Test: Cupra Formentor

Rijdend compromis?

Cupra Formentor 310
AutoWeek 5 2021
AutoWeek 5 2021

Je leest het in AutoWeek 5 2021

Op het eerste gezicht is de Cupra Formentor alles wat een moderne automobilist zou kunnen wensen en meer. Of is het toch stiekem een rijdend compromis?

Eigenlijk is het idee van de sportieve SUV natuurlijk het ultieme voorbeeld van een compromis. Massa die hoger in de auto zit, laat zich immers lastiger controleren en dat doet de bochtprestaties meestal geen goed. En een SUV is nu eenmaal per definitie hoger dan een hatchback. Als je zo’n auto gaat verlagen, eindig je dus altijd met een compromis: niet zo scherp als een hatchback en niet zo comfortabel als een ‘normale’ SUV. Toch scoort dit type auto wel. Het is voor het pas van Seat losgeweekte merk Cupra zelfs reden genoeg om het eerste echt eigen model, de Formentor, meteen maar als dikke 310 te introduceren, met 310 pk en vierwielaandrijving duidelijk gericht op de wat sportievere bestuurder. De auto probeert zichzelf zo te verkopen als Miss Universe. Ze kan alles, is overal goed in en ziet er aantrekkelijk uit. Vooral dat laatste lukt de Formentor goed. De auto heeft door zijn behoorlijke lengte een sportief silhouet. Die enorme tribal op de grille moet je weliswaar vaak nog even uitleggen, maar over het uiterlijk zijn veruit de meeste mensen overduidelijk positief. En als je dan tussen neus en lippen door vertelt dat er 310 pk in die opmerkelijk gestileerde frontpartij ligt, is de interesse al helemaal gewekt. Dankzij die 310 pk en de vierwielaandrijving om het vermogen op de weg te krijgen, is de Formentor echt bizar snel. De fabrieksopgave staat al op een amper geloofwaardige 4,9 seconden; wij krijgen de Spanjaard op heel licht vochtig asfalt zelfs nog een tiende van een seconde sneller op de grenswaarde. Met ingeschakelde launch control voel je alle systemen in de Formentor werken om het uiterste te bereiken. Eerst even de voorwielen alles laten doen om de aandrijflijn te ontzien en dan bliksemsnel de koppeling van de vierwielaandrijving dicht om elke paardenkracht maximaal te laten renderen. Belangrijker is misschien dat de 2,0-liter TSI en de DSG-automaat, zeker in de sportievere modi, alert en snel reageren. Turbovertraging is er in de bovenste toerenhelft amper en hoewel de motor bovenin wat afvlakt, loont het wel om door te halen tot de toerenbegrenzer. Met de bak in Manual reageert de transmissie bovendien snel en alert op input van de flippers. In D kan de bak wat te fanatiek zijn met opschakelen, maar dat verdwijnt in S als sneeuw voor de zon.

 

Gewillig en wendbaar

In de Cupra stappen voelt bijna als een heilzaam bad van weldadig comfort. De Formentor 310 heeft standaard adaptieve dempers en zeker in de softere standen is het allerminst vermoeiend om met de Spanjaard onderweg te zijn. Dat wil niet zeggen dat de auto afhaakt bij sportiever bochtenwerk. Hoewel de koets wat rolt en de banden een niet zo sportieve compound hebben, houdt de Formentor het lang vol. Het gaat allemaal gemoedelijk, de massa werkt wel wat door in de auto, maar het werkt zelden tégen je. Door de neus een beetje de bocht in te remmen, draait de achterzijde gemakkelijk mee en hoewel echt overstuur zelden optreedt, voelt de Cupra daardoor wel gewillig en wendbaar. Natuurlijk kan het meer hardcore, alleen kun je je afvragen of dat bij een cross-over de doorslag geeft. Een Leon gaat immers nog sneller. In dat opzicht blijft een sportieve cross-over altijd een compromis. Het compromis dat Cupra sluit, combineert echter een hoog bochtenpotentieel met acceptabel comfort voor dagelijks gebruik. Hoewel je zelden gillend van plezier achter het stuur zult zitten, is het een verrassend vermakelijke auto op klaverbladen. Tenminste, als je niet achterin zit. Daar is het veel prettiger als de bestuurder zich wat inhoudt. Voor gemiddelde volwassenen biedt de Formentor ondanks de dalende daklijn meer dan voldoende hoofdruimte en de beenruimte mag dan gerust riant heten. De bagageruimte biedt minstens 420 liter, ook meer dan voldoende voor de dagelijkse boodschappen dus. Voorin kan de Cupra niet verhullen dat het merk nauw verwant is aan Seat. Sterker nog, wie overstapt vanuit een Seat Leon drukt regelmatig het ESP uit in plaats van de motor aan, omdat de startknop van de Leon op dezelfde plek zit als de ESP-knop van de Formentor. Die heeft zijn startknop namelijk aan het stuur en zo zijn er nog wel wat detailwijzigingen. In grote lijnen blijft het echter heel dicht bij de nieuwe Leon en dat betekent een verzorgd, bijna minimalistisch interieur met een te traag en ingewikkeld, maar wel heel mooi infotainmentsysteem. De sportstoelen krijgen dan wel weer een dikke pluim. Ze zitten fijn, ondersteunen goed en kunnen desgewenst ver naar beneden in de auto.

Oordeel

4 sterren

De Cupra verbaast met een bovengemiddeld sportief onderstel, waar je echt heel erg ver mee kunt gaan. Als SUV is het misschien geen echte stuurmansauto, maar dat maakt de Formentor goed met zijn grote comfort. Bovendien is hij ruim, snel en is hij acceptabel geprijsd. Dat maakt dat het totaalplaatje er toch goed uitziet.

Signalement

Merk Cupra
Model Formentor 310 2.0 TSI 4Drive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 65.400

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 228 kW / 310 pk bij 5.450 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.450 mm / 1.839 mm / 1.528 mm
Wielbasis 2.680 mm
Massa leeg 1.544 kg
Laadvermogen 596 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden245/40R19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,8 s (fabrieksopgave: 4,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,2s
Brandstofverbruik 10,0 l/100km (fabrieksopgave: 7,7 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 192 g/km

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (16) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum