Suzuki Baleno 1.6 GLX (2001)

Not wanted

Suzuki Baleno 1.6 GLX
Een auto die niemand wil hebben. Nauwelijks in de top 100 te handhaven. Een loser is het. Rest in Peace en niet meer over praten? Dat kan. Maar je kunt ook eens kijken of die impopulariteit terecht is.

Hoe kunnen we het heden begrijpen als we de geschiedenis niet kennen? We schrijven 1995 en Suzuki"s ambitie om "hogerop" te komen vertaalt zich in het introduceren van een 3-deurs hatchback en een 4-deurs sedan boven de Swift met de naam Baleno. Later verdwijnt de hatchback, komt er een Estate (stationcar) bij, wordt de hatchback weer toegevoegd aan het programma en...u is de hatch wéér geschrapt! Wat overblijft: de stationcar en de sedan. Waar gaat het bij de Baleno de verkeerde kant op? Waarom haakt Nederland af? Zit het "m in de motor misschien? Hij heeft een dwarsgeplaatste 4-cilinder van bijna 1600 cc. Dan weet je al op voorhand dat je ruim voldoende gemotoriseerd bent voor een sedan van dit formaat. De auto is vlot zat en soepel genoeg. Daarbij moet wel gesteld worden dat de loopcultuur van de Baleno-motor tegenvalt. Hij loopt best rauw, schreeuwt het uit bij optrekken, maar het is geen doetje - gezien zijn prestaties. De vijfbak wil nog wel eens blijven haken. In de Baleno is het allesbehalve knus. Het is grijs, we komen nergens een verrassend of spannend lijnenspel tegen maar een kind kan de was doen. Ook het punt bediening kan niet overtuigen. Alles wat je beetpakt, verzet, omklikt of inlegt voelt niet zo stevig aan: geen goed doortimmerde indruk!
Wat mag je verwachten aan wegligging en comfort bij een Japanner van rond de 30 mille (e 13.613)? Of zijn dit juist de punten waardoor Nederland massaal afknapt op de Baleno? We kunnen het ons nauwelijks voorstellen. Want zo slecht is het niet. Al mag de Baleno wel wat straffer afgeveerd door het leven, het is heus goed uit te houden onderweg. Comfortabel genoeg. Als je het kan opbrengen om normaal te rijden, mee te doen met de gezellige verkeersstroom, dan krijgt de Baleno nog een voldoende. Maar in een autotijdperk dat alles beter wordt en volwassener rijdt, mag je veel verwachten. Voor wie een smaakvol getuned onderstel zoekt, valt de Baleno subiet af. De Suzuki is geen "rijdersauto". Het Baleno-onderstel maakt een boel kabaal, dat geeft een goedkope indruk. Je zit zo keurig met je hoedje in een net sedannetje, zo lijkt het, maar onder het rijden valt het toch tegen. Hij is heus voorspelbaar en veilig onderstuurd in bochten maar demping en vering zijn zo slap dat we een rally-proef in de Alpen niet zien zitten. Als je met de Baleno vol in de ankers gaat, werkt de koets behoorlijk en zijn kraakjes en piepjes vanaf van onderen - opnieuw - aanwezig. Die auto leeft zeg! Maar remmen doet "ie gelukkig ook netjes.

Zitcomfort

De Suzuki scoort prima op het onderdeel zitruimte en zitcomfort. Wij vonden de stoelen helemaal in orde. Ze waren zelfs erg goed geweest als de verstelbaarheid beter zou zijn. De rugleuning kun je in stappen verstellen. Maak daar gewoon een draaiknop van, net als in een Primera.
Een Baleno heeft vier portieren en een kofferbak. Die bieden prima mogelijkheden om passagiers en bagage voorin, achterin en helemaal achterin in te laden. Daarbij is het ook nog eens domweg prima toeven daar op die Baleno-achterbank. Dat "giant" Suzuki is niet eens helemaal zo uit de lucht gegrepen. De kofferbak heeft nog voorhistorische beugels, maar met een inhoud van bijna 400 liter slikt Suzi een behoorlijk aantal koffers. En dan heeft de Baleno-sedan nog de mogelijkheid tot neerklappen van de achterbankleuning in delen.. Voor nog geen 30 mille (e 13.613) koop je een Baleno GLX en dan krijg je ook nog eens standaard airco. Verder missen we in de uitrusting niks essentieels. Buitenspiegels en portierramen gaan elektrisch, natuurlijk hebben we centrale deurvergrendeling. De Suzuki scoort niet met een lastig bereikbaar tankdop-ontgrendelingshendeltje. Maar de ramen achter gaan wel mooi ook met een knopje. Suzuki zet een beschaafde, com-pacte sedan neer en heeft daarbij wat teveel naar de Ori"ntaalse concurrentie gekeken. Wij kijken wel uit om een Suzuki Baleno-sedan als yuppenkar te bestempelen. Want dan zouden we er - zacht gezegd - een beetje naast zitten. En we kunnen ons helemaal vinden in mensen die een Baleno laten staan omdat ze te weinig verfijning ervaren en te veel blik om zich heen voelen. En dat onderstel moet ook anders. Maar toch heeft de Baleno-sedan iets. Een Suzuki Baleno sedan heeft namelijk nut. Hij heeft bestaansrecht. Want hij mag door het leven als een compleet, ruim & comfortabel genoeg gezinsautootje voor de man of vrouw die dat zoekt en autorijden niet als doel maar als middel beschouwt.

Signalement

Merk Suzuki
Model Baleno 1.6 GLX
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 13.613

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.590 cc
Maximaal vermogen 71 kW / 96 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 134 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 51 l
Lengte / breedte / hoogte 4.225 mm / 1.690 mm / 1.390 mm
Wielbasis 2.480 mm
Massa leeg 935 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 400 kg
Banden175/70R13Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,7 s (fabrieksopgave: 11,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,7 s / 13,9 s
Brandstofverbruik 7,3 l/100km
CO2-uitstoot 174 g/km