Roadtrip met de Suzuki Swift Sport Katana

Messcherp

AutoWeek 29 2019 Magazine Suzuki Katana motor moto
AutoWeek 29 2019
AutoWeek 29 2019

Je leest het in AutoWeek 29 2019

Motorrijders die hun tweewieler maar wat graag de sporen geven op smalle, bochtige wegen mogen dat niet meer langs de Lek doen. Op het deel van die prachtige route tussen Lopik en Schoonhoven geldt van maart tot en met oktober namelijk een motorverbod. Voor hen doodzonde, want het zijn bijzonder fraaie kilometers asfalt. Dan maar met twee wielen extra en dan is de naar een motorfiets vernoemde Suzuki Swift Sport Katana the next best thing.

De motordivisie van Suzuki brengt dit jaar een hommage aan de Katana, een in 1981 geïntroduceerde motorfiets die tot 2006 op de internationale prijslijsten stond. Het betreft een nieuwe, op de GSX-S1000F gebaseerde variant (zie kader), maar wel een die een speciale uitgave van de Swift Sport met zich meebrengt. Speciaal voor de Nederlandse markt heeft Suzuki namelijk de Swift Sport Katana – de Japanse benaming voor een zwaard – in het leven geroepen, een op 30 stuks gelimiteerde feestneus waarmee wij de Lekdijk te lijf gaan. Dan is de bezieling van een motorfiets ook tussen Lopik en Schoonhoven nog aanwezig. Wie zichzelf wel eens heeft getrakteerd op een middagje kilometers maken op de Lekdijk, weet dat het in maart 2018 ingestelde motorverbod niet zonder reden tot stand is gekomen.

Op een zonnige middag is de over het algemeen smalle en met zowel korte als lange bochten bedeelde route een mierenhoop van wandelaars, fietsers en de opgefokte variant van die laatste groep: wiel renners. Wat ons betreft laat je de motorfiets lekker staan, want met deze Swift Sport Katana vliegt het typisch Nederlandse landschap je met minstens zoveel pret aan weers kanten voorbij.

HARDER

De vorig jaar geïntroduceerde Swift Sport is een enigszins moeilijk te plaatsen auto. Prijs- en prestatietechnisch zoekt Suzuki er namelijk het midden mee op tussen een met een sportpakket uitgeruste B-segmenter en een volwaardige compacte hot hatch. De steekjes die de standaard Swift Sport her en der laat vallen, worden door deze speciale Katana-editie vakkundig opgepakt en weggewerkt. Waar de koets van de non-Katana zich in bochten eerst even moet zetten, is deze Nederlandse pretmachine duidelijk een tandje strakker. Suzuki geeft de Swift Sport Katana namelijk een handmatig instelbaar HKS Hipermax Max IV GT-sportonderstel mee, waarmee hij enkele centimeters dichter tegen het asfalt komt te liggen. Daarnaast monteert Suzuki een Cusco Power Brace-veerpootbrug om de boel nóg een tandje stijver te maken. Het resultaat? Niet alleen een lager zwaartepunt en een in bochten vlakker liggende koets, maar ook een neusje dat uitermate direct reageert op stuurcommando’s. Dat maakt het messcherp aansnijden van bochten niet alleen tot een feest, maar ook tot een fluitje van een cent. Hou er wel rekening mee dat deze Katana wel erg stug is afgeveerd. Dat kan op de kinderkopjes die in Schoonhoven onder onze Swift doorschuiven best een stoterig avontuur worden. Gas terug.

ERVARING

Net als de Swift Sport die Suzuki vorig jaar introduceerde, is ook deze Swift Sport Katana een uiterst toegankelijke variant op het thema hot hatch. Kijk je puur naar de harde cijfers, dan moet de Swift auto’s als de Volkswagen Polo GTI en de uitgaande Peugeot 208 GTi en Renault Clio RS laten voorgaan. Met name die laatste twee zijn knalharde gifkikkers, die het achterste van hun tong niet zomaar laten zien. Met minder dan 200 pk lijk je als autofabrikant tegenwoordig niet meer te hoeven aankloppen in dit segment.

Hoe anders benadert het eigenwijze Suzuki dit concept! De huidige Swift Sport brak op een belangrijk vlak met zijn voorgangers. De atmosferisch ademende en hoogtoerige 136 pk sterke 1.6 van voorheen werd namelijk vervangen door een 140 pk en 230 Nm sterke 1.4 met drukvulling. Dat vermogen klinkt anno 2019 voor een gespierde hatchback misschien ondermaats, maar vergeet niet dat de dappere Japanner nog geen 1.000 kilo in de schaal legt.

Niet langer daagt de Swift je uit om de krachtcentrale levendig te houden door het toerental boven de 4.500 tpm te houden. Nee, de Boosterjet-motor trekt er zo tussen de 2.500 en 4.500 tpm het hardst aan en dat betekent dat je zonder al te veel moeite het onderste uit de kan kunt halen. In de Swift Sport doet dat enigszins afbreuk aan het karakter dat die auto de afgelopen jaren heeft opgebouwd, maar deze Katana repareert die imagoschade tot op zekere hoogte door een luide keel op te zetten. Suzuki hangt namelijk een speciaal sportuitlaatsysteem van Remus onder deze Swiftversie, een exemplaar met in zwart chroom uitgevoerde uitlaateindstukken dat tijdens het rijden een constante brom laat horen en bij potig terugschakelen niet te beroerd is om zo nu en dan zelfs een plofje te laten horen. Genieten! Schakelen is geheel volgens Japanse traditie een geweldige ervaring. De zesbak is met het korte pookje zeer precies en snaarstrak van verzet naar verzet te zetten, een verademing tussen de automaten met dubbele koppeling waartoe we in het segment van de hitsige hatchbacks steeds vaker veroordeeld zijn. Gevoelsmatig leeft de Swift Sport Katana en blijft het gevoel van ouderwets werken tóch in stand. De Swift Sport Katana wekt vooral de illusie een minder toegankelijke versie van het origineel te zijn, maar ook dit volgehangen actiemodel laat zich zonder grote gevaren op de limiet rijden.

Een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h duurt zo’n acht seconden en hoewel dat rap genoeg is, trek je er de stenen natuurlijk niet mee uit de straat. Op lege stukken – we zijn immers voorzichtig – kun je hem ontzettend hard een bocht ingooien. Hoe fanatiek je ook aan het dikke en met rode stiksels afgewerkte stuurwiel draait, de achterkant is met geen mogelijkheid te overtuigen een stapje zijwaarts te doen. Nu spelen de optionele, extra lichte 18-inch wielen van OZ, waar Michelin Pilot Sport 4-banden omheen zijn gemonteerd daarin natuurlijk een rol, maar ook de reguliere Swift Sport bewees zich al als een relatief veilige dondersteen.

BACK TO THE 80’S

De originele Katana-motorfiets is een kind van de jaren 80 en de wijze waarop deze speciale Swift Sport is aangekleed, doet denken aan opleukerij die autodealers in de jaren tachtig en negentig in de catalogus hadden staan. Dat klinkt negatief, maar dat is zeker niet zo bedoeld. Met zijn striping op de neus en flanken, waar zelfs een Katana-logo op is aangebracht, trekt het feestvarken namelijk de aandacht van iedereen die we passeren. Een beetje fout, maar wel lekker. Suzuki heeft zich er niet al te gemakkelijk van afgemaakt. De importeur brengt het serienummer van de auto bijvoorbeeld niet alleen boven de Cstijl aan, maar borduurt het zelfs – samen met het woord ‘Katana’ – op de met leer beklede sportstoelen. Die zetels geven veel zijdelingse steun, maar zijn helaas te hoog in de auto gemonteerd. Net als de gelijknamige motorfiets is de Swift Katana alleen leverbaar in de kleuren Premium Silver Metallic en Super Black Pearl. Die heftige motor mag de Lekdijk dus niet overal meer op, maar met deze Swift Sport is het er minstens zo leuk toeren. Het gaat immers om de beleving toch, motorrijders?

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 349
 

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum