SsangYong Rexton RX 270 s Xdi XVT (2008)
Truck voor trailer
Er is tijdens het rijden in de Rexton dan ook niet veel fantasie voor nodig om je een vrachtwagenchauffeur te wanen. Toegegeven, dat is een beetje gechargeerd, want het betreft 'maar' een grote SUV. Maar toch, de indruk is er. De dieselmotor nagelt er stevig op los, de cardanas naar de achterwielen maakt bij het gas geven soms een kletterend geluid, en we draaien het zeer forse stuurwiel drieënhalf keer rond van de ene naar de andere kant.
Snoekduik
En dan de vering; een stevig stukje remmen voor een assertief invoegende Utrechtse stadsbus zorgt voor een indrukwekkende snoekduik van de neus. Kortom, je rijdt met iets wat niet subtiel is, maar wel groot en vrij log. En dat voel je.
De motor overtuigt met zijn kracht. Hij sleurt de bijna 2.000 kilo zware Rexton vlot voorwaarts en plaatst trucks weer in een voor personenauto's passend perspectief: ver weg in de binnen - spiegel. Het turbo fl uitje zorgt voor een aan gename en vrolijke noot tussen al dat nagelgeweld.
De automatische versnellingsbak doet zijn werk goed, maar komt weinig subtiel in actie wanneer je uit stilstand wegrijdt. Beleid is geboden als je niet ineens (te) fors naar voren wilt schieten. Is de kruissnelheid eenmaal bereikt, dan is het gewoon lekker stil aan boord.
Forse aanhangwagens
Het bochtenwerk met de Rexton maakt indruk. De auto helt zo enthousiast over, dat we bij een stevig genomen rechterbocht de berm links vrijwel recht vanboven zien. De zware Koreaan roept wat dat betreft herinneringen op aan een Range Rover uit de jaren '80, ook al geen pareltje op het gebied van wegligging. Maar er staat wel iets tegenover die mindere rijeigen schappen: een maximumaan hanger gewicht van liefst 3.200 kg en 402 Nm trekkracht.
Daarmee weet dit comfortabele bakbeest dus prima raad met forse aanhangwagens, zoals grote marktwagens. Daar is de Rexton bij uitstek geschikt voor. Qua rijeigenschappen moet je echter wel een stevige veer laten.
Stuttgart
Het design van de Rexton blinkt niet uit in originaliteit. De grille van de Koreaan lijkt eerder uit Stuttgart dan uit Seoul te komen, maar de in 2006 gefacelifte Rexton ziet er best goed uit. Vinden wij. Ook de binnenkant oogt prima, de ma te rialen voelen bijna overal goed aan.
Van de geluidskwaliteit van de stereo midden op de erg drukke middenconsole zijn we niet onder de indruk. Maar de stoelen maken weer een hoop goed; in de fi jne fauteuils kun je het lang volhouden. Jammer alleen dat de hoofdsteunen bij lange inzittenden niet verder dan de nek reiken. Dat is niet veilig.
Wat uitrusting betreft zit bijna alles erop en eraan, zelfs ruitenwisserverwarming. Vreemd dan ook dat juist zo'n rijkelijk behangen kolos parkeersensoren moet ontberen. Die hadden de auto zeker wat gebruiksvriendelijker gemaakt tijdens het manoeuvreren in de krappe Nederlandse parkeervakken.
Signalement
Merk | Ssangyong |
---|---|
Model | Rexton RX 270 s Xdi XVT |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 56.451 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.696 cc |
Maximaal vermogen | 137 kW / 186 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 402 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.720 mm / 1.870 mm / 1.830 mm |
Wielbasis | 2.820 mm |
Massa leeg | 1.970 kg |
Laadvermogen | 790 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.200 kg / 750 kg |
Banden | 255/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 181 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s (fabrieksopgave: 11,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,4s |
Brandstofverbruik | 9,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 233 g/km |
Uitgelicht aanbod

SsangYong Rexton RX 270 Xdi AUT Navi/3500 kg trekg./1ste eign.
- 2006
- 214.841 km

SsangYong Rexton RX 230 Trekhaak, Climate Control, Dakrails, Navigatie, Spiegels verwarmd, 5 Persoons, Navigatie, 16'' Lichtmetalen velgen (MET GARANTIE*)
- 2006
- 219.262 km

SsangYong Rexton RX 230 4-wd Lederen bekleding Navigatie Parkeersensoren APK 4-20
- 2006
- 195.107 km
Lees ook

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild

Praktijkervaring Volkswagen Polo: dit vinden eigenaren van hun B-segmenter

Waarom de Renault Avantime een instant klassieker was

Renault 4 GTL (1983) - Klokje Rond Klassiek
