Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Seat
  • Ibiza

Seat Ibiza 1.8i GLX (1995)

Opvallende uitdaging

2
Seat Ibiza 1.8i GLX (1995)
  • Autotest
27 november 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De laatste jaren neemt Seat steeds meer afstand van zijn luchthartige zuidelijke reputatie. De Toledo zorgde voor de doorbraak en nu posteert de nieuwe Ibiza zich dapper naast zijn degelijke Duitse voorbeeld.

We hoeven er geen doekjes om te winden dat de Seat Ibiza heel veel heeft meegekregen van de kenmerken en eigenschappen die Volkswagen in zijn vergelijkbare auto's stopt. Zoals de Toledo in vrijwel alle opzichten sterk doet denken aan de VW Vento, zo kan de Ibiza zich spiegelen aan de filosofie die ten grondslag ligt aan de Golf- en Polo-serie. Dat is natuurlijk logisch: sinds Duitsland grootste autoproducent het Fiat-belang in de Seat-fabrieken overnam, is de produktie steeds meer op de strakke Duitse leest geschoeid. Het resultaat daarvan was bij de Seats van Italiaanse afkomst al merkbaar en nu de nieuwe generaties zich aandienen, is het VW-stempel onmiskenbaar.
Nu laten méér Europese fabrikanten hun auto's in Spanje maken, maar Volkswagen is de enige die er naast een eigen produktie ook een puur-Spaans merk op nahoudt. Kennelijk leidt dat tot een ander soort economie en marktbenadering, want het is opvallend hoe veel de Toledo en de Ibiza in prijs verschillen
van hun Vento-, Golf- en Polo-broeders. Ook in vergelijking met andere eigentijdse concurrenten zijn de nieuwe Seats trouwens gunstig geprijsd. En aangezien de kwaliteit weinig te wensen overlaat, vormen ze een aantrekkelijk alternatief op de traditionele merkenkeuze, neem bijvoorbeeld de VW Golf.
De motor is in ieder geval precies gelijk aan die van zijn Duitse neef met 1.8-motor en ook de overige uitrusting komt op veel punten overeen. Verschillen zitten vooral in de ruimte onder de kofferklep en op de achterbank, die bij de Golf in beide gevallen wat forser is uitgevallen, in het comfort, waar de Golf eveneens wat beter scoort, en in de uitvoering en aankleding, die bij de Ibiza vrolijker overkomen dan bij de wat saaie, zakelijke Golf.
Aangezien de Ibiza bijna 90 kilo lichter is dan zijn Duitse voorbeeld, accelereert hij merkbaar vlotter en ligt ook het EG-brandstofverbruik een fractie gunstiger. Na de testritten
liet de Ibiza een verbruik van bijna 1:12 noteren; gezien zijn levendige karakter hadden we een heel wat lagere waarde verwacht. Want de kleine Spanjool pikt op zijn vrij stug afgeveerde onderstel z¢ gretig en makkelijk een bochtje, dat je al gauw geneigd bent om er wat meer gas op te zetten. En op de snelweg nodigt de soepele motor zó vaak uit tot een kwiek en veilig inhaalsprintje, dat dit zich wel in de benzinerekening moet afspiegelen.

Compliment
Dat valt dus in de praktijk best mee: een compliment voor de VW-motor, die zich ook in andere opzichten van een goede kant laat zien. Alleen de geluidsproduktie op hogere toerentallen is wat uitbundig: dit blijkt uit een stijging van de geluidssterkte van 69,5 dB naar 74 dB bij het versnellen van 100 naar 120 km/h in '5'. Technisch gezien bevalt de Ibiza verder prima: de bak schakelt makkelijk, hoewel wat ruim, en de schijf/trommelcombinatie op voor- en achterwielen staat borg voor een fikse, prettig doseerbare remvertraging. Qua afwerking toont de kleine Seat zich een waardige navolger van de Wolfsburgse tradities: keurig rechte, goed sluitende carrosserienaden en geen hinderlijke rammeltjes tijdens het rijden.
Helemaal vrij van kritiek is de Ibiza natuurlijk niet. Hoewel het dashboard en de bedieningsorganen zich wat feestelijker presenteren dan in de superzakelijke Duitse VW-produkten en vooral de afgeronde vormgeving een prettige indruk maakt, is er ook wel wat onlogica te bespeuren. Zoals het slot van het kofferdeksel, dat je iedere keer weer met de sleutel moet openen. En ook konden we slecht wennen aan de lastig bereikbare schakelaars voor de elektrische ruitbediening onderop de middenconsole en het feit dat het niet-verstelbare stuurwiel het zicht op de bediening van de achterruitverwarming, de verlichting, en nog een paar van die dingen ontneemt.
Aan de andere kant wint de Ibiza het weer van zijn Duitse verwanten door een uitstekend uitzicht-rondom, terwijl de beide VW-takken weinig voor elkaar onderdoen wat de veiligheid betreft, zoals verstevigingsbalken in de portieren en op bestelling leverbare airbags voor de bestuurder en zijn passagier.
Al met al is de Ibiza waarschijnlijk een van de beste Seats die ooit het licht hebben gezien, terwijl de matige prijs hem uittilt boven de meeste van zijn concurrenten. In het bijzonder geldt dat voor de toch al nooit goedkope modellen van het trotse moederconcern, dat zich tot nu toe vooral op zijn kwaliteit liet voorstaan. Met de Ibiza heeft VW echter een uitdaging in huis gehaald, waar Wolfsburg inmiddels met de nieuwe Polo een passend antwoord op heeft uitgebracht. Maar ook dan nog is de Ibiza een aanbieding waar je moeilijk nee op kunt zeggen.

Signalement

Merk Seat
Model Ibiza 1.8i GLX
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 14.834

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 2.900 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 3.813 mm / 1.640 mm / 1.424 mm
Wielbasis 2.440 mm
Massa leeg 950 kg
Laadvermogen 480 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 480 kg
Banden185/60R14Prijzen
Topsnelheid 182 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,8 s (fabrieksopgave: 11,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Seat Ibiza
Seat Seat Ibiza

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

INFO
XLEasy
XLEasy
Seat Ibiza 1.0 MPI Reference (5D/5H)
€ 335
Bekijk nu ⟩
Seat
Seat
Seat Ibiza 1.0 EcoTSI 95pk Style (5D/5H)
€ 351
Bekijk nu ⟩
DirectLease
DirectLease
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (5D/5H)
€ 329
 
Arval
Arval
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (5D/5H)
€ 337
 
Seat Ibiza in de Private Lease Vergelijker

Gerelateerde forumtopics

  • Seat Ibiza | Nieuw: update 2021

    88
    • 10 december 2021

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Ibiza specificaties
  • Seat Ibiza occasions
  • Seat Ibiza video's
Advies en informatie
  • Seat Ibiza tests
  • Seat Ibiza gebruikersreviews
  • Seat Ibiza index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Als er één type auto is dat we echt als de perfecte allrounder kunnen kwalificeren, dan is...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA...

    • 1 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza SC 1.2 70pk Style (2012)

    Seat Ibiza SC 1.2 70pk Style (2012)

    1
    • 1 december 2021
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (2017)

    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business...

    2
    • 11 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Signo (2003)

    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Signo (2003)

    3
    • 17 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    • 21 december 2020
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    3
    • 26 november 2020
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense Plus (2020)

    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense...

    3
    • 1 november 2020
meer reviews
Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

42

Het is een Seat Ibiza uit de glorietijd van dit model, toen je bij een Ibiza gewoon nog kon...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    21
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    32
    • 22 april 2022
  • Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

    Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra -...

    42
    • 17 februari 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar een compacte stationwagon

    Op zoek naar een compacte stationwagon

    36
    • 21 november 2021
  • Nieuws
    Top 5: populairste compacte hatchbacks van het moment

    Top 5: populairste compacte hatchbacks...

    48
    • 17 september 2021
  • Nieuws
    Vernieuwde Seat Ibiza nu ook in basistrim

    Vernieuwde Seat Ibiza nu ook in basistrim

    16
    • 15 september 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    21
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks focus op Cupra'

    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks...

    29
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    32
    • 22 april 2022
  • Nieuws
    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst ligt bij Cupra'

    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst...

    147
    • 18 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion...

    • 28 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden