Suzuki Alto 1.0 GL (1997)

Dwerg wordt volwassen

Suzuki Alto 1.0 GL 5d
Suzuki's kleine Alto is lang een onverbiddelijke bestseller geweest, maar zo langzamerhand was toch wel wat meer ruimte en luxe gewenst. Dat - en nog iets meer - biedt de 1.0 GL, zeker als vijfdeurs.

Met bijna twee decimeter lengtewinst, acht centimeter meer breedte en een gewichtstoename van 50 kilo mogen we gerust constateren dat Suzuki"s populaire Alto groter is gegroeid. Dat zit "m niet alleen in de afmetingen, want tevens werd het driftig ronkende 800 cc driepittertje vervangen door een heuse viercilinder met 200 cc en 18 pk meer, de ouderwetse vierbak
kreeg er een vijfde versnelling bij en eindelijk kreeg de Alto ook de rembekrachtiger die een auto hoort te hebben.
Vergeleken met de "oude", nog steeds leverbare 0.8 Spirit die op de vorige pagina staat, betekent dat alles een grote verbetering. Door het toegenomen volume is het op de ruimere zittingen voor én achter een stuk beter uit te houden, het dashboard met z"n moderne soft-look en gladde rondingen geeft je het gevoel in een echte auto te zitten en dankzij de sterkere motor en de relatief hoge "5" is het geluidsniveau zodanig dat je bij 120 op de klok gewoon een gesprek kunt blijven voeren.
Die hoge vijfde versnelling heeft uiteraard ook het voordeel van een gunstig brandstofverbruik en dat bleek dan ook uit de meetresultaten. Ondanks z"n beduidend hogere prestaties scoorde de grotere, zwaardere en krachtiger Alto 1.0 over de testperiode een gemiddelde van 1:13,9: precies hetzelfde als de kleine 0.8 Spirit! Uiteraard heeft dat ook iets met een moderner motorontwerp en mogelijk een beter gestroomlijnde carrosserie te maken. Maar als we tevens bedenken dat een viercilinder door z"n grotere inwendige wrijving altijd wat dorstiger is dan een driepitter, is dat testverbruik des te meer een compliment voor de nieuwe Alto.
Kijken we naar de EG-verbruikscijfers, dan moet het overigens nog heel wat zuiniger kunnen, maar dat gaat uiteraard ten koste van veel rijplezier. En omdat de nieuwe Alto daar maar al te graag toe uitnodigt, is de verleiding groot om zo af en toe even lekker door te trekken ten koste van een extra slokje Euro. Op de snelweg is dat trouwens een stuk veiliger, want in "4" sprint de 1.0 bijna 10 seconden sneller van 80 naar 120 km/h dan in de hoogste versnelling. Vergelijken met de 0.8 heeft weinig zin, want die had immers geen vijfde verzet, maar de grotere motor trekt er in de juiste versnelling harder aan.
Dat is zeker ook merkbaar aan de acceleratie vanuit stilstand:
de nieuwe Alto is dan ondanks z"n hogere gewicht bijna 5 tellen eerder op de 100 km/h dan z"n kleine voorganger. Die levendigheid maakt het ook aanzienlijk prettiger om met de kleine Suzuki de snelweg op te gaan, want met z"n top van ruim 150 km/h voelt hij zich daar best op z"n gemak. Niet zozeer om volgas door te jakkeren, maar bij 100 en ook 120 heb je wél genoeg reserve voor een tussensprintje als de situatie daarom vraagt.

Geen kuren

Onder die omstandigheden blijft het kleintje overigens lekker stabiel op koers en als het nodig is dragen de bekrachtigde remmen met geventileerde schijfjes op de voorwielen bij aan een veilig gevoel. Ook in snelle bochten voelt de nieuwe Alto heel betrouwbaar aan: geen nerveuze kuren in het grensbereik, makkelijk met het gas en de directe besturing te corrigeren en ondanks een heel redelijk veercomfort weinig overhangen als "t flink hard gaat.
Zeker in de vijfdeurs-versie maken de extra binnenruimte, het verbeterde zitcomfort, de eigentijdse aankleding en de rust onder het rijden een wereld van verschil met vroeger, maar de accessoiresbezetting is nog altijd erg magertjes. Een prettig aanpakkend leren stuurtje is het enige dat niet strikt noodzakelijk is, maar voor het overige ontbreekt vrijwel alles waar je als automobilist-anno-nu aan gewend bent. Dat betekent dus: geen make-upspiegeltje, geen toerenteller, geen centrale vergrendeling en al helemáál geen elektrische ruitbediening. Zelfs de zijspiegels zijn niet van binnenuit verstelbaar, maar moeten ouderwets met de hand door de geopende zijruit in positie worden gebracht... Ook aan extra"s valt er - afgezien van de gebruikelijke metallic lak en lichtmetalen velgen - nauwelijks iets op de Alto 1.0 GL bij te bestellen. Dat alles resulteert echter wel in een gunstige prijsstelling; en dat is een van de sterke punten van deze kleine Japanner, die met een minimum aan franje toch zo veel auto kan bieden.

Signalement

Merk Suzuki
Model Alto 1.0 GL
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 8.030

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 993 cc
Maximaal vermogen 40 kW / 54 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 77 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.495 mm / 1.495 mm / 1.405 mm
Wielbasis 2.335 mm
Massa leeg 725 kg
Laadvermogen 435 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 600 kg / 350 kg
Banden145/70TR13Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,3 s (fabrieksopgave: 15,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 17,6 s / 27,5 s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot 136 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum