Skoda Vision iV - Eerste rijtest
Meer dan een visie
- AutoBild
- Eerste rijtest
Als de elektromobiliteit van de toekomst er zo uitziet, dan kunnen we niet wachten: de Skoda Vision iV is met zijn scherpe lijnenspel echt een blikvanger. Qua ruimteaanbod en prijs zal hij op één lijn gaan zitten met de Kodiaq.
“Don’t touch!” Stanislav tikt me vanuit het achtercompartiment op de vingers – en dat terwijl ik alleen maar de gordel wilde vastmaken. Het wat chagrijnig om zich heen kijkende uitsmijter-type achter me volgt elke handeling met argusogen. We bevinden ons in een duistere parkeergarage, het lijkt haast wel de setting van een Oostblok-politieserie.
Maar gelukkig hoef ik niet te vrezen voor mijn leven; ze zijn bij Skoda simpelweg terecht bezorgd dat dit peperdure studiemodel wordt beschadigd. De strak gelijnde Skoda Vision iV is per slot van rekening ook de voorbode van een compleet nieuwe autogeneratie van het Tsjechische merk.
Op basis van het nieuwe MEB-platform (‘Modularer Elektrobaukasten’) hebben de ontwerpers een auto neergezet die laat zien welke richting het merk heeft gekozen. Op designgebied combineert hoofdontwerper Oliver Stefani het bekende, op maximale functionaliteit gerichte design van Skoda, dat weinig franje kent, met een nieuwe dynamiek en passie. Het resultaat is een cross-over van 4,67 meter lang die net zo veel ruimte biedt als een Kodiaq, maar veel sportiever en sierlijker oogt.
Zoals het een zichzelf respecterend studiemodel betaamt, beschikt ook de Vision iV over de nodige blingbling, zoals suicide doors, stoelen die lijken te zweven en verlichte merklogo’s in de wielen. Het productiemodel zal echter beschikken over conventioneel openende portieren, normale stoelen, en ook de camera’s op de plek van de buitenspiegels zullen schitteren door afwezigheid als dit model eenmaal in de showroom staat.
‘GEZICHT’
Daar staat tegenover dat de basisvorm grotendeels vaststaat. Het model zal ook beschikken over een grille en daarmee over een ‘gezicht’. De voluit geschreven naam op de achterklep kennen we al van de Scala. De dashboardoppervlakken met hun kristal achtige structuren zullen binnenkort in alle productiemodellen van Skoda zijn te vinden. Of dat ook voor het fraaie berkenhout rond de instrumenten geldt, is nog even de vraag.
Dat de spielerei niet ten koste gaat van de functionaliteit wordt duidelijk als we een blik in de bagageruimte werpen, die een enorme inhoud van 550 liter heeft. Hier profiteer je duidelijk van het feit dat de accu’s een plekje onder de vloer hebben gekregen en zo geen ruimte wegsnoepen.
Het studiemodel heeft nog een matig afrolcomfort door de enorme 22-inch wielen, maar het productiemodel zal het moeten doen met wielen van 20 of 21 inch. Die ogen wellicht wat minder dik, maar ze zullen het comfort wel ten goede komen.
VIERWIELAANDRIJVING
Een interessant detail zijn de grote, platte wieldeksels die voor lange ritten aan de wielnaven bevestigd kunnen worden en dan met betere aerodynamische eigenschappen voor een lager verbruik zorgen.
Ook aan de aandrijflijn zal niet veel meer worden veranderd. De beide elektromotoren leveren samen een vermogen van 306 pk, dat over de beide assen wordt verdeeld en zo automatisch voor vierwielaandrijving zorgt. De acceleratie van 0 naar 100 km/h vergt 5,9 seconden, maar met die spiedende blik van Stanislav proberen we dat liever een andere keer uit, net als de begrensde topsnelheid van 180 km/h. Als je het gaspedaal, of beter gezegd het stroompedaal, echter zo diep intrapt, kun je de beloofde actieradius van 500 kilometer (gemeten volgens de WLTP-methode) wel vergeten. Dat is overigens niet zo erg, want afhankelijk van het type laadpaal kunnen de accu’s in 30 minuten voor 80 procent worden opgeladen. Het is ook denkbaar dat er een minder sterke versie komt met uitsluitend voorwielaandrijving.
De nieuwe eco-Skoda wordt al in het voorjaar van 2020 gepresenteerd en is dan ook per direct leverbaar. Wanneer de eerste auto’s worden afgeleverd, staat nog niet vast, het lijkt echter waarschijnlijk dat dit in de tweede helft van 2020 gaat starten. De prijzen zullen ongeveer vergelijkbaar zijn met die van de Kodiaq, oftewel vanaf zo’n € 40.000. Met zo’n prijs wordt de nieuwe elektro-Skoda geheid een succes, helemaal omdat hij ook op het gebied van praktische eigenschappen weet te overtuigen. Het studiemodel doet daarentegen in sommige opzichten nog wat fragiel aan. Gelukkig weten we de Skoda weer heelhuids terug te brengen. En verdraaid, Stanislav is zo opgelucht dat er zowaar een glimlach op zijn gezicht verschijnt.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
PRIVATE LEASE Skoda
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Superb Combi 1.5 TSI ACT Business Edition Afn. Trekhaak | Virtual Cockpit | Camera | Halfleder | Carplay | Canton | Navi | LED | 18" LMV | PDC V+A
- 2019
- 149.852 km

Skoda Superb Combi 1.4 TSI iV Sportline Plug In Hybrid 218pk PHEV | Trekhaak af Fabriek | Adaptive Cruise | Alcantara RS Sportstoelen Verwarmd | Canton Audio | 19"L.M | | Chrystal LED | Virtual |
- 2021
- 93.509 km

Skoda Citigo 1.0 Greentech Sport | Nieuwe distributieriem | APK tot juli 2026 |
- 2013
- 155.550 km