Skoda Fabia Combi 2.0 Elegance (2002)
Machtige machinerie
De tweeliter is er alleen als rijk voorziene Elegance met hatchback- of station-koetswerk. Deze Fabia Combi is met een top van 197 km/h en een sprintje naar 100 in 10,5 tellen bepaald geen slome duikelaar, maar ook geen hitsig ding. Hij is overigens niet veel sterker dan de 1.4 16V met 100 pk, maar levert wel meer trekkracht: 170 Nm bij 2400 tpm. Daarmee is hij lekker soepel en pakt dus prachtig op vanaf heel lage toeren. Lekker opschieten zonder toeren; dat is een
plezierige eigenschap, want boven de 3000 toeren maakt 'ie meer kabaal dan echt lekker is. Jammer, want als je zo'n 130 km/h op de flink afwijkende teller rijdt, zit je al boven die grens. Caravanners zullen hem waarderen omdat 'ie toch 150 kg meer mag meeslepen dan de 1.4 16V. Met een gemiddeld verbruik van 1:12,1 valt deze dik gemotoriseerde Fabia niet uit de toon.
In balans
Hoewel deze Fabia Combi met zijn 4,22 meter lengte geen grote auto is, kan 'ie prima overweg met de ruim bemeten viercilinder. In snel genomen bochten is de Fabia normaal gesproken een licht onderstuurde auto. Skoda voorziet
de tweeliter standaard van een traction-control die netjes zijn werk doet. Je merkt eigenlijk pas wat het systeem aan werk verzet, als je het uitschakelt. Dan laat de Fabia bij het fors uitaccelereren van een bocht zijn binnenste wiel flink piepen ten teken dat er wat te veel wordt gevraagd. Even iets gas terugnemen als je niet naar
buiten wilt waaieren en alles is weer onder controle. Met spinnende wielen wegrijden komt hoogst zelden voor, zodat het met de tractie van het Fabia-onderstel wel goed zit. En met het ASR ingeschakeld gaat de auto altijd probleemloos de hoek om.
Schakelen doet de Fabia 2.0 als de beste; lekker direct en altijd trefzeker. Soortgelijke kwalificaties kunnen we ook aan de remmen hangen: goed op hun taak berekend en ook bij extreme vertragingen prima te doseren.
Het onderstel mag gezien worden; een zeer geslaagd compromis tussen comfort en rijeigenschappen. Deze afstemming sluit nauw aan bij het karakter dat deze auto krijgt door die soepele tweeliter.
Binnen de bescheiden lengte is Skoda erin geslaagd een behoorlijk ruim zitcompartiment te realiseren. Voorin is er genoeg bewegingsvrijheid en de bestuurder kan een goede rijpositie creëren doordat het leren stuur in twee richtingen verstelbaar is en het zitkussen in hoogte gevarieerd kan worden. Achterin heb je met zo'n 1,80 m lengte een centimeter of vijf tussen je knieën en de rugleuning van de voorstoel. Je haardos borstelt dan net langs de hemelbekleding. De goed bruikbare bagageruimte is netjes afgewerkt met links en rechts in de zijwand nog bergvakken en rubber strips op de vloer. De achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar, waarbij in een wip de zittingen zijn verwijderd voor wat extra laadlengte.
Het interieur van de Fabia ziet er mooi strak uit. De knoppen en hendels zijn netjes geordend en de klokkenwinkel is goed af te lezen. Het meubilair oogt vrij eenvoudig, maar steunt toch goed ondanks de afwezigheid van een lendensteun. Er is een fijn compromis gevonden tussen te hard en te zacht zitten; precies goed voor de gemiddelde mens. De bekleding van deze Elegance ziet er op het eerste gezicht gewoontjes uit, maar als je scherp kijkt, blijkt er een heel leuk patroontje in te zitten met springende figuurtjes. Skoda kan het leveren in heel blits beige of de afgebeelde grijstint.
De Elegance is rijk uitgerust met onder meer airco met een prima temperatuurregeling, snelheidsregelaar, twee boordcomputers, elektrische ramen en spiegels, airco in het dashboardkastje en het vakje links naast de stuurkolom, elektrisch glazen schuifdak met een uitgekiende bediening, centrale
vergrendeling met afstandsbediening, leeslampjes achterin, zij-airbags en voorin stoelverwarming in vijf standen. Da's toch wel echt verwennerij. Mag ook wel, want de Fabia is met ruim € 19.000 geen weggevertje.
De Combi 2.0 Elegance is een auto voor de fijnproevers en hij is niet zo veel duurder dan de 1.4 16V met gelijke uitrusting. Die tweeliter is in ieder geval een bijzonder prettig rijdend model met genoeg lekkernijen aan boord. De auto ziet er daarnaast gewoon goed uit. Dit is een serieuze én unieke auto die verder aan klasse zou winnen met wat extra geluidsisolatie.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Fabia Combi 2.0 Elegance |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.329 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 2.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.222 mm / 1.646 mm / 1.452 mm |
Wielbasis | 2.462 mm |
Massa leeg | 1.120 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 195/50R15Prijzen |
Topsnelheid | 197 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s (fabrieksopgave: 10,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,1 s / 14,3 s |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 185 g/km |