Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Linear Business (2006)

Nét even anders

Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Linear Busines
Een auto moet praktisch zijn, het is een gebruiksvoorwerp. Maar je wilt je onderscheiden van de leasende menigte. Het mag wat kosten, maar dan wil je ook wat. Saab heeft sinds kort de 9-3 Sport Estate, maar de concurrentie is zwaar.

Pas drie jaar na de introductie van de Sedan ziet de Sport Estate van de Saab 9-3 het levenslicht. Opmerkelijk, want met zo'n drieduizend exemplaren op jaarbasis, ofweldriekwart van het totale aantal Saabs, is de 9-3 voor zijn merk het modelwaar
de schoorsteen van moet roken. En stationcars zijn in de middenklasse erg gewild. De Sport Estate kan dus een flinke verkoopgroei voor Saab teweegbrengen.
De Sport Estate heeft een duidelijk eigen gezicht. Dat wordt gevormd door de zijraampartij, die naar achter smal toeloopt. Van achteren valt de Sport Estate vooral op door de verticale, puntig toelopende lichtunits. Die zijn melkwit. Saab wil daarmee zijn Scandinavische achtergrond benadrukken.


Slim
Saab is van oorsprong vliegtuigfabrikant. Dat is terug te zien in het dashboard: veel knopjes. Gelukkig is Saab zich daarvan bewust; met de schakelaar night pane­l zet je alle minder belangrijke zaken uit. Alleen de snelheidsmeter blijft 't doen. Maar zodra er iets bijzonders gebeurt, worden alle instrumenten weer ingeschakeld. Ook slim is 't ComSense-systeem van Saab. Wanneer de richtingaanwijzers of remlichten aan zijn, dus wanneer je met bijzondere manoeuvres bezig bent, worden de telefoon en andere minder belangrijke signalen stilgehouden, zodat de bestuurder niet wordt afgeleid. Saab-getrouw vinden we het contactslot terug achter de pook, dat heeft alles te maken met veiligheid bij een frontale botsing. Aan de middenconsole is veel aandacht besteed. Zo is de handrem mooi weggewerkt in een soort beugel. Aan de overkant, in eenzelfde soort beugel, zit de zogenaamde Smart Slot verborgen; een soort universeel aansluitpunt, waar je optionele zaken als een ijskrabber of een extra bekerhouder in kunt schuiven.
Het dashboard is typisch Saab: vlak, gebogen en zwart. Een tikje saai, alle knopjes ten spijt. Maar wel opgebouwd uit goede materialen, waarmee Saab weer aan de verwachtingen voldoet. Dat doen de stoelen helaas niet. Ze zijn te zacht en bovendien zijn de zittingen wat aan de korte kant. Gelukkig niet zodanig dat het echt hinderlijk wordt.

De kofferruimte van de Saab is redelijk hoekig, dus praktisch. Het is geen ruimtemonster, maar we hebben het slechter gezien. Ook hier trouwens weer een knipoog naar de luchtvaarthistorie van het merk. Het hendeltje om de dubbele bodem op te tillen, heeft de vorm van een vliegtuig.


Erg stabiel
De 150 pk sterke diesel in de Saab is een oude bekende. We kwamen 'm eerder tegen in diverse auto's uit de Fiatgroep en in modellen van General Motors. De machine trekt de Saab lekker snel van zijn plaats, er is al vanaf een laag toerental veel koppel beschikbaar, waardoor je in relatief hoge versnellingen kunt blijven rijden. Deze motor is precies goed voor deze auto.

We reden over een hoge dijk met flinke zijwind. De Saab toont zich dan een erg stabiele auto, ook bij hoge snelheid hoef je weinig te corrigeren. Snelle lastwisselingen vangt de Saab keurig op. Bovendien is de besturing zelf erg goed; de auto gaat preciesdaarheen waar je hem wilt hebben.
Saab is wat bescheiden. We kregen de simpelste versie mee, Linear genoemd. Rondom elektrische raambediening, airconditioning, cruise control en alle zaken die in dit segment vanzelfsprekend zijn.

Signalement

Merk Saab
Model 9-3 Sport Estate 1.9 TiD 150pk Linear Business
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 38.690

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.910 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.654 mm / 1.762 mm / 1.492 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.510 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden215/60R15Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s (fabrieksopgave: 9,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,0 s / 7,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,9 s / 11,8 s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km