Suzuki Baleno 1.6 GL (1995)

Gegroeide gigant

Suzuki Baleno 1.6 GL
Met het aanprijzen van de Swift als 'Giant Suzuki' leek de Japanse dwergautobouwer uitgepraat te zijn. Maar het k n nog groter, want er is nu de Baleno. Dat lijkt op het Spaanse woord voor 'walvis', maar dan even anders.

Schrik niet: de Suzuki Baleno is echt geen logge wegreus. Maar het is wel de grootste personenauto uit de stal van de Japanse motorfietsenfabrikant. De petieterige Alto gaf ooit de aanzet tot een veelbelovende auto-carriëre en na die Alto begon de Swift als eerste volwassen Suzuki aan een zegetocht die nog steeds niet is beëindigd. Maar stilstand is achteruitgang en daarom brengt Suzuki nu de Baleno op de markt: twee decimeter
langer, bijna evenveel breder, een fractie hoger en zo'n 100 kilo zwaarder dan z"n succesvolle voorganger.
Dat van die voorganger is overigens niet helemaal correct, want de Swift blijft voorshands gewoon in produktie en zit bovendien niet in dezelfde klasse. Zoals zo vaak tegenwoordig prikt de Baleno precies naast een gevestigd segment. Om het vergelijkenderwijs te zeggen: iets meer dan een Polo maar nog net geen Golf. De Mitsubishi Colt is er ook zo eentje: precies even groot en zwaar als de nieuwe Suzie en ook in prijs ruwweg vergelijkbaar. Het was overigens verrassend dat Suzuki minder vermogen in zijn Baleno stopt dan we van dit sportieve merk gewend zijn. Zo moet de nieuweling maar liefst 14 pk op de Colt toegeven en dat is in deze klasse heel wat.
Toch is de Baleno met zijn gemeten top van 178 km/h en een sprint van 0-100 in 10,6 seconden bepaald geen slome duikelaar. Dankzij de soepel functionerende vijfbak met goed gespatieerde verhoudingen kan je de zestienklepper altijd wel op zijn gunstigste toerental aanspreken, waarbij het goed uitkomt dat het maximum van de vlakke koppelkromme zich al bij een vrij laag toerental manifesteert. Dat geeft rust in de tent zonder dat het karakter veel aan levendigheid inboet.
Voordeel van de wat teruggehouden motorprestatie is trouwens een bescheiden brandstofverbruik. Over de testperiode kwam dat neer op een gunstig gemiddelde van 1:12,6. Met een rustige gasvoet moet 1: 13 ... 14 dan ook makkelijk haalbaar zijn. Bij normaal doorrijden op de snelweg is de motor goed hoorbaar, maar zeker niet hinderlijk.
Vooral dankzij de fatsoenlijk gevormde stoelen bevalt het zitcomfort in de Baleno stukken beter dan dat in de Swift met zijn erg korte zittingen. Ook de achterbank van de nieuwe, grote Suzuki ziet er goed uit, maar de beenruimte is beperkt. Bovendien is het een hele toer om binnen te komen, ook al omdat de wielbasis van de hatchback 10 centimeter korter is dan die van de sedan. De bagageruimte is met een inhoud van 177 liter bovendien aan de krappe kant; de vorm is echter vrij gunstig, zodat er toch nog één AW-kofferset in gaat.

Prima rij-eigenschappen
Rijden in de Baleno is heel plezierig. Hij pikt zijn bochtjes met kennelijk genoegen, zijn stuurbekrachtiging is gelukkig weinig nadrukkelijk en op de snelweg toont hij een prima rechtuit-stabiliteit. In dit opzicht lijkt hij sterk op de Swift, waarvan de rij-eigenschappen altijd al bovengemiddeld waren. De keerzijde van de medaille is een nogal straf veercomfort: daardoor merk je bij een snelle dijkenrit precies waar het onderstel mee bezig is, maar op rustieke wegdekken voel je wel elke oneffenheid langskomen.
Wat z'n uitrusting betreft is de Baleno 1.6 GL met zijn twee airbags, stuurverstelling en -bekrachtiging niet onderbedeeld, maar je mist toch wel iets van de tegenwoordig gebruikelijke accessoires. Zo zoek je in het GL-pakket vergeefs naar een centrale vergrendeling, elektrisch bediende zijruiten en dito spiegels; alleen die spiegels zijn tegen betaling bij te bestellen en verder vermeldt de optielijst slechts een vrij dure airco en metallic lak.
Resumerend borduurt de Baleno enerzijds dankbaar voort op het succesvolle Swift-concept, anderzijds verdient hij met zijn aanzienlijk forsere maatvoering zeker een eigen publiek, al zal dat voor een flink deel voortkomen uit de Swift-gelederen. Een gunstig aspect van zijn debuut is het prijsniveau waarop hij binnenkomt: goed concurrerend met de goedkoopsten in zijn klasse en op z"n minst prettig geprijsd ten opzichte van de gevestigde orde. De uitrusting van de 1.6 GL is jammer genoeg wat magertjes, maar dat valt op te lossen door een opstap naar de duurdere GS. En wie wat minder te besteden heeft, kan nog altijd afdalen naar de Baleno 1.3 GL.

Signalement

Merk Suzuki
Model Baleno 1.6 GL
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 13.157

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.590 cc
Maximaal vermogen 73 kW / 99 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 127 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 51 l
Lengte / breedte / hoogte 3.870 mm / 1.680 mm / 1.395 mm
Wielbasis 2.380 mm
Massa leeg 880 kg
Laadvermogen 470 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 400 kg
Banden175/70HR13Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s