Skoda Fabia 1.9 TDI 130pk RS (2004)

Zwaarlijvige diesel

Skoda Fabia 1.9 TDI 130pk RS
Aan de voorbumper, 16-inchwielen en het opzichtige uitlaateindstuk van de Fabia RS zie je dat er iets met deze Skoda aan de hand is. Inderdaad, geef 'm de ruimte en hij schiet weg. Dat het een sportieveling is, is duidelijk.

Een snelle Skoda heet RS. En aan het uiterlijk zal het niet liggen, want we kennen eigenlijk niemand die nog lacherig doet als je met een Skoda komt voorrijden. De Skoda RS ziet er sportief uit en verbaast je keer op keer met zijn explosieve tussensprints. De 1.9 TDI-motor met pompverstuivers is een bekende, hij werd tot voor kort in bijna alle modellen van het VW-concern geleverd. Het vermogen van 130 pk imponeert niet, maar het beestachtige koppel van 310 Nm doet dat wel. Zoals gebruikelijk is deze krachtbron ook in de Fabia gekoppeld aan een zesbak. Die schiet exact en zonder morren van de ene in de andere versnelling.

Van het motorgeluid uit een oliestoker krijgen we het niet echt warm. De Fabia klinkt wat luider, mede door het uitlaateindstuk. Vanaf zo'n 1.800 toeren klapt de turbo erin. Gemiddeld heeft de Fabia 9,5 seconden nodig voor het standaardsprintje en da's eentiende sneller dan de Tsjechen beloven. Even inhalen in drie, zeg maar de 50-80-sprint, duurt slechts 3,7 seconden en van 80 naar 120 km/h in de vierde versnelling kan in 8,3 seconden. Het mooie van dieselen is dat je niet vaak aan pomp staat. De Skoda scoort een verbruik van 1 op 15, terwijl we als het even kon het gaspedaal naar de bodem trapten.


Compromis
Maar hoe staat het met het overige rijplezier? Een hete hatchback leent zich doorgaans perfect voor bochtige routes. Zo niet de Fabia RS. De Skoda voelt zwaarlijvig aan en wil in bochten liever rechtdoor, het ESP maakt overuren. Bovendien helt de auto in bochten te sterk over voor zo'n 'sportieve versie'. De demping is stevig, maar de vering is week. Bij het remmen duikt de Fabia fors richting asfalt. Skoda heeft te veel gezocht naar een compromis tussen sportiviteit en comfort. Maar daardoor komt de RS als sportieve hatchback niet uit de verf. De besturing biedt weinig gevoel.


Duur herenhorloge
Het witte interieur knalt je tegemoet bij het openen van een portier. Dat zal niet ieders smaak zijn. In de Fabia is de zitpositie te hoog. Alsof je op de spreekwoordelijke bok zit. De stoelen bieden voldoende steun, hoewel ze aan de smalle kant zijn. De leuningen zijn bovendien vrij kort. Het uitzicht op de klokken is wel een stuk aangenamer dan in een gewone Fabia. Dat komt door de fraaiere cijfers voor de snelheidsmeter en toerenteller. De indeling heeft wel wat weg van de wijzerplaat van een duur herenhorloge. Het dashboard kennen we, het oogt saai en bestaat uit goedkope kunststof. Over het dashboard valt verder weinig te vertellen, behalve dat het strak in elkaar zit. Op de pookknop staat nog eens het Skoda RS-logo, net als in de klokkenwinkel.

Voor bijna 25.000 euro kun je heel wat lekkers kopen, ook met een vrij krachtige dieselmotor. Maar de Fabia RS beschikt over airco, cruise control en een boordcomputer, voor elektrische ruitbediening achter moet je bijbetalen. De driftige diesel wordt afgeleverd met 16-inch lichtmetaal. Waarom zou je een sportieve diesel kopen? Omdat je veel kilometers rijdt en toch af en toe wilt knallen. Dat kan met de Fabia RS. De Skoda passeert zelfs de 200-km/h-grens. Maar van alleen rechtuit rijden krijg je snel genoeg. Op een bochtig parcours valt de Skoda door de mand als sportieve hatchback.

Signalement

Merk Skoda
Model Fabia 1.9 TDI 130pk RS
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 24.730

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.896 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 310 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.960 mm / 1.646 mm / 1.451 mm
Wielbasis 2.462 mm
Massa leeg 1.220 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 450 kg
Banden205/45R16Prijzen
Topsnelheid 204 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s (fabrieksopgave: 9,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,7 s / 6,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,9 s / 9,6 s
Brandstofverbruik 5,6 l/100km
CO2-uitstoot 151 g/km

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum