Test: Skoda Citigo-e iV (2019)
De oudste als eerste
iV is het label waar Skoda zijn geëlektrificeerde modellen onder hangt. Skoda’s kleinste én tevens oudste model is de eerste die de iV-naam op zich krijgt geplakt. Het is tevens de eerste volledig elektrische auto van het merk.
Met de Vision iV liet Skoda dit jaar een vrij concrete voorbode zien op zijn eerste van meet af aan als EV bedoelde auto. De productieversie van dat studiemodel gaat medio volgend jaar in productie en daarmee komt hij te laat om de eerste elektrische auto van het merk te zijn. Die eer gaat namelijk naar de inmiddels op leeftijd geraakte Citigo. Net als zijn tweelingbroers Seat Mii en Volkswagen Up profiteert de stadsauto in zijn laatste levensfase namelijk van een volledig elektrische aandrijflijn. In tegenstelling tot de Up kun je de Citigo, net als zijn Spaanse zustermodel, straks niet meer met een verbrandingsmotor krijgen.
130 KM/H
Hoewel de Citigo-e iV in landen als Noorwegen en Nederland een potentieel belangrijk model is voor Skoda, schreeuwt de kleine Tsjech niet van de daken dat het een EV is. Het oorspronkelijk in 2011 op de markt gebrachte model onderscheidt zich van buiten door zijn dichte grille en aangepaste voorbumper, zoals we die jaren hebben gekend. Verder verraadt de iVbadge op de achterklep dat het kleintje niets moet hebben van benzine of aardgas.
Wat er zich achter die achterklep bevindt, is interessant. Skoda geeft het 32,3 kWh grote accupakket een plek in de bodemplaat en dus blijft de bagageruimte met een inhoud van 250 liter intact. De lithium-ion-accu’s leveren stroom aan een 83 pk en 212 Nm sterke elektromotor, die de voorwielen aandrijft. Doordat dit vrij hoge koppel direct beschikbaar is, ontpopt de Citigo zich tot een pittige stadsauto. Met een wagengewicht van ruim 1.200 kilo is hij niet bepaald licht, maar je verplaatst je er snel en eenvoudig kriskras mee door het verkeer. Zijn topsnelheid ligt op een bescheiden 130 km/h, en daarmee verraadt hij gelijk dat hij zich in de stad het meest op zijn gemak voelt.
SNELLADER
De favoriete plek van de Citigo-e iV is namelijk níet de snelweg. Dat ligt niet zozeer aan het onderstel, dat wegens het hoge wagengewicht iets stugger is afgestemd, maar vooral aan de actieradius. Op papier haalt de Citigo-e iV een WLTPrange van 260 kilometer. Bij die snelheid neemt de actieradius echter in hoog tempo af. Gelukkig kan de kleine Skoda overweg met een snellader, al is de laadsnelheid beperkt tot 40 kW. Een uurtje geduld dus. Gelukkig is een laadpaal in de stad nooit ver weg.
Skoda vraagt minstens € 23.290 voor de Citigo-e iV en daarmee is het in aanschaf de duurste Citigo ooit, maar ook de versie met de laagste gebruikskosten.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Prima aandrijflijn
- +Voordelig voor een ev …
- -… prijzig voor een stadsauto
- -Buiten de stad minder ideaal
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Citigo E iV Ambition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.320 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 61 kW / 83 pk |
Maximaal koppel | 212 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 37 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 3.597 mm / 1.645 mm / 1.478 mm |
Wielbasis | 2.420 mm |
Massa leeg | 1.235 kg |
Laadvermogen | 295 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 165/70R14Prijzen |
Topsnelheid | 130 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,3 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 12,8 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 260 km |