SsangYong Rexton RX 270 s Xdi XVT (2008)

Truck voor trailer

SsangYong Rexton RX 270 s Xdi XVT
SsangYong heeft de topuitvoering van de Rexton een opgewaardeerde krachtbron gegeven. De diesel heeft nu 186 pk en weet wel raad met een zware trekhaaklast. Maar dan moet je wel genoegen nemen met enkele eigenschappen die eerder 'Scania' dan 'SUV' uitstralen.

Er is tijdens het rijden in de Rexton dan ook niet veel fantasie voor nodig om je een vrachtwagenchauffeur te wanen. Toegegeven, dat is een beetje gechargeerd, want het betreft 'maar' een grote SUV. Maar toch, de indruk is er. De dieselmotor nagelt er stevig op los, de cardanas naar de achterwielen maakt bij het gas geven soms een kletterend geluid, en we draaien het zeer forse stuurwiel drieënhalf keer rond van de ene naar de andere kant.

Snoekduik
En dan de vering; een stevig stukje remmen voor een assertief invoegende Utrechtse stadsbus zorgt voor een indrukwekkende snoekduik van de neus. Kortom, je rijdt met iets wat niet subtiel is, maar wel groot en vrij log. En dat voel je.

De motor overtuigt met zijn kracht. Hij sleurt de bijna 2.000 kilo zware Rexton vlot voorwaarts en plaatst trucks weer in een voor personenauto's passend perspectief: ver weg in de binnen - spiegel. Het turbo fl uitje zorgt voor een aan gename en vrolijke noot tussen al dat nagelgeweld.
De automatische versnellingsbak doet zijn werk goed, maar komt weinig subtiel in actie wanneer je uit stilstand wegrijdt. Beleid is geboden als je niet ineens (te) fors naar voren wilt schieten. Is de kruissnelheid eenmaal bereikt, dan is het gewoon lekker stil aan boord.

Forse aanhangwagens
Het bochtenwerk met de Rexton maakt indruk. De auto helt zo enthousiast over, dat we bij een stevig genomen rechterbocht de berm links vrijwel recht vanboven zien. De zware Koreaan roept wat dat betreft herinneringen op aan een Range Rover uit de jaren '80, ook al geen pareltje op het gebied van wegligging. Maar er staat wel iets tegenover die mindere rijeigen schappen: een maximumaan hanger gewicht van liefst 3.200 kg en 402 Nm trekkracht.
Daarmee weet dit comfortabele bakbeest dus prima raad met forse aanhangwagens, zoals grote marktwagens. Daar is de Rexton bij uitstek geschikt voor. Qua rijeigenschappen moet je echter wel een stevige veer laten.


Stuttgart
Het design van de Rexton blinkt niet uit in originaliteit. De grille van de Koreaan lijkt eerder uit Stuttgart dan uit Seoul te komen, maar de in 2006 gefacelifte Rexton ziet er best goed uit. Vinden wij. Ook de binnenkant oogt prima, de ma te rialen voelen bijna overal goed aan.

Van de geluidskwaliteit van de stereo midden op de erg drukke middenconsole zijn we niet onder de indruk. Maar de stoelen maken weer een hoop goed; in de fi jne fauteuils kun je het lang volhouden. Jammer alleen dat de hoofdsteunen bij lange inzittenden niet verder dan de nek reiken. Dat is niet veilig.
Wat uitrusting betreft zit bijna alles erop en eraan, zelfs ruitenwisserverwarming. Vreemd dan ook dat juist zo'n rijkelijk behangen kolos parkeersensoren moet ontberen. Die hadden de auto zeker wat gebruiksvriendelijker gemaakt tijdens het manoeuvreren in de krappe Nederlandse parkeervakken.

Signalement

Merk Ssangyong
Model Rexton RX 270 s Xdi XVT
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 56.451

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.696 cc
Maximaal vermogen 137 kW / 186 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 402 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.720 mm / 1.870 mm / 1.830 mm
Wielbasis 2.820 mm
Massa leeg 1.970 kg
Laadvermogen 790 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.200 kg / 750 kg
Banden255/60R18Prijzen
Topsnelheid 181 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,2 s (fabrieksopgave: 11,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,4s
Brandstofverbruik 9,2 l/100km
CO2-uitstoot 233 g/km