Subaru Legacy Touring Wagon 2.5 (2004)

4WD als handelsmerk

Subaru Legacy Touring Wagon 2.5i
Subaru heeft een volledig nieuwe generatie van de Legacy geïntroduceerd.Wederom standaard met permanente vierwielaandrijving. Hij maakt een wat gezapige indruk, hij is comfortabel en bijzonder geschikt om een bergtraject te lijf te gaan als het plaveisel in slechte staat is.

Onze keuze viel bij de nieuwe Subaru Legacy op de Touring Wagon, zeg maar de combiversie in de reeks. We kozen de versie met de 2,5 liter viercilinder benzinemotor met 165 pk. De Legacy Touring Wagon heeft royale afmetingen, waardoor hij ook vanbinnen ruim is. Zo ook de kofferruimte. Je hoeft bagage niet te hoog op te tillen en er kan veel in. Vooral als je de achterbank neerklapt, biedt de Legacy Touring Wagon veel ruimte.

Ook de kwaliteitsindruk van het interieur telt mee. Bij de jongste Legacy Touring Wagon heeft Subaru een flinke stap voorwaarts gezet in de afwerking. Subaru heeft een voortreffelijke reputatie op het gebied van degelijkheid. Hoe betrouwbaar de producten van deze Japanse autofabrikant zijn, bewijzen bijvoorbeeld de vele, nog puik uitziende en rijdende Impreza's GT Turbo van 'n kleine tien jaar oud. Met die auto's is vaak niet zachtzinnig omgesprongen.De minder bekende en minder populaire Legacy doet in degelijkheid niet onder voor die Impreza.

Profijt
Waar het bij deze auto om gaat, is vierwielaandrijving. Subaru is er al heel lang actief mee. In 1974 verscheen de eerste vierwielaangedreven Subaru. En als je erover nadenkt, is vierwielaandrijving logisch. Je remt een auto ook op vier wielen af, dus waarom zou je niet alle vier de wielen gebruiken voor meer tractie?

Wie regelmatig 'n stukje onverharde weg neemt, of grote aanhangers wil trekken, die heeft zeker profijt van vierwielaandrijving. En omdat je per wiel maar de helft van de krachten overbrengt in vergelijking met vóór- of achterwielaandrijving, zou de slijtage geringer moeten zijn. Daar staat tegenover dat vierwielaandrijving technisch gecompliceerder is, meer weegt en meer kost.

Boxermotor

Subaru zweert ook al tientallen jaren bij de viercilinder boxermotor, met de cilinders twee aan twee tegenover elkaar geplaatst. Het is een moderne krachtbron met vier kleppen per cilinder, opgebouwd uit lichtmetaal. De Legacy

Touring Wagon trekt in de lagere snelheidsregionen lekker vlot. Daarbij klinkt hij fraai: een heel herkenbare roffel die altijd decent op de achtergrond blijft, behalve in de hoogste toerenregionen.

De boxer staat niet bekend om zijn zuinigheid. Tijdens onze test bleek de Legacy met een gemiddelde van 1 op 10,6 geen zuinigsheidswonder. De Subaru moet het trouwens met een normale vijfbak stellen, maar hij heeft wel een pookje waarmee je de hele versnellingsbak een kortere eindoverbrenging geeft. Dat is speciaal voor gebruik in het terrein.
De Legacy Touring Wagon kun je hard door de bocht jagen, ook al mag je hier niet spreken van een 'sportieve' auto. Zijn vering is soepel afgestemd en geeft grote en kleine hobbels niet te nadrukkelijk door aan de inzittenden. Dat gaat echter wel wat ten koste van de nauwkeurigheid in de besturing als je eens wat sportiever 'tekeergaat'. De Subaru Legacy is, zo leert een blik in de prijslijsten, een stuk goedkoper dan zijn belangrijkste concurrenten. Niettemin is hij bepaald luxueus uitgevoerd. Wat hij zou tekortkomen in sportiviteit compenseert hij toch ruimschoots met zijn luxe uitvoering en zijn prijs.

Signalement

Merk Subaru
Model Legacy Touring Wagon 2.5i
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 31.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. boxer
Cilinderinhoud 2.457 cc
Maximaal vermogen 121 kW / 165 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 226 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.720 mm / 1.730 mm / 1.470 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.365 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 730 kg
Banden215/45R17Prijzen
Topsnelheid 206 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,4 s (fabrieksopgave: 9,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,8 s / 5,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,6 s / 14,6 s
Brandstofverbruik 8,3 l/100km
CO2-uitstoot 198 g/km