Test: Smart fortwo cabrio MHD edition lightshine 52kW (2011)
Flaneren in de stad
Eind jaren '90 maakten we kennis met de Smart, die z'n naam eer aan deed met een bouwwijze die ervoor zorgde dat hij door z'n bescheiden afmetingen ideaal was voor de stad. Maar anno nu is dat geen unicum meer, dus waarom nog een Smart?
Hoewel het Smart-avontuur in financieel opzicht nooit een denderend succes is geweest, blijft moederbedrijf Daimler vooralsnog gewoon volhouden. Niet iedereen zal er gelukkig van worden, maar de Fortwo – die een aantal maanden geleden een facelift kreeg – is wel een aparte verschijning op het wegennet. Zeker als Cabrio is het een behoorlijke blikvanger. Het elektrisch bedienbare schuifdakje kan in twee stadia worden geopend, zodat je desgewenst een groot schuifdak of een echte cabrio krijgt. De dakrails kunnen bovendien worden verwijderd en opgeslagen in twee handige uitsparingen in het achterklepje. Met z'n lengte van net geen 2,70 meter is de Smart ideaal voor de stad.
De Smart is voorzien van een 1,0 liter grote driecilindermotor, die het tot 71 pk schopt. Het motortje ligt niet in de neus, maar in de achtersteven. De Smart is dan ook achterwielaangedreven. Hij is uitgerust met een gerobotiseerde versnellingsbak met vijf verzetten. In wezen is dit een gewone versnellingsbak, maar het schakelen en koppelen wordt voor je gedaan. Klinkt ideaal, ware het niet dat dit proces bijzonder traag gaat en wanneer je de bak zelf de schakelmomenten laat uitkiezen, word je meer dan eens onaangenaam verrast als je even wilt versnellen. Gedeeltelijke oplossing is de bak in manuele stand zetten en zelf schakelen met de flippers aan het stuur, maar dan moet je bij opschakelen nog steeds je voet van het gas halen, om schokken te voorkomen.
Lekker bijterig
De driepitter reageert lekker bijterig op het gaspedaal en zorgt ervoor dat je met gemak met het overige verkeer meerijdt. Op de buitenwegen is de auto minder in zijn element. De Smart heeft op de snelweg moeite met versnellen. Het brandstofverbruik lijdt daar behoorlijk onder, want op de snelweg heeft de Fortwo geen profijt meer van z'n Micro Hybrid Drive-systeem. Laat je door de naam niet in verwarring brengen, want dat is niets meer dan een start-stopsysteem. Het werkt uitstekend, de motor slaat af op de juiste momenten en ook vlot weer aan als je er vandoor wilt. Desondanks schrikken we wanneer we het verbruik van de Smart gaan uitrekenen, houd je vast: 1 op 12,8. Voor zo'n kleintje is dat gewoonweg veel te hoog.
Niet alleen aan de motor kun je merken dat dit een echte stadsrakker is, ook het onderstel is vooral op de stad berekend. De Fortwo heeft wat onbalans in het onderstel. De demping is namelijk aan de harde kant, wat er in combinatie met de korte wielbasis voor zorgt dat de auto op slecht wegdek behoorlijk wil gaan stuiteren. De vering is juist weer vrij soepel, waardoor de auto na een drempel een beetje wil nadeinen. Het geheel voelt daarom op snelheid niet echt vertrouwenwekkend aan. Dat wil echter niet zeggen dat de Smart onstabiel is, want je glijdt echt niet zomaar de bocht uit als je een beetje aanzet. Maak je het toch te bont, dan grijpt het standaard aanwezige ESP in om je weer in het goede spoor te krijgen.
Binnen in de Smart staat de afwerking op een prima niveau. Het dashboard is overtrokken met een soort stof, waardoor het er veel meer 'premium' uitziet, maar door het stoffen cabriodak ervaar je wel heel wat rumoer.
- +Lekker bijterige driecilinder
- +Compleet uitgerust
- +Handig in de stad
- -Trage, onvoorspelbare halfautomaat
- -Vreemde onderstelafstelling
- -Erg hoog brandstofverbruik
Signalement
Merk | Smart |
---|---|
Model | fortwo cabrio MHD edition lightshine 52kW |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, semi automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.482 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 52 kW / 71 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 92 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 33 l |
Lengte / breedte / hoogte | 2.695 mm / 1.559 mm / 1.542 mm |
Wielbasis | 1.867 mm |
Massa leeg | 790 kg |
Laadvermogen | 230 kg |
Banden voor | 155/55R15Prijzen |
Banden achter | 195/50R15Prijzen |
Topsnelheid | 145 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,5 s (fabrieksopgave: 13,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 6,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 14,5s |
Brandstofverbruik | 7,8 l/100km (fabrieksopgave: 4,4 l/100km) |
CO2-uitstoot | 100 g/km |
Lees ook
Test: Smart Fortwo Cabrio MHD (2011)
Test: Smart Fortwo (2010)
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (21) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.