Suzuki Baleno 1.6 GLX (1998)

Waar voor je geld

Suzuki Baleno 1.6 GLX
Zojuist voorzag Suzuki zijn gezinsauto Baleno van een nieuw gezicht. Achter een nieuw gezicht blijft echter oude waar schuilen. Daar hoef je niet rouwig om te zijn als je gewoon een goeie auto voor niet veel geld wilt.

Zeg het gerust als u het niet met ons eens bent, maar bij het zien van de Suzuki Baleno zijn we nooit opgewonden geraakt (hooguit van de Estate). Het nieuwe front mag iets moderner en minder nietszeggend zijn, het eerste dat bij ons opkwam was dat Chrysler toch niet met Suzuki samenging, maar met een héél ander merk? Want naast een Chrysler Stratus lijkt de nieuwe Baleno wel een bloedverwant te zijn.
Onze testauto kan zich laten voorstaan op bijna 100 pk uit een 1,6-liter motor, niks minder dan de modernste gezinsauto-concurrenten. Met relatief simpele techniek blijkt hij nog geheel bij de tijd. De Suzuki heeft vier kleppen per cilinder, maar verder niets bijzonders.
Onze 100 pk bolide laat op prestatiegebied niet veel te wensen over, voor normaal Nederlands gebruik. Hij trekt willig en sterk vanaf laag toerental. Eveneens zonder moeite gaat hij door naar het rood op de toerenteller. Dus vlot wegkomen bij het stoplicht - pardon, verkeerslicht - en rap inhalen op de snelweg is nooit een probleem, ook niet als je weinig zin hebt in vlijtig schakelen. Maar onhoorbaar werkt de motor bepaald niet. De krachtbron gaat krachtig door bij hoog toerental. Bij lage belasting klinkt het motorgeluid niet al te hard, trek je verder door dan wordt het meer dan sportief-pittig. De Suzuki klinkt metalig met een licht gierend bijgeluid.
In het brandstofverbruik houdt hij zich aan de bescheiden kant. Een waarde van omstreeks 1:13 valt niet tegen, afgezet tegen het prestatieniveau. Afsluitend moet ons nog van het hart dat het schakelen sterk teleurstelt. Ongevoelig en stroef, zo zijn we het zeker van Japanse merken niet gewend.

Hij is braaf

Hij is braaf, dat is de kortst mogelijke karakterisering van het weggedrag. Net wat je hebben moet bij een typische Familie-Doorsnee-auto. Maar helemaal zo makkelijk komt hij er niet af bij ons. Voorop: niemand hoeft in deze Suzuki moeilijkheden te krijgen als het wat snel door bochten gaat. En niemand kan zware kritiek leveren op het veercomfort.
Het bochtgedrag van de Suzuki maakt op zich een neutrale en vasthoudende indruk. Maar wij vinden de besturing vaag en gevoelloos. Het ligt ook voor een deel aan de te sterke bekrachtiging, waarmee hij vanzelfsprekend wel licht stuurt. Het rubberig gevoel in het rempedaal bij de Baleno beviel ons ook niet, al vertragen de remmen naar behoren. De Suzuki pakt verkeersdrempels niet perfect, met wat stoten. Wat ook geen super-kwaliteitsgevoel geeft: de Suzuki knispert in het dashboard en is niet vrij van klappergeluiden.
Een punt waar de Baleno zonder meer goed scoort is de zitruimte. Voorin is de ruimte goed, achterin is het, dankzij de redelijke lengte en wielbasis, best uit te houden. Hoogteverstelling op stuurwiel en bestuurdersstoel is standaard. Tevens biedt hij de bescherming van twee airbags.
Aan de rechterzijde heeft de Baleno ook nog een dashboardkast. Waarschijnlijk als compensatie voor de mini-deurvakken voorin. Het dashboard blinkt niet uit door bijzonder geslaagde vorm, kleurstelling of materiaalgebruik. Het gaat er saai grijs aan toe. Wat opvalt in de Baleno is het ontbreken van open/dicht knopjes bij de ventilatieroosters, en het zinloos grote aantal afdekplaatjes in dashboard en middenconsole waar extra accessoireknoppen zouden kunnen zitten.
Deze sedan heeft een achterbank met in ongelijke delen neerklapbare leuning, bekroond met hoofdsteunen. De kofferbak is niet supergroot.
Auto's die nergens echt mee opvallen wil men nogal eens voorzien van een fraaie aankleding, waarmee je een grijze muis toch iets speciaals geeft. Deze Suzuki pronkt in elk geval met een behoorlijke mate van luxe. Elektrische raam- en spiegelbediening, centrale vergrendeling, airco, variabel interval op de ruitenwissers, hoofdsteunen achterin en de genoemde dubbele airbag. De lichtmetalen velgen op de gefotografeerde Baleno zijn niet standaard, voor het goede begrip. De Suzuki biedt veel auto voor een heel matige prijs. Als je niet zo nodig iets heel moderns of bijzonders als vervoermiddel hoeft, kun je met de Baleno een boel waar voor je geld krijgen.

Signalement

Merk Suzuki
Model Baleno 1.6 GLX
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 13.613

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.590 cc
Maximaal vermogen 71 kW / 96 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 134 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 51 l
Lengte / breedte / hoogte 4.225 mm / 1.690 mm / 1.390 mm
Wielbasis 2.480 mm
Massa leeg 935 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 400 kg
Banden175/70R13Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,0 s (fabrieksopgave: 11,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,7 s / 13,2 s
Brandstofverbruik 7,3 l/100km
CO2-uitstoot 174 g/km