfeld over de nieuwe Seat Tarraco, maar dat is toch wel een erg onbenullige wagen.

Ik kwam op de volgende voor mij geschikte modellen uit:
- Volkswagen Passat
Voor mij de eerste keuze, maar moest dan wel een dikke comfort line of R-line zijn. Anders is het ook maar een koekblik. Dat werd me in alle mogelijke configuraties te kostbaar

- Skoda Suberb
Hel lang over getwijfeld. Het is toch een prima wagen met heel veel ruimte. Maar het blijft een Skoda. Dat blijft knagen. Bij twijfel niet doen.
- Peugeot 508 SW
De SW zou net te laat komen, hoewel daar misschien wel een mouw aan te passen was. Prachtige wagen van buiten. Van binnen met die tuimelaars niet mijn ding. Een hoge prijs met matige reviews qua rijgedrag
- Renault Talisman
Een prachtig model, redelijk interieur, maar een hoge prijs met slechte reviews. Daarbij kwam ik ook niet uit met motorisering en handschakeling.

“Weet je het al?” vroeg mijn werkgever? “Je was toch altijd zo blij met je Mazda?”
Daar had ie wel gelijk in. Gekeken op de website en tot mijn blijdschap ontdekte ik dat de 6 in een volledig nieuw jasje was gestoken. Gekeken en gelijk weer verliefd. Een proefrit durfde ik niet te maken, bang dat ie toch tegen zou vallen, hoewel dat eigenlijk onmogelijk was.

Mijn eerste 6 viel op door de kleur in combinatie met de 19” velgen. Dat wilde ik in ieder geval weer. Gekozen voor de Machine Grey met de 19” velgen. Dus kwam ik uit op de Luxery versie. Dikke velgen i.p.v. het leer in de business uitvoering met de 17”. Leer ben ik toch al niet kapot van, dus uitstraling op 1. Uiteindelijk kreeg ik de nieuwste Luxery-uitvoering met leer en schuif-kanteldak. Mazda had tussendoor de prijslijst aangepast. Uiteindelijk dus een Full-Option Mazda 6 onder m’n kont. Niks mis mee. Qua motorisering rijd ik de handgeschakelde 2.0L 165PK.

Nu na 3.000 km kan ik er het volgende over zeggen:

- Zeer fijne auto
- Stuurt zeer direct en zeer strak in de bochten
- Veel geruislozer dan de vorige versie
- De warmelucht-afzuiging in de stoel en stuurwielverwarming zijn echt zinvolle opties
- Navigatie werkt prima. De grote bedieningsknop is perfect
- Handschakeling werkt zeer soepel en een verrijking t.o.v. een saaie automaat
- Motorisch heeft de auto de 165 PK wel nodig. Hoog in de toeren laten draaien voor opschakelen. Je merkt onderin een duidelijk verschil tussen de 2.2L 150 PK diesel en deze. De diesel heeft onderin veel meer power. Daar tellen de Nm’s dus duidelijk wel mee.
- Automatisch dichtklappende buitenspiegels is ook een welkome optie t.o.v. het vorige model

Als minpunt wil ik de stoel noemen. Ik krijg deze nog niet in de perfecte stand. Ondanks de electrische standbediening, met alle mogelijkheden van dien, is de holling/bolling niet ideaal. Volgens mij heeft dat ook met het strakke leer te maken. Daarbij is de bolling aan de bovenzijde achter dusdanig dat de beentjes van m’n dochter in het autostoeltje niet veel ruimte hebben. De grotere kinderen hebben geen probleem, onderin is ruimte genoeg.

Al met al is de auto is van binnen en buiten prachtig en redelijk uniek op straat. Je krijgt gewoon zin om te rijden. Echter, als je weinig plezier hebt in autorijden is deze auto niks voor je. Door het continu optoeren en handschakelen moet je wel een klein beetje het Max-gevoel in jezelf naar boven kunnen halen. Dus wil je een auto met ruimte, luxe en ook jezelf nog willen verwennen voor een concurrerende prijs, dan is de Mazda een erg goede keuze.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens