Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Suzuki
  • Baleno

Suzuki Baleno 1.6 GL (1995)

Gegroeide gigant

Suzuki Baleno 1.6 GL (1995)
  • Autotest
17 april 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Met het aanprijzen van de Swift als 'Giant Suzuki' leek de Japanse dwergautobouwer uitgepraat te zijn. Maar het k n nog groter, want er is nu de Baleno. Dat lijkt op het Spaanse woord voor 'walvis', maar dan even anders.

Schrik niet: de Suzuki Baleno is echt geen logge wegreus. Maar het is wel de grootste personenauto uit de stal van de Japanse motorfietsenfabrikant. De petieterige Alto gaf ooit de aanzet tot een veelbelovende auto-carriëre en na die Alto begon de Swift als eerste volwassen Suzuki aan een zegetocht die nog steeds niet is beëindigd. Maar stilstand is achteruitgang en daarom brengt Suzuki nu de Baleno op de markt: twee decimeter
langer, bijna evenveel breder, een fractie hoger en zo'n 100 kilo zwaarder dan z"n succesvolle voorganger.
Dat van die voorganger is overigens niet helemaal correct, want de Swift blijft voorshands gewoon in produktie en zit bovendien niet in dezelfde klasse. Zoals zo vaak tegenwoordig prikt de Baleno precies naast een gevestigd segment. Om het vergelijkenderwijs te zeggen: iets meer dan een Polo maar nog net geen Golf. De Mitsubishi Colt is er ook zo eentje: precies even groot en zwaar als de nieuwe Suzie en ook in prijs ruwweg vergelijkbaar. Het was overigens verrassend dat Suzuki minder vermogen in zijn Baleno stopt dan we van dit sportieve merk gewend zijn. Zo moet de nieuweling maar liefst 14 pk op de Colt toegeven en dat is in deze klasse heel wat.
Toch is de Baleno met zijn gemeten top van 178 km/h en een sprint van 0-100 in 10,6 seconden bepaald geen slome duikelaar. Dankzij de soepel functionerende vijfbak met goed gespatieerde verhoudingen kan je de zestienklepper altijd wel op zijn gunstigste toerental aanspreken, waarbij het goed uitkomt dat het maximum van de vlakke koppelkromme zich al bij een vrij laag toerental manifesteert. Dat geeft rust in de tent zonder dat het karakter veel aan levendigheid inboet.
Voordeel van de wat teruggehouden motorprestatie is trouwens een bescheiden brandstofverbruik. Over de testperiode kwam dat neer op een gunstig gemiddelde van 1:12,6. Met een rustige gasvoet moet 1: 13 ... 14 dan ook makkelijk haalbaar zijn. Bij normaal doorrijden op de snelweg is de motor goed hoorbaar, maar zeker niet hinderlijk.
Vooral dankzij de fatsoenlijk gevormde stoelen bevalt het zitcomfort in de Baleno stukken beter dan dat in de Swift met zijn erg korte zittingen. Ook de achterbank van de nieuwe, grote Suzuki ziet er goed uit, maar de beenruimte is beperkt. Bovendien is het een hele toer om binnen te komen, ook al omdat de wielbasis van de hatchback 10 centimeter korter is dan die van de sedan. De bagageruimte is met een inhoud van 177 liter bovendien aan de krappe kant; de vorm is echter vrij gunstig, zodat er toch nog één AW-kofferset in gaat.

Prima rij-eigenschappen
Rijden in de Baleno is heel plezierig. Hij pikt zijn bochtjes met kennelijk genoegen, zijn stuurbekrachtiging is gelukkig weinig nadrukkelijk en op de snelweg toont hij een prima rechtuit-stabiliteit. In dit opzicht lijkt hij sterk op de Swift, waarvan de rij-eigenschappen altijd al bovengemiddeld waren. De keerzijde van de medaille is een nogal straf veercomfort: daardoor merk je bij een snelle dijkenrit precies waar het onderstel mee bezig is, maar op rustieke wegdekken voel je wel elke oneffenheid langskomen.
Wat z'n uitrusting betreft is de Baleno 1.6 GL met zijn twee airbags, stuurverstelling en -bekrachtiging niet onderbedeeld, maar je mist toch wel iets van de tegenwoordig gebruikelijke accessoires. Zo zoek je in het GL-pakket vergeefs naar een centrale vergrendeling, elektrisch bediende zijruiten en dito spiegels; alleen die spiegels zijn tegen betaling bij te bestellen en verder vermeldt de optielijst slechts een vrij dure airco en metallic lak.
Resumerend borduurt de Baleno enerzijds dankbaar voort op het succesvolle Swift-concept, anderzijds verdient hij met zijn aanzienlijk forsere maatvoering zeker een eigen publiek, al zal dat voor een flink deel voortkomen uit de Swift-gelederen. Een gunstig aspect van zijn debuut is het prijsniveau waarop hij binnenkomt: goed concurrerend met de goedkoopsten in zijn klasse en op z"n minst prettig geprijsd ten opzichte van de gevestigde orde. De uitrusting van de 1.6 GL is jammer genoeg wat magertjes, maar dat valt op te lossen door een opstap naar de duurdere GS. En wie wat minder te besteden heeft, kan nog altijd afdalen naar de Baleno 1.3 GL.

Signalement

Merk Suzuki
Model Baleno 1.6 GL
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 13.157

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.590 cc
Maximaal vermogen 73 kW / 99 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 127 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 51 l
Lengte / breedte / hoogte 3.870 mm / 1.680 mm / 1.395 mm
Wielbasis 2.380 mm
Massa leeg 880 kg
Laadvermogen 470 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 400 kg
Banden175/70HR13Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Suzuki Baleno
Suzuki Suzuki Baleno
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Suzuki Baleno specificaties
  • Suzuki Baleno occasions
  • Suzuki Baleno video's
Advies en informatie
  • Suzuki Baleno tests
  • Suzuki Baleno gebruikersreviews
  • Suzuki Baleno index
PREMIUM
Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Je zou denken dat in dit tijdperk van bezuinigen en consuminderen er volop belangstelling moet...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Suzuki Baleno 1.8 GTX (1999)

    Suzuki Baleno 1.8 GTX (1999)

    2
    • 2 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Suzuki Baleno (2017)

    Suzuki Baleno (2017)

    7
    • 9 december 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Baleno 1.2 Exclusive (2018)

    Suzuki Baleno 1.2 Exclusive (2018)

    11
    • 11 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Suzuki Baleno 1.2 Exclusive (2019)

    Suzuki Baleno 1.2 Exclusive (2019)

    1
    • 17 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet High Executive (2016)

    Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet High Executive...

    5
    • 6 september 2018
  • Gebruikersreview
    Suzuki Baleno Wagon 1.6 GLX (1999)

    Suzuki Baleno Wagon 1.6 GLX (1999)

    8
    • 7 september 2017
  • Gebruikersreview
    Suzuki Baleno 1.3 S (1996)

    Suzuki Baleno 1.3 S (1996)

    4
    • 30 juni 2017
meer reviews
Suzuki Baleno 1.8 - Op de Rollenbank

Suzuki Baleno 1.8 - Op de Rollenbank

38

Goed scoren op de rollenbank is volgens Koen Menke heel eenvoudig: "koop een Japanner,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Toyota Glanza is minder Baleno

    Toyota Glanza is minder Baleno

    19
    • 15 maart 2022
  • Nieuws
    Suzuki Baleno uitgebreid gefacelift

    Suzuki Baleno uitgebreid gefacelift

    10
    • 23 februari 2022
  • Nieuws
    0 NCAP-sterren voor Suzuki Baleno

    0 NCAP-sterren voor Suzuki Baleno

    52
    • 2 november 2021
  • PREMIUM
    Suzuki Baleno - Toyota Yaris - Occasion Dubbeltest

    Suzuki Baleno - Toyota Yaris - Occasion...

    • 17 augustus 2021
  • Nieuws
    Ook Toyota Starlet keert terug!

    Ook Toyota Starlet keert terug!

    18
    • 2 september 2020
  • Nieuws
    Suzuki Baleno nu ook als Cross

    Suzuki Baleno nu ook als Cross

    9
    • 16 maart 2020
  • Nieuws
    Suzuki knipt Celerio en Baleno uit Europese modellengamma

    Suzuki knipt Celerio en Baleno uit Europese...

    42
    • 13 november 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    Stoffige schuurvondsten - Liefhebber Gezocht

    17
    • 22 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    Suzuki Alto Lapin LC: klein met retrosaus

    35
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Zo werkt hybride aandrijflijn Suzuki Vitara Hybrid

    Zo werkt hybride aandrijflijn Suzuki Vitara...

    36
    • 5 juni 2022
  • Nieuws
    Suzuki Vision Gran Turismo: roadster en motorfiets in één

    Suzuki Vision Gran Turismo: roadster en...

    21
    • 26 mei 2022
  • PREMIUM
    Suzuki Vitara Hybrid - Test

    Suzuki Vitara Hybrid - Test

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Duitse justitie doet inval bij Suzuki wegens sjoemeldiesels

    Duitse justitie doet inval bij Suzuki wegens...

    88
    • 28 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden