Seat Alhambra 2.0i Comfort (1997)

En dat is drie

Seat Alhambra 2.0
De Seat Alhambra is al weer enige tijd te koop in ons land. De jongste spruit van het Spaanse merk vormt samen met de Ford Galaxy en de Volkswagen Sharan een eeneiige drieling. Voor deze test lieten we simpelste Alhambra opdraven.

In tegenstelling tot Ford en VW levert Seat een beperkt gamma. Je kunt kiezen uit een tweeliter benzinemotor of een 1,9-liter TDI-krachtbron, die beide zijn te combineren met de Basis- of Luxe-uitrusting. Voor de eigen identiteit zorgen andere kunststof delen in de neus en de achterklep. Ook in het interieur zijn er verschillen. De prijs van de Seat is met f 54.000 wat lager dan de Ford en de Volkswagen.
Als het op interieurruimte aankomt, biedt de Alhambra net zoveel als zijn broertjes. Dat betekent voorin genoeg bewegingsvrijheid op zeer comfortabele stoelen. De losse zetels op de middelste zitrij geven drie passagiers ook riant de ruimte. Pas als je twee extra stoelen achterin bestelt, moet je de tweede zitrij wat naar voren zetten. Dan heb je op beide rijen nog steeds een heel fatsoenlijke beenruimte. Wel zitten de achterste passagiers met hun hoofd net tegen het dak aan. De Alhambra heeft losse stoelen. De ontgrendeling is vrij simpel en gelukkig is het meubilair niet al te zwaar.
De minimale inhoud van het laadruim bedraagt 256 liter en dat is bij een zevenpersoonsbezetting volstrekt ontoereikend. Met vijf personen aan boord is er onder het standaard afdekzeil een riante 852 liter beschikbaar. Haal je alle achterstoelen eruit, dan onstaat er een balzaal met ruim 2600 liter inhoud.
De tweeliter benzinemotor is afkomstig van Volkswagen, maar ronkt sportiever dan we gewend zijn. De viercilinder is goed voor 115 pk bij 5400 tpm en 170 Nm bij 2400 toeren. Van hoge toeren houdt hij niet; boven de 4300 gaat hij rauwer lopen en de rode lijn van de toerenteller begint al bij 5500 toeren. Des te prettiger dus dat hij onderin flink wat trekkracht heeft. Dat maakt hem toereikend voor normaal gebruik.
Om de iets meer dan 1600 kg leeg gewicht van z'n plek te krijgen, moet de 2-liter Alhambra-motor er wel flink aan trekken. Een sprintje van 0 naar 100 doet-ie in 16 tellen en zijn top bedraagt 177 km/h. Voor tussensprintjes in 5 moet je even de tijd nemen; in 4 gaat het nog heel redelijk. Wie geregeld deze prestaties van de auto verlangt, zal niet aan ons testverbruik van 1:9,8 komen. Ook zul je dan meer decibellen op de koop toe moeten nemen dan de beschaafde 68 en 72 die de Alhambra bij 100 en 120 km/h ten gehore bracht.
De Seat laat zich zeer verdienstelijk door bochten sturen. Als het te hard gaat, steekt onderstuur de kop op. De stuurbekrachtiging doet ongemerkt wat van hem wordt verwacht. Het overhellen in bochten blijft, ondanks het hoge zwaartepunt, binnen de perken.
Schakelen doet de Seat prima, al blijft het merkwaardig dat we nog steeds de pookhoes uit de vloer trekken. Zagen we al eerder bij de Sharan. Nog minder te spreken zijn we over de bijgeluiden die de bak van 'onze' Seat produceerde. Een merkwaardig verschijnsel, want de identieke VW-bak heeft er geen last van. Koppelen doet de Alhambra prima en ook over de remmen hebben we geen klachten.

Optimaal
Op z'n goed steunende, stevige stoel kan de bestuurder een optimale rijpositie instellen. Het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar en ook de hoogte van de stoel is regelbaar. Je kijkt uit op een overzichtelijk dashboard dat in de Seat is voorzien van een rode, wat onrustige verlichting. Met regenachtig weer zou het uitzicht beter kunnen; de ruitewissers laten aan beide kanten van de voorruit een strook van bijna een decimeter ongewist. Standaard heeft de Seat verwarming voor de achterpassagiers, die zelf achterin de temperatuur en ventilatorstand kunnen regelen. Ook prettig is de riante hoeveelheid bergvakken in de Alhambra.
Naast al genoemde zaken levert Seat de Alhambra met acht speakers en antenne, 12V-stopcontacten in de bagageruimte, afdekzeil, airco, verlichte make-upspiegels, dubbele airbag, armsteun aan de voorstoelen, hoofdsteunen op alle stoelen, centrale portiervergrendeling, fraaie velours bekleding, toerenteller, bumpers in carrosseriekleur en startonderbreker. Daarmee doet hij niet onder voor zijn duurdere familieleden.
Als goedkoopste van de familie is die Seat Alhambra een heel aantrekkelijke aanbieding. Toch zal op termijn de VW bij inruil zijn hogere prijs wel waarmaken. Een kwestie van imago, want de Seat is niet slechter dan zijn concerngenoot. Op die bak na...

Signalement

Merk Seat
Model Alhambra 2.0i Comfort
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 25.409

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 116 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 2.400 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.620 mm / 1.810 mm / 1.730 mm
Wielbasis 2.835 mm
Massa leeg 1.589 kg
Laadvermogen 811 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 700 kg
Banden195/65TR15Prijzen
Topsnelheid 177 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 16,9 s (fabrieksopgave: 15,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 15,0 s / 19,8 s
Brandstofverbruik 9,9 l/100km
CO2-uitstoot 236 g/km