Subaru B9 Tribeca
Late stap
- Maurice de Bouvère
- Eerste rijtest
Vijf jaar geleden startte Subaru met de ontwikkeling van de Tribeca. Inmiddels is 'ie al een jaar leverbaar in de Verenigde staten, waarvoor 'ie in eerste instantie was bedoeld, evenals twee van zijn concurrenten, de Nissan Murano en Lexus RX 350. De auto is vernoemd naar een bijzondere wijk in New York, de Triangle Below Canalstreet, kortweg Tribeca. Deze art and design-driehoek omvat talloze architectonische hoogstandjes, trendy bars en eetgelegenheden. De wijk trekt ook bekende acteurs als Robert de Niro, die er een restaurant heeft. De typenaam geeft wel weg in welke hoek Subaru z'n klanten voor de Tribeca zoekt. De Japanners noemen hun SUV 'progressief', en daar houden trendy automobilisten van. Maar vinden wij Europeanen deze Subaru wel zo trendy?
De B9 Tribeca is de eerste Subaru die de nieuwe designrichting van het Japanse merk uitdraagt. Het model wordt gekenmerkt door licht uitgebouwde wielkasten, een hoge, oplopende taillelijn en een stompe neus met een grille in de vorm van een vliegtuig. Elementen van de styling van de B9 Tribeca zullen we zeker terugzien in toekomstige Subaru-modellen. Helemaal origineel komt 'ie niet over; hij doet een beetje denken aan de Hyundai Santa Fe, en rond de achterlichtunits aan diverse Seats. In de koplampen zit heus een vleugje Porsche Cayenne. De mix ziet er echter en profil best geslaagd uit. Maar recht van voren en van achteren oogt de Tribeca wat smalletjes, hoewel de auto niet extreem hoog is. De Subaru steekt 1,68 meter de lucht in. De fabriek heeft de koets bewust niet al te hoog gemaakt; ten eerste om de stroomlijn geen geweld aan te doen en te voorkomen dat er veel loze ruimte boven de hoofden ontstaat, en ten tweede om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. Met een lengte van 4,86 meter en een breedte van 1,88 meter is de B9 Tribeca de forste Subaru tot nu toe. Met deze afmetingen loopt hij wel keurig in de pas met een opponent als de Lexus RX 350.
De B9 rust op het platform van de Legacy Outback, dat speciaal voor de SUV langer en breder is gemaakt. De voorwielophanging stamt ook van de Outback, maar is voor de B9 Tribeca aangepast. Achter heeft de multilink-constructie van de Legacy plaatsgemaakt voor een opzet met dubbele triangels. De Tribeca zou geen Subaru zijn als hij niet zou beschikken over integrale aandrijving. VTDC (Variable Torque Distribution) verdeelt de aandrijfkrachten over de voor- en achteras; 45 procent gaat naar de voorwielen en 55 procent naar de achterwielen.
Spierballen
Standaard monteert Subaru een automatische vijftrapstransmissie in de B9 Tribeca. Ook deze vindt z'n oorsprong in de Legacy Outback. Voor de Tribeca heeft Subaru de overbrengingen van de bak wel aangepast. Naar een geschikte krachtbron hoefde de Japanse fabrikant evenmin lang te zoeken. Onder de motorhuif van de B9 Tribeca gaat de eveneens uit de Legacy en Legacy Outback bekende 3,0-liter zescilinder boxermotor schuil. De krachtbron mobiliseert maar liefst 245 pk bij 6.600 tpm en ontwikkelt een maximumkoppel van 297 Nm bij 4.200 tpm. Het aggregaat heeft daarmee fikse spierballen, maar die heeft 'ie ook wel nodig om de bijna twee ton zware Subaru tot aansprekende prestaties aan te zetten. Volgens z'n schepper is de B9 Tribeca in staat een top van 195 km/h te halen. De acceleratie van 0 naar 100 km/h neemt naar verluidt 9,7 seconden in beslag.
De motor houdt zich stationair draaiend keurig op de achtergrond, en ook op kruissnelheid heerst een aangename rust in het interieur, slechts verstoord door windgeruis langs de enorme buitenspiegels. Trap de B9 Tribeca op z'n staart, en mechanische geluiden uit het vooronder dringen nadrukkelijker binnen. Het typische boxergeluid blijft opmerkelijk genoeg achterwege. De versnellingsbak schakelt adequaat op, maar de gangwissels gaan niet helemaal gladjes. Toch weet de transmissie veel beter te overtuigen dan in de Outback. Bij dat model heeft de bak soms moeite om de juiste versnelling te kiezen wanneer je in bergachtig gebied rijdt. Je hoort en voelt 'm op en neer schakelend zoeken naar het juiste verzet. In de Tribeca laat een steilere helling de automaat koud; hij houdt dan keurig een lagere versnelling vast. In de Sportshift-stand kun je kiezen voor handmatig schakelen.
De 3,0-litermotor blijkt in de praktijk geen enkele moeite te hebben met de zware Tribeca. Nimmer ervaar je een tekort aan kracht, en vanuit elk toerental versnelt de Sub eenvoudig. De besturing kan ons minder bekoren. Die werkt te licht voor een auto van deze omvang, en accentueert daardoor de zwaarlijvigheid van de B9. Door de karakteristiek van de besturingsinstallatie waan je je in een grote, zware truck. De overhelneigingen van de koets van de B9 Tribeca zijn gering. In bochten rolt 'ie niet zo nadrukkelijk over z'n lengteas als diverse concurrenten. Het Vehicle Dynamics Control-systeem houdt de Subaru onder controle door het vermogen te knijpen en door wielen individueel af te remmen als de boel gaat glijden. Traction control en elektronische remkrachtverdeling zijn standaard op elke uitvoering van de B9 Tribeca.
Rijke indruk
Op veiligheidsgebied houd je weinig te wensen over in de Subaru. Hij heeft af fabriek een bestuurders- en bijrijdersairbag, zijairbags in de stoelen en gordijnairbags. De laatste beschermen de hoofden van de voorpassagiers en die van de inzittenden op de tweede zitrij bij een zijdelingse aanrijding, vermeldt het persmateriaal. Hoe de personen op de derde rij beschermd worden, blijft onduidelijk. De B9 Tribeca kan namelijk niet alleen als vijf- maar ook als zevenzitter besteld worden. Dan krijg je de meest luxe Executive-trim er automatisch bij. De stoelen op de tweede rij, waarvan de leuningen in een verhouding 40:20:40 neerklapbaar zijn, hebben dan een walk-insysteem om de gang naar de laatste rij te vergemakkelijken. Die bestaat uit twee stoelen die, als je ze niet nodig hebt, helemaal kunt laten verdwijnen in de wagenvloer. Verwacht van het zitcomfort helemaal achterin niet al te veel. Beenruimte is er maar nauwelijks. Die achterste zitplaatsen zijn echt bedoeld voor incidenteel gebruik, temeer daar ze nogal wat bagageruimte opslokken. Op de zitplaatsen ervoor is het echter prima toeven. De zetels zijn breed, en op comfort afgestemd zonder dat ze direct te zacht worden. Het zitmeubilair op de tweede rij valt over een afstand van 20 centimeter te verschuiven voor nog meer beenruimte. De voorstoelen zijn standaard elektrisch verstelbaar, het bestuurdersexemplaar achtvoudig. De Luxury- en Executive-uitvoering hebben af fabriek met leer overtrokken zetels. Het dashboard glooit op elegante wijze voor je neus, en vooral de ronde middenconsole ziet er fraai uit. De materialen waaruit een en ander is opgebouwd voelen tamelijk hard aan, maar ogen kwalitatief hoogwaardig. Het geheel geeft een rijke indruk; rijker dan ooit tevoren bij Subaru. In de twee genoemde uitvoeringen zit bijvoorbeeld een GPS-navigatiesysteem met 7-inch kleurenscherm en touch-screenbediening. Een achteruitrijcamera zit er ook in. Die floept aan zodra je de achteruitversnelling inschakelt. De instapper van de B9 Tribeca-reeks is de Comfort. Die heeft geen navigatie, maar wel een multifunctioneel display dat informatie geeft over zaken als brandstofverbruik en de gekozen radiozender. De Executive amuseert de achterpassagiers met een volwaardig entertainmentsysteem. Dat omvat een dvd-speler, een 9-inch beeldscherm dat aan het plafond is gemonteerd, een afstandsbediening en draadloze hoofdtelefoons.
Je zou de B9 Tribeca kunnen zien als een laatkomer in een al overvol segment. Subaru ziet dat anders en noemt z'n SUV vooruitstrevend. Zo ver zouden wij niet willen gaan, maar de Tribeca heeft ontegenzeggelijk veel te bieden. Z'n competente boxermotor en AWD, gecombineerd met een compleet veiligheidspakket en een omvangrijke standaarduitrusting maken het nieuwe vlaggenschip van Subaru zeker de moeite van het overwegen waard, ook in vergelijking met concurrenten die zich aan de top van z'n segment bevinden.