Saab 9-5 Sport Sedan 2.3t Vector (2006)
Over the top
Smaken verschillen, maar die verchroomde zonnebril op de neus van de Saab is lichtelijk over the top. En ook de geretoucheerde achterkant is niet geweldig. Met alle respect voor de ontwerpers, maar deze makeover is wel heel erg extreme. Maar wat wil je ook met een model van negen jaar oud?
Ook aan het interieur van de Saab is te zien dat hij niet meer moeders jongste is. In deze kleurstelling maakt 't een sombere indruk en de materiaalsoorten verwacht je eigenlijk niet in een auto van dit kaliber. We zien ook ergonomische missers: de schakelaars van de zijruiten zitten in de middenconsole en zijn niet handig te bedienen. Daarnaast gaan er drie schakelaars schuil achter het stuur en het audio-navigatiesysteem blinkt niet uit in bedieningsgemak.
Soepel en smeuïg
De Saab wordt aangedreven door een dwarsgeplaatste 2,3-liter turbomotor met 185 pk. Het koppel bedraagt 280 Nm bij slechts 1.800 toeren. Het is 'n ontzettend soepele, smeuïge viercilinder die voor goede prestaties zorgt. Je waant je een beetje in een moderne dieselauto, met zoveel trekkracht bij lage toerentallen. Het sprintje vanuit stilstand naar 100 km/h kost de Zweed ruim negen tellen. De geluidsproductie van de motor is over de hele linie bescheiden.
De automatische versnellingsbak telt vijf overbrengingen. Sportief als Saab wil zijn, biedt de bak de mogelijkheid om hand-matig te schakelen. Met twee kleine flip-pers op het stuur: links voor het terug-schakelen, rechts om op te schakelen. Een speeltje dat je in de praktijk zelden zult gebruiken. Verder kent de bak een sportieve modus, waarin minder snel wordt opgeschakeld en indien nodig eerder wordt teruggeschakeld. Hij is dan inderdaad een stuk scherper. Hinderlijk is de zeer sterke kruipneiging van deze automaat. Saab profileert zich als spor-tief merk. Vandaar ook de toevoeging Sport Sedan. Dat schept verwachtingen omtrent 't weg- en stuurgedrag. De ver-jongingskuur behelsde onder meer een onderstel met stijvere ophangpunten. De 9-5 is voelbaar scherper dan zijn voor-ganger. De besturing is direct en biedt voldoende gevoel en precisie rond de middenstand. In snelle bochten is hij vei-lig onderstuurd. Dat valt op te heffen door het gas los te laten, waarbij de ach-terpartij netjes op koers blijft. Op klinker-wegen doen vering en demping goed hun werk, maar de stijfheid van het voorste subframe valt tegen. In het stuur voel je toch wat beweging in de voortrein. De hang naar sportiviteit heeft zich niet ver-taald in een keihard onderstel, wat ook niet acceptabel zou zijn in een sedan van dit formaat.
Zitten
Als bestuurder zit je in deze auto uitstekend. De verstelmogelijkheden van de stoel zijn zeer uitgebreid. Bij het instappen valt meteen op dat het ont-breekt aan opbergvakjes. Waar laat je je telefoon of je snoep? De armleuning in het portier is te laag geplaatst. Dat wil zeggen, als je met je linkerhand ook het stuur wilt vasthouden.
Een aardig foefje is het nightpanel. Met een druk op de knop schakel je alle functies en verlichting van het instrumen-tarium uit, behalve die van de snelheids-meter. Dit moet in het donker voor min-der afleiding zorgen. Op de achterbank is voldoende been- en hoofdruimte.
Signalement
Merk | Saab |
---|---|
Model | 9-5 Sport Sedan 2.3t Vector |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 49.895 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.290 cc |
Maximaal vermogen | 136 kW / 185 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.836 mm / 1.792 mm / 1.448 mm |
Wielbasis | 2.703 mm |
Massa leeg | 1.505 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 225/45WR17Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s (fabrieksopgave: 9,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,4s |
Brandstofverbruik | 10,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 238 g/km |