Eerste Rijtest: Skoda Enyaq

Begin volgend jaar bij de dealer!

88 reacties

Video
AutoWeek 20 2020
AutoWeek 20 2020

Je leest het in AutoWeek 20 2020

De auto is nog niet onthuld, maar we konden al kort kennismaken met de eerste elektrische SUV van Skoda: de Enyaq. We hadden geen eigen cameraman mee, maar wilden jullie onze eerste ervaring evengoed niet onthouden.

De Volkswagen Group zet dit jaar fors in op elektrisch rijden en dus onthullen alle merken van het concern aan de lopende band elektrische modellen. Skoda heeft al de kleine Citigo-e iV, die qua dimensies en techniek natuurlijk geen ideale gezinsauto is. Met deze Enyaq heeft het merk nu echter een volwaardig eigen model, dat met zijn typische Skodakwaliteiten een plek op de markt moet vinden. Nog voordat de auto was onthuld, waren wij al in de gelegenheid om ermee te rijden en hem goed te bekijken. Het is een SUV die wat het formaat betreft tussen de Kodiaq en de Kamiq in zit, maar doordat er geen grote verbrandingsmotor in de neus ligt, kon de cabine verder naar voren worden geschoven, wat goed is voor de binnenruimte. Hierdoor zit je achterin bijzonder ruim, terwijl de auto niettemin 585 liter aan bagageruimte biedt.

Voor een SUV is de bodem van de Enyaq opvallend laag. Zet er bravere, kleinere wielen onder, geef hem een wat minder stoere neus, en het is bijna een MPV. In zijn geheel oogt de auto hierdoor en ook door zijn korte neus wat vierkanter. De designtaal en de neus herkennen we van de iV-conceptcar, maar de vorm van de koets is toch echt anders. Later zal nog een coupé-SUV volgen, die er meer op zal lijken.

De cockpit krijgt in het midden van het dashboard een gigantisch verticaal 13-inch touchscreen voor de bediening van multimedia, klimaatregeling en andere zaken. Qua formaat is dat een record binnen de hele Volkswagen Group, iets waar de Tsjechen trots op zijn. Qua overzicht lijkt het screen de lijn van Tesla te volgen: alles is snel bereikbaar en je hoeft niet voor bijvoorbeeld de verwarming een heel menu door. Voor je neus heb je dan enkel een klein tft-scherm voor je snelheid en wat andere info. Daarboven komt echter een opvallend groot head-up display, dat los van snelheidsinfo en navigatieaanwijzingen ook met augmented reality werkt en dus aanwijzingen kan projecteren op de weg die je voor je ziet. “Dit systeem kostte veel meer ruimte om in te bouwen, wat nooit was gelukt in een klassieke auto. Doordat de aandrijflijn ontbreekt, is er echter veel meer ruimte in de neus”, vertelt een technicus trots. Sowieso geeft de cockpit een ruimtelijk beeld met veel aflegplek, doordat er geen bedieningsorganen voor de versnellingsbak zijn die ruimte innemen.

DRIFTEN MAAR

Opvallend genoeg heeft Skoda ervoor gekozen de auto achterwielaandrijving te geven. Met elektromotoren is dat natuurlijk gemakkelijker dan met verbrandingsmotoren: er is immers geen cardanas nodig. Het hoge koppel zorgt eerder voor tractieverlies. Door gewichtverplaatsing bij het optrekken kun je dan beter al je vermogen op de achteras hebben. Vierwielaandrijving is echter een optie. In dat geval krijg je er een tweede elektromotor bij op de vooras.

Dit is een asynchroonmotor zonder permanente magneet, zodat je hem volledig kunt uitschakelen als je voor geen tractie nodig hebt. Met de krachtigste accu’s komt hierdoor ineens een kwaliteit in beeld die nog lang geen gemeengoed is bij elektrische auto’s: in het gunstige geval mag er tot 1.200 kilo aan een geremde aanhanger achter de auto. Gezien het aantal vragen dat we hierover binnenkrijgen, is daar in Nederland zeker vraag naar: niet iedereen is immers financieel in de markt voor een Tesla Model X.

Boven aan het gamma komt bovendien nog een leuke verrassing: Skoda brengt ook een RS-versie van de SUV uit. Je krijgt dan standaard vierwielaandrijving, 306 pk en een verlaagd onderstel met dynamische dempers. Uiteraard krijg je dan ook de grootste accu, om ervoor te zorgen dat die niet na twee sprintjes leeg is. De Enyaq wordt leverbaar met drie accupakketten: 55, 62 en 82 kWh, goed voor (papieren) WLTP-ranges van 350 tot 500 kilometer. Laden kan standaard met 11 kW driefasen AC of met 50 kW DC bij snelladen. Betaal je bij voor een snellader, dan krik je dat DC-laden op naar 125 kW. Binnen de Volkswagen Group zien we natuurlijk nog hogere snellaadgetallen, bij Audi en Porsche, maar volgens Skoda zou dat zijn auto onnodig duur maken en is deze mix voor de Skoda-klant voldoende.

Tijdens de korte proefrit in een gecamoufleerd model benadrukte Skoda dat de auto nog niet af was, wat te merken was aan de verfijning van bijvoorbeeld de remmen. Wij reden de variant met 150 kW, die niet snel is, maar vlot genoeg aanvoelt als je met vier man op pad bent. Wel viel op dat de auto wat stugger was dan de bestaande, zeer comfortabele SUV’s van Skoda, iets wat te maken heeft met het hoge gewicht (ruim 2.000 kilo) van de auto, dat wel door de dempers onder controle moet worden gehouden. Het is een direct gevolg van de zware accu’s aan boord. Toch klopt de balans verder wel.

LICHT EN DIRECT

Ook valt op dat de draaicirkel verwonderlijk klein is, en dat zonder achterwielsturing. De achterwielaandrijving én het gebrek aan een benzinemotor geven de voorwielen veel meer ruimte, waardoor je de auto in krappe bochten gemakkelijk plaatst. De besturing is licht en direct en de zitpositie laag genoeg om prettig te zijn, maar hoog genoeg voor al die Nederlanders Skoda belooft met de prijs niet uit de band te springen die tegenwoordig een hoge instap willen Ondanks het typische Skoda-aanbod van ruimte en gadgets kunnen we pas spreken van veel voor weinig als we de prijzen van de auto weten. Skoda belooft hier niet uit de band te springen en verwijst naar de Corsa-e, die twee keer zo duur is als het (goedkoopste) benzinemodel. “Dat gaan wij niet doen. Dit moet een reëel aanbod zijn voor mensen die een andere Skoda overwegen.” Waar hebben we het dan over? “Denk aan de prijs van een gelijkwaardige Superb-diesel”, klinkt het na wat twijfelen.

Dat zou dan zijn zonder de hoge bpm op diesels die we in Nederland kennen én zonder de bpm-vrijstelling voor elektrische auto’s. Dan kijk je ineens naar prijzen die voor wat meer mensen haalbaar zijn. Eerst zien, dan geloven natuurlijk. Bovendien hebben we het vermoedelijk dan wel over de instapper met de 55 kWh-accu en zal de 500 km-versie met vierwielaandrijving een fikse klap duurder zijn. Maar met kleine stapjes komen we er wel. En deze Skoda biedt veel van waar in Nederland vraag naar is. Eind dit jaar staat de Skoda Enyaq bij de dealers.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Goede snellaadopties
  • +Redelijke range beschikbaar
  • -Betaalbaar is wat anders dan goedkoop
  • -Zeer waarschijnlijk te laat voor 8 procent bijtelling

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (88) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum