Seat Ibiza/Cordoba Cupra
Spaanse Sportrakkers
- Henny Hemmes
- Eerste rijtest
In Spanje was het op de 5de mei een beetje feest. Denk net aan een landelijke Oranje-happening zoals bij ons. De feestelijkheden waren een heel stuk kleinschaliger, maar voor Seat niet onbelangrijk: het merk werd die dag 50 jaar. De fabrikant had nog een reden voor een feestelijke stemming, want de totale productie steeg tussen 1993 en 1999 maar liefst met 60 procent van 303.000 naar 481.000 exemplaren. En alleen al in Nederland groeide Seat het afgelopen jaar met maar liefst 27 procent. 'Which makes us extremely happy', aldus de export directeur tijdens de persintroductie van de nieuwe Ibiza Cupra en Cordoba Cupra
Van de supersportieve Ibiza Cupra zijn er in ons land de afgelopen jaren in verhouding trouwens een behoorlijk aantal verkocht. Maar dit jaar streeft de Nederlandse importeur zelfs naar een dikke verdubbeling en hoopt dat jaarlijks zo'n 300 Ibiza's Cupra de showrooms zullen verlaten. Seat heeft in ieder geval de tijd mee, want er is veel interesse in luxueus uitgevoerde snelle modellen in de compacte klasse. De Cupra-versie van de eind vorig jaar gelanceerde nieuwe Ibiza is nu dus helemaal up-to-date. Hij heeft zelfs gezelschap gekregen van de Cordoba in Cupra-trim, waarvan er ook nog eens 100 exemplaren per jaar een liefhebber moeten vinden.
Duurdere jas
Zowel van de Ibiza als van de Cordoba kosten deze Cupra-versies 42.495 gulden, 1500 gulden meer dan de Sport. Nu is de Cupra niet meer dan een Sport-uitvoering in een duurdere jas, want technisch is er helemaal niets gewijzigd. Maar de uiterlijke verschillen zijn wél meteen duidelijk.
Zo heeft de Cupra sportievere bumpers vóór en achter. De bumperspoilers lopen verder naar beneden door en zijn volledig in de kleur van de auto gespoten. Bovendien zijn in de voorbumper elliptische mistlampen geïntegreerd.
Verder hebben de frontjes een honingraatgrille met daarin het nieuwe Cupra-logo, dat overigens verdacht veel lijkt op het sport-logo van concerngenoot Audi.
Aan de achterkant valt de Cupra nog extra op door de dubbele verchroomde uitlaat en het woord 'Cupra'onder de achterlichten. Verder zien we andere skirts en 16 inch lichtmetalen wielen. Tussen de spaken door kun je nog net de rode remklauwen zien. De Cupra's staan overigens op lage 195/45 R16 banden.
In de cockpit bestaan de wijzigingen uit een nieuw stuur, sportieve gepolijst stalen pedalen en nieuwe 'Cupra'-bekleding in zwart, blauw en rood, gecombineerd met zwart leer. Wie zijn blik richt op het instrumentenpaneel, zal die meteen laten vallen op de witte wijzerplaten, die voorzien zijn van nieuwe markeringen.
De standaarduitrusting van de Ibiza en Cordoba Cupra is net zo compleet als van de Sport. Airbags en zij-airbags, ABS, tractiecontrole, elektrische raambediening, centrale vergrendeling met afstandsbediening, boordcomputer, airconditioning met elektronische temperatuurregeling en radio. Het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP), elektrisch schuif/kanteldak, cd-speler, leren bekleding en een regensensor zijn net als op de andere versies van de Ibiza en Cordoba als optie leverbaar.
Gretig
Het onderstel van de nieuwe Cupra's is dus gelijk aan dat van de nieuwe Ibiza Sport: vóór McPherson veerpoten, achter een torsie-as met langsarmen en stabilisatorstangen van respectievelijk 21,7 en 18 mm vóór en achter. ABS en tractiecontrole behoren eveneens tot de standaarduitrusting, net als 195/45 16-banden.
Om met de nieuwe versies te rijden, vliegen we een dagje naar Madrid en stappen gretig achter het stuur van de Ibiza. We hadden tijdens de introductie van de nieuwe Ibiza, afgelopen herfst, al een stukje gestuurd met de Sport-versie, maar nu hebben we ruim de gelegenheid om de Cupra werkelijk op zijn merites te beoordelen.
Het warm kloppend hart van beide versies wordt gevormd door de 156 pk sterke 1,8-liter 4-cilindermotor met 20 kleppen. Het is de motor uit de Golf, die 6 pk extra heeft gekregen door een wijziging in het motormanagementsysteem. De Cupra's halen daarmee een topsnelheid van 218 km/h en accelereren in 8 tellen naar 100 km/h.
De Cupra is trouwens net zo gretig als wij. Hij reageert snel en precies op bevelen via het stuur en de orders die je via je rechter voet aan de motor geeft, worden met graagte opgevolgd. Als je tenminste in de juiste versnelling en bij het juiste toerental gasgeeft. Wie daarmee nonchalant omspringt, krijgt te maken met een merkbaar turbogaatje: dan duurt het heel even voor de reactie komt. Op een stil stukje Spaanse snelweg, waar we (stt.. héél even maar) er hard vandoor gaan, ligt de Cupra als een blok op de weg. En op de fraaie binnenwegen door het heuvelachtige gebied wil en kan hij goed overweg met een sportief rijgedrag van z'n berijder. Daar voel je trouwens wel een klein verschil tussen de Ibiza en de Cordoba. De laatste laat merken dat hij een langere achterkant heeft en een andere gewichtsverdeling. Je komt met geen van beide in de problemen of je moet wel heel gek doen. Dan gaat hij over de voorwielen schuiven. Als zo vaak is dan het devies 'gas terug' om hem weer in het goede spoor te brengen.
De enige kanttekening bij deze Cupra-versies betreft de remmen. Ze hebben vóór geventileerde en achter massieve schijven en worden geassisteerd door ABS. Normaal gesproken doen ze hun werk uitstekend. Maar tijdens de snel gereden testritten hebben we bij herhaaldelijk afremmen gemerkt dat de pedaaldruk wat minder wordt en dat geeft bij zo'n sportieve auto een wat onzeker gevoel, al blijft de werking goed.
Het Cupra-logo, afkomstig van de woorden Cup Racing, zullen we in de toekomst trouwens ook op andere Seat-modellen gaan zien. De eerste nieuwe versie zal naar verwachting van de Leon zijn, waarbij al gesproken wordt over een 200 pk sterke motor. Dat wordt dus echt een brullende leeuw!
De Cupra-versies zijn in ieder geval een leuke aanvulling op de modellenlijn. Wie niet al te opvallend wil rijden, koopt de Sport en wie er rond voor wil uitkomen van echte sportrakkers te houden, zal graag pronken met het 'getunede' uiterlijk van de Cupra.