Skoda Fabia 1.9 SDI Comfort (2002)
Waar gaat dat heen?
Er is een hele reeks trucjes om van die oude oliestoker een moderne krachtbron te maken. Met een turbo - liefst een met verstelbare schoepen - en een tussenkoeler maak je de zelf-ontbrander een stuk pittiger. De moderne elektronica helpt ook een handje. Je kunt er de brandstofinspuiting heel nauwkeurig mee regelen. En terwijl common rail-inspuiting in grote delen van dieselend autoland zijn opwachting heeft gemaakt, gebruiken de Volkswagen-merken een eigen ontwikkeling: pompverstuivers. Elke cilinder heeft daarbij z'n eigen pompje dat de diesel onder zeer hoge druk in de verbrandingskamer injecteert. Directe inspuiting is alweer langer in zwang en daarvoor waren de turbo en de tussenkoeler al op de diesel losgelaten.
Maar niet bij de 1.9 SDI-motor van de Fabia. Die moet op dieselgebied de 'sprong voorwaarts' nog maken. De 1.9 SDI - mét rotatiepomp en directe inspuiting, en zónder turbo komt aan 47 kW/64 pk.
Zoals te verwachten bij zo'n 'oude' motor hebben de cilinders maar twee kleppen en is er dus ook niet meer dan één nokkenas nodig. Het maximum vermogen wordt geleverd bij 4.000 tpm. Het koppel van 125 Nm is al bij 1.600 tpm beschikbaar.
De Fabia klinkt als een diesel wanneer je hem start, en blijft zo klinken. Je kunt er ook niet omheen dat z'n krachtbron geen turbohulp krijgt, want erg vlot vooruit wil deze Fabia niet. Op het onderdeel accelereren van nul naar honderd noteerden we voor hem 16,1 s. Geen wereldtijd natuurlijk, maar ook niet slecht.
Inhalen kun je maar beter in de vierde versnelling doen, want als je in 'vijf' van 80-120 km/h wil versnellen ben je 23,7 s bezig. Ondanks dat de kleine Skoda onmiskenbaar dieselt, valt het geluidsniveau in het interieur niet eens tegen. In 'vijf' wees de decibelmeter het getal 71 aan. In 'vier' registreerden we aan boord 69 decibel. Diesels danken hun populariteit niet aan hun specifieke geluid. Daarom wordt er veel gedaan om dat te dempen. Hét grote pluspunt van de zelfontbranders is hun lage brandstofverbruik. Wat viel er hier te noteren? Skoda geeft voor de Fabia 1.9 SDI 1:20,8 op. Wij noteerden 1:17,9. Oké, we verstookten wat méér, maar het blijft een bescheiden drinker.
Eigen karakter
De Skoda is herkenbaar als product uit de VW-stal. Stoelen en bank van de Fabia zijn stevig. Dat is begrijpelijk, want ze komen uit de VW-hoek. Toch is hier een stap gezet in de richting van een grootste gemene deler; de stoelen zijn niet meer plankhard, zoals we vroeger bij Volkswagens gewend waren. De zetels hebben een lange zitting en leuning. In het interieur van de compacte Skoda maakt ook het beschaafde maar eenvoudig gehouden dashboard duidelijk dat het merk uit Tsjechië een VW-dochter is. De bergruimte in het interieur bestaat uit lange portiervakken, een vak onder de radio en ruimte onderaan de middenconsole.
Dankzij de vijf portieren kunnen achterpassagiers makkelijk in- en uitstappen. Hoeveel ruimte is er eigenlijk? We zien hier iets merkwaardigs. De Fabia is
relatief lang, maar dat zit 'm in de overhang. De wielbasis – sterk bepalend voor de ruimte in het interieur – is ongeveer gelijk aan die van een Polo: 2,46 m. Mensen achterin de Skoda worden qua hoofd- en beenruimte goed bediend. Maar op een ander punt laat de Fabia het er een beetje bij zitten. Hij heeft achter maar twee hoofdsteunen en twee driepunts veiligheidsgordels; de derde gordel is een heupgordel. De bagageruimte is niet erg groot, maar is wel zo ingericht, dat hij optimaal kan worden benut. En uitbreiden is mogelijk, want een in ongelijke delen omklapbare achterbank is standaard.
De Fabia heeft een zware motor in het vooronder en dus zou je verwachten dat hij duidelijk onderstuurt. Maar dat is niet zo. Lijkt vreemd, want de Fabia gebruikt het onderstel van de VW Polo en die had wél duide-lijke onderstuurneigingen. Maar dat was de vorige Polo. De Fabia heeft het onderstel van de nieuwe Polo en die heeft die neiging tot onderstuur niet. Vering en demping van de Fabia voelen niet super soepel aan, maar toch rijdt de kleine Tsjech beslist niet oncomfortabel. De besturing van de Fabia werkt licht. Schakelen? Niets mis mee.
Al met al is de Fabia met instap-dieselmotor een prima auto. Wat luidruchtig, niet supersnel, maar wel relatief ruim en met een goed rijgedrag.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Fabia 1.9 SDI Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.930 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.896 cc |
Maximaal vermogen | 47 kW / 64 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 125 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.960 mm / 1.646 mm / 1.451 mm |
Wielbasis | 2.462 mm |
Massa leeg | 1.100 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 450 kg |
Banden | 185/60R14Prijzen |
Topsnelheid | 158 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 16,1 s (fabrieksopgave: 17,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 16,6 s / 23,7 s |
Brandstofverbruik | 4,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 130 g/km |