Subaru Legacy 3.0R spec.B (2005)
Boven de middelmaat
Op 't eerste gezicht heb je niet in de gaten dat de Legacy iets bijzonders is. Alleen de lichtmetalen 18-inchwielen en de koplampunits 'verraden' hem. Deze Subaru is anoniem sportief. En Subaru houdt het ook bescheiden in het interieur. Wie tijdens 't starten het instrumentarium bekijkt, ziet de oranje verlichte wijzers pijlsnel naar de maximale uitslag schieten en daarna weer rap terugkomen in hun uitgangspositie. De stoelen zijn met zwart leer bekleed en er zitten hier en daar aluminiumkleurige panelen. De pedalen zijn wel van echt aluminium en dat kun je zien.
Subaru heeft al een tijdje de Legacy 3.0R in de prijslijst staan, maar die heeft 'n te comfortabel onderstel en een automaat. Wil je echt sportief rijden, dan moet je toch zelf het juiste verzet kunnen inleggen. Daarom heeft Subaru de 3.0R opgewaardeerd tot de 3.0R spec. B. Die heeft dezelfde drieliter boxermotor, maar is nu wel voorzien van de handgeschakelde zesbak die in de sportieve Impreza WRX STi inmiddels z'n diensten bewezen heeft. Die bak is niet één op één overgenomen, Subaru heeft 'm aangepast om de grotere krachten het hoofd te bieden. Overigens is het niet alleen pure sportiviteit die met deze transmissie aan de Legacy is toegevoegd. Comfort is niet helemaal uit 't oog verloren. Om de geluidsproductie terug te dringen worden de tandwielen volgens 'n speciale polijstmethode bewerkt. De pook van de zesbak in de Legacy laat zich als 'n warm mes door de boter van versnelling naar versnelling bewegen. Helaas is de koppeling nogal gevoelloos. Alertheid is geboden om een schroeilucht uit het koppelingshuis te voorkomen.
Omgekeerde Porsche
Diep in het vooronder roffelt de boxer er lekker op los. Een herrieschopper is het niet, je moet met grote regelmaat op de snelheidsmeter kijken; ongemerkt loopt het tempo op tot waardes die ver boven de landelijke limiet liggen.
De Bilstein-schokdempers waarmee de Legacy is uitgerust, niet de minste, hebben een straffere ingaande slag dan de dempers die Subaru onder de gewone 3.0R schroeft. Als we alleen naar het onderstel kijken, zouden we moeten zeggen dat de spec. B verlaagd is. Maar doordat de auto grotere banden heeft, 215/45R18, steekt hij nu een centimeter boven z'n familie uit. Het onderstel mist een stukje stijfheid: in bochten helt hij behoorlijk over voor een auto met een sportieve inborst. Stijvere stabilisatoren zouden de auto niet misstaan. Ook de demping blijft een beetje achter. Er zit gewoon te veel comfort in deze auto om hem het predikaat sportief te geven.
Het Vehicle Dynamics Control System is een optie voor duizend euro; dat geld kun je in je zak houden. De Subaru is er niet mee uitgerust en we hebben het ook niet gemist. De grens tussen rijden en glijden ligt bij deze auto vrij ver weg en de limiet wordt keurig aangegeven. Dat is voor een deel te danken aan het onderstel, maar meer nog aan de permanente vierwielaandrijving.
In wezen beschikt deze auto met z'n zescilinder boxermotor en permanente vierwielaandrijving over dezelfde opstelling van de aandrijflijn als de Porsche 911 Carrera 4, alleen dan achterstevoren gemonteerd (al zou je dat laatste ook de mannen uit Stuttgart kunnen verwijten).
Signalement
Merk | Subaru |
---|---|
Model | Legacy 3.0R spec. B Executive Pack |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 50.585 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 3.000 cc |
Maximaal vermogen | 180 kW / 245 pk bij 6.600 tpm |
Maximaal koppel | 297 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.665 mm / 1.730 mm / 1.435 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.490 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 215/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 243 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,7 s (fabrieksopgave: 6,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,8 s / 4,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,0 s / 8,8 s |
Brandstofverbruik | 11,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 280 g/km |