Eerste Rijtest: Skoda Enyaq Coupé iV
Stiltecoupé
Skoda komt met een tweede carrosserievariant van de elektrische Enyaq iV en noemt dat een coupé. Wij zouden eigenlijk hatchback zeggen, maar enfin: het komt er in de praktijk op neer dat de Tsjechen dezelfde route volgen als Volkswagen met de ID.4 en Audi met de Q4 e-tron die in vergelijkbare varianten leverbaar zijn.
Skoda presenteert eind dit jaar een tweede carrosserievariant voor de elektrische Enyaq iV. Naast de inmiddels bekende stationwagon-achtige vorm komt er ook een versie met een aflopende daklijn. Je zou het een hatchback kunnen noemen of een liftback, bij Skoda spreken ze liever van Coupé. Deze Coupé is trouwens geen afgeleide van de gewone Enyaq iV, het is eigenlijk net andersom. Aan het begin van het ontwikkelingsproces, nu vijf jaar geleden, was het de bedoeling om eerst met de Coupé te komen. Skoda zag destijds de EV-markt nog als een niche en wilde die ook zo benaderen. De elektrische auto werd echter dusdanig mainstream dat in de loop van het proces besloten is om eerst de hoge variant op de markt te brengen. Ook al was de Coupé eerder klaar, officieel gaat het doek er pas af op 7 december, waarna de eerste leveringen volgen in het tweede kwartaal van volgend jaar.
Maar goed, zo ver is het op dit moment nog niet. We hebben nu alvast exclusief met een gecamoufleerd voorserie-exemplaar kunnen kennismaken.
Rolmaat
De reguliere Enyaq iV hebben we geprezen om zijn interieurruimte, inclusief de hoofdruimte boven de achterbank. De angst om nu onder het aflopende Coupé-dak met je kruin klem te zitten tegen het plafond, blijkt ongegrond. De Coupé krijgt namelijk standaard een glazen dak mee dat pas ophoudt achter de hoofden van de achterpassagiers. Volgens onze rolmaat lever je onder dat glazen dak op de achterbank in de Coupé precies één centimeter hoofdruimte in ten opzichte van de reguliere koets met zijn normale plafond; het is 98 tegen 99 centimeter, wat betekent dat je zelfs met een bovengemiddeld lange rug nog altijd uitstekend achter in de Coupé kunt zitten en niet hoeft te bukken onder een dikke laag bekledingsmateriaal. De gewijzigde achterkant heeft ook invloed op de inhoud van de kofferbak. Je moet 15 liter inleveren waardoor er een nog altijd royale 570 liter overblijft voor bagage. Het enige puntje van kritiek is het zicht naar achteren door de schuine ruit, dat is vrij beperkt.
Skoda gaat de Coupé leveren als achterwielaandrijver met 179 pk of 204 pk en als vierwielaandrijver met 265 pk. De 179 pk-versie krijgt een 58 kWh accupakket, de andere twee een 77 kWh batterij. Voor een later moment staat overigens ook nog een potentere RS gepland met in totaal 300 pk.
Onze eerste kennismakingen hebben we met de achterwielaangedreven variant met 204 pk elektromotor. Eerlijk is eerlijk: die rijdt geheel volgens verwachting niet anders dan de uitvoering met de al bekende carrosserie die we eerder op deze pagina’s hebben besproken. De motor kwijt zich in alle stilte prima van zijn taak, we komen niets tekort. Doordat de voorwielen geen aandrijfkrachten hoeven te verwerken, zit er een prettige rust in de besturing. Het laag geplaatste accupakket en de stevige – maar zeker niet oncomfortabele – afstemming van het onderstel dragen eraan bij dat de auto lekker stabiel over de weg gaat. Het dashboard is ook ongewijzigd en dat betekent een minimum aan knopjes en (te) veel functionaliteit weggestopt in het infotainmentsysteem.
Door de lucht
Er is nogal wat te doen over de software, sinds er binnen de Volkswagen Group wordt gewerkt met de modulaire architectuur voor elektrische middenklassers. De Volkswagen ID.3 is vorig jaar gelanceerd met software die intern wordt aangeduid als ME1. Er zijn heel wat updates nodig geweest om die elektronica min of meer te laten werken zoals die is bedoeld. De Enyaq iV is vanaf het begin voorzien van een nieuwere softwarevariant (ME2) die minder problemen geeft. De Enyaq iV’s die na week 48 van dit jaar gebouwd gaan worden (en dus ook de Coupé) krijgen een nog verder verbeterde variant: ME3. Alle reeds met ME2 geleverde Enyaq iV’s kunnen bij de dealer worden geüpdatet naar ME3. Een aardigheid hierbij is dat bij ME3 ook de laadsnelheid aan de DC-snellader omhoog gaat, althans bij auto’s waar gekozen is voor de optie om met 120 dan wel 125 kW te laden. Dit is puur een softwaredingetje, de hardware blijft gelijk en kan het aan. Het is ook een opmaat naar een later uit te rollen webshop/verkoopplatform waar je softwarematig (door de lucht) de functionaliteit van je auto kunt upgraden.Prijzen geeft Skoda nog niet, maar weet – om een idee te krijgen – dat Audi voor de technisch verwante Q4 e-tron Sportback twee mille extra vraagt vergeleken met de Q4 e-tron met reguliere koets.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Ruim interieur
- +Keurige afwerking
- -Te veel geswipe
- -Beperkt zicht naar achteren
PRIVATE LEASE Skoda Enyaq
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Ford Mustang Mach-E vs. Skoda Enyaq Coupé - Vergelijkende Test
Mercedes-AMG's geheel eigen EV laat zich zien
Prijzen tweedehands elektrische auto 30 procent lager dan in 2023
Lancia Ypsilon HF: 280 pk sterke hot hatch vanaf €41.000
Volkswagen ID3 en ID4 krijgen strakker design én fysieke knoppen
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (18) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.